zondag 24 november 2024

Knappe tweede plaats voor Collin Veijer

Collin Veijer behaalde in een Moto3-race met lastige baancondities een knappe tweede plaats op Motorland Aragón. Alleen José Antonio Rueda was mede door zijn bandenkeuze te sterk voor de Nederlander. De Spanjaard pakte zijn eerste Grand Prix-zege. Met zijn zesde podiumplaats van het seizoen steeg Veijer naar de tweede plaats in het wereldkampioenschap.

Collin Veijer reisde met goede herinneringen af naar Motorland Aragón. De laatste keer dat de Staphorster daar reed in 2022 won hij – met een mooie inhaalactie in de laatste bocht – de tweede Red Bull MotoGP Rookies Cup-race. Daarnaast kreeg Veijer tijdens dat weekend te horen dat hij in 2023 een Grand Prix-rijder ging worden bij Liqui Moly Husqvarna Intact GP. Tijdens de race van 2024 mocht David Alonso vanaf pole position vertrekken. De 18-jarige kampioenschapsleider was ruim sneller dan de rest. José Antonio Rueda klokte een tweede tijd en was vier tienden langzamer dan de poletijd. Nummer drie David Muñoz – die Veijer volgend jaar gaat vervangen bij Liqui Moly Husqvarna Intact GP – moest een seconde toegeven op Alonso. Gedurende de kwalificatie gingen de rondetijden in rap tempo omlaag. Veijer wist zich in de slotfase als één van de weinigen niet te verbeteren en dat kwam hem duur te staan. De Nederlander zakte in de slotminuut van de voorlopige eerste startrij naar een negende positie op de grid. Zijn grootste concurrenten voor de tweede plek in het wereldkampioenschap hadden ook geen geweldige uitgangspositie. Daniel Holgado kwalificeerde zich als zevende en Iván Ortolá mocht als tiende aan de race beginnen.

Knappe inhaalrace

Tijdens de kwalificatie waren er mede door het nieuwe asfalt – wat weinig grip bood – al veel crashes geweest. In de nacht van zaterdag op zondag was er veel regen gevallen. Bij aanvang van de race waren er naast de ideale lijn nog veel natte plekken. Ook lag er veel vuil op de baan. In alle opzichten verraderlijke en lastige omstandigheden waar de coureurs rekening mee dienden te houden. Veijer moest ook nog eens starten op het natte en vuile gedeelte. Na de eerste bocht reed de Nederlander op een elfde plaats. Meteen werd duidelijk dat er nog niet voluit gereden kon worden. Polesitter Alonso kon zich verreweg het snelst aanpassen aan deze lastige omstandigheden en reed in de openingsronde anderhalve seconde weg. Daarachter ontstond er een groep van zes rijders. Veijer miste in eerste instantie de aansluiting, maar wist het gat te overbruggen door de snelste raceronde te noteren. De Nederlander nam een groot aantal rijders in zijn slipstream mee. Het tempo ging steeds verder omhoog, omdat de baan door de toenemende zon snel opdroogde. Veijer wist zich snel door de groep te werken en binnen de kortste keren reed hij op een tweede plaats. De Staphorster schudde met zijn hoge tempo de concurrentie gelijk van zich af. Het gat naar Alonso was op dat moment ruim twee seconden.

Goede zaken in het klassement

De Nederlander bleef de snelste rondetijden draaien en wist met nog zes ronden te gaan het achterwiel van de leider in het wereldkampioenschap te vinden. Veijer passeerde de Colombiaan meteen. Ondertussen kwamen ook Rueda en Luca Lunetta – beiden voorzien van een harde achterband – opzetten en maakten er een kopgroep van vier van. Alonso had in de beginfase van de race te veel van zijn medium achterband gevraagd. Rueda nam de leiding van Veijer over. De kopgroep van vier werd vervolgens alweer uit elkaar gereden. Veijer deed er alles aan om Rueda te volgen, maar de jonge Spanjaard was met zijn harde band iets te snel. De 19-jarige coureur reed net als Alonso met een medium achterband. Rueda hield de leiding vast en behaalde zijn eerste Grand Prix-zege, terwijl Veijer een knappe tweede plaats behaalde. Veijer: ‘Ik had gezien de condities vooraf niet gedacht dat ik voor het podium kon strijden. De omstandigheden waren erg lastig. Iedere bocht moest je 100% focus houden om niet te crashen. We hadden geen harde achterband meer, dus ik moest op de medium rijden. Mijn band was in de laatste ronden echt op. Met een harde band hadden we denk ik kunnen winnen, maar ik ben blij met dit resultaat.’ Het was zijn zesde podiumplaats in 2024. Lunetta bekroonde zijn sterke optreden met een derde plek. Het was de eerste podiumplaats van de Italiaan, die bezig is aan zijn debuutjaar in de Grand Prix. Alonso moest genoegen nemen met een vierde plaats. Veijer deed ook goede zaken in het wereldkampioenschap. De Husqvarna-rijder schoof op naar de tweede plaats in het klassement, mede omdat Holgado (P9) en Ortolá (P12) niet goed scoorden. Maar Alonso lijkt met een voorsprong van 75 punten niet meer van de Moto3 wereldtitel af te houden. Al ziet Veijer het zelf niet als onmogelijk. ‘Zeg nooit nooit, maar mijn focus is om iedere race goed af te werken en telkens het maximale resultaat eruit te halen’, vertelde hij kort na de race.

UITSLAGEN & TUSSENSTAND

Moto3 Aragón: 17 ronden = 86,309 km

1. José Antonio Rueda (E), KTM, 34.51,635; 2. Collin Veijer (NL), Husqvarna, +1,985; 3. Luca Lunetta (I), Honda, +3,556; 4. David Alonso (CO), CFMoto, +4,942; 5. Joel Kelso (AU), KTM, +8,503; 6. Taiyo Furusato (JP), Honda, +13,628; 7. David Muñoz (E), KTM, +16,692; 8. Xavi Zurutuza (E), KTM, +17,029; 9. Daniel Holgado (E), GasGas, +17,165; 10. Matteo Bertelle (I), Honda, +17,578; 11. Adrian Fernandez (E), Honda, +19,026; 12. Ivan Ortolá (E), KTM, +20,422; 13. Stefano Nepa (I), KTM, +23,417; 14. Tatsuki Suzuki (JP), Husqvarna, +23,532; 15. Joel Esteban (E), CFMoto, +23,594.

Racegemiddelde winnaar: 148,5 km/u

Snelste ronde (10e): José Antonio Rueda (E), KTM, 2.01,193 = 150,8 km/u

WK-Stand na 12 van 20 Races

Positie Coureur Punten
1 Alonso 237
2 Veijer 162
3 Ortolá 157
4 Holgado 156
5 Muñoz 117
6 Rueda 99
7 Fernandez 90
8 Ryusei Yamanaka (JP) 85
9 Kelso 83
10 Angel Piqueras (E) 73

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen