Hij was nog niet eens volledig ingewerkt als teammanager van het Red Bull Honda World Superbike Team toen Honda eind 2018 ineens bekend maakte zonder Ten Kate Racing verder te gaan in het WK Superbike. Wat volgde, was een faillissement, een stressvolle zoektocht naar een nieuwe constructeur en, toen die eenmaal was gevonden, een gigantische uitdaging om midden in het seizoen een nieuw team op te bouwen. Hoe uitzichtloos het soms ook leek, Kervin Bos gaf samen met de rest van Ten Kate Racing nooit op en dat levert een bijzonder interview op.
Een interview dat in twee delen plaatsvond, want eigenlijk had dit verhaal eind 2018 al gepubliceerd moeten worden. Sterker nog, het was al kant-en-klaar toen duidelijk werd dat het einde Ten Kate Honda was. Het interview dat onze sportredacteur Marien Cahuzak op Magny-Cours maakte, kon daardoor niet geplaatst worden want een groot gedeelte ging uiteraard over de plannen van Honda. Waar Ten Kate en dus Kervin Bos ineens geen deel meer van uitmaakten… Uiteraard komt de breuk met Honda ook in dit verhaal voorbij.
Kervin, je kunt nu wel eerlijk zijn: wisten jullie echt niet eerder van de breuk met Honda?
‘Nee, hoewel ik je vraag zeker snap. We hebben het echt nooit zien aankomen. De geruchten waren er altijd, dus dit was inmiddels een normale zaak voor ons geworden. Tevens waren, in samenspraak met Honda, de ontwikkelingen voor 2020 al in volle gang en was het team al deels versterkt met nieuw personeel.’
Maar veel belangrijker is het natuurlijk om vooruit te kijken naar 2020. Want wat is voor Ten Kate eigenlijk het doel met het Yamaha SBK-project?
‘Wij willen het fabrieksteam van Yamaha worden in het WK Superbike.’
Maar dan zit je voor je het weet weer in dezelfde situatie als met Honda…
‘We hebben wel geleerd, zoals dat we het heft niet te veel uit handen moeten geven. Tot op heden lijkt de visie van Yamaha binnen onze samenwerking ook te zijn om elkaar te versterken. Dat probleem lijkt dus niet aanwezig te zijn.’
In de nieuwe MOTO73 nog veel meer prachtige uitspraken van Kervin Bos. Onder andere waarmee hij zo druk is, hoe het zit met de nieuwe hoofdsponsor, de tweede rijder, over zijn fysieke gesteldheid én over Michael van der Mark. Bestel ‘m hier!