vrijdag 22 november 2024

Kervin Bos: het verhaal van 17 zeges en 1 wereldtitel

Ten Kate Racing Yamaha heeft met Dominique Aegerter voor het tweede jaar op rij de WK Supersport-titel behaald. En hoe, want de Zwitser won maar liefst 17 van de 24 races. De teller voor het team uit Nieuwleusen staat nu op 12 wereldtitels. Tijd om met teammanager Kervin Bos in gesprek te gaan over het afgelopen seizoen, waarin Ten Kate domineerde, en de toekomst van het Nederlandse team.

Fotografie: 2Snap

Kervin, twee keer op rij wereldkampioen. Wat is het verschil tussen de titels van 2021 en 2022?

‘Vorig jaar debuteerden we als Yamaha-team in het WK Supersport. Er lag gelijk veel druk op, want velen dachten dat we wel “even” wereldkampioen zouden worden. Maar we hadden nog veel te leren in deze klasse. Wij waren nieuw met de Yamaha R6 en moesten opboksen tegen teams die zeker al vijf jaar bezig zijn in deze klasse. Dat kan je nooit in één winterperiode inhalen. Toch zijn we erin geslaagd om snel stappen te maken en kampioen te worden. Dit jaar hebben we daar op verder gebouwd. Ik kan wel zeggen dat we dit seizoen de meest competitieve R6 van het veld hadden. Niet alleen qua snelheid, maar ook op het gebied van bandenmanagement. Dat is een groot compliment voor het team, waar ook Ten Kate Racing Products een groot aandeel in heeft. Dominique heeft ons terugbetaald met zeventien overwinningen, een bizar aantal.’

Winnen went nooit, wereldkampioen worden al helemaal niet. Vraag het Dominique Aegerter en Kervin Bos maar!

Welke titel is mooier?

‘Allebei zijn ze speciaal, alleen dit jaar heb ik het wel anders beleefd. We moesten de titel zien te prolongeren, dus iedereen wil je verslaan en daar gaan ze ver in. Dat was ook te zien aan het incident in Most. Iedereen probeert je dan onder de bus te gooien. Ik begrijp dat, maar dit heeft ons als team alleen maar extra motivatie gegeven en we zijn ijzersterk teruggekomen. Daar ben ik trots op en ook dat we in twee jaar tijd met Dominique nooit met een technisch probleem zijn uitgevallen. Ik denk ook dat dit qua overwinningen het beste seizoen ooit van Ten Kate Racing is geweest.’

Most was een vervelend moment toen Dominique bij een crash in Race 1 deed alsof hij een blessure had in de hoop dat er een rode vlag zou komen, waardoor hij voor Race 2 werd geschorst. Heb je toen gedacht dat het kampioenschap in gevaar zou komen?

‘Je gaat op zo’n moment wel vrij snel doemdenken, maar ik heb niet gedacht dat dit ons het kampioenschap zou kosten. Voor Most hoopten wij in Europa – in bijzijn van de sponsoren – de titel al te pakken. We wisten na Most dat dit niet meer ging lukken. Er is na het incident veel op ons afgekomen tot zware bedreigingen via social media aan het adres van Dominique. We hebben met elkaar een plan gemaakt hoe Dominique zich het beste kon uitlaten verbaal, maar ook via social media na het incident. Als team moet je er voor elkaar zijn in goede en slechte tijden. Dat we na Most een enorm sterke reeks hebben neergezet, is denk ik het mooiste antwoord dat je kan geven.’

9 vragen over bijna 10 wereldtitels aan Kervin Bos

Zeventien keer winnen in één seizoen. Wordt het dan normaal om als teammanager telkens maar op het podium te staan?

‘Het blijft speciaal. Het liefst had ik de andere teamleden vaker naast Dominique op het podium gezet. Maar het is moeilijk om ze op het podium te krijgen. Dat typeert ook wel ons team; weinig praten, niet teveel op de borst kloppen, maar gewoon doen en hard werken. Ik heb wel gezien dat alle teamleden oprecht genoten hebben en het was natuurlijk erg speciaal dat we de periode met Dominique met een dominante overwinning konden afsluiten in Australië.’

Wat heeft Aegerter in 2022 nog beter gedaan dan in 2021?

‘Toen hij vorig jaar bij ons kwam, had hij aantal lastige jaren in de Moto2 achter de rug. Hij was het vertrouwen in raceteams wat verloren en dat was ook te merken. Hij had structuur nodig en dat kreeg hij bij ons. Je moet als rijder je open kunnen stellen om dingen op te pakken. Dominique kreeg gedurende het seizoen 2021 steeds meer vertrouwen in ons en stelde zich meer open. Dit jaar zijn we erin geslaagd om alle stress uit Dominique’s hoofd te halen, zodat hij zich volledig kon focussen op het racen. Daardoor ontstond er een onverwoestbare combinatie.’

Aegerter maakt de overstap naar het WK Superbike. Heb je daar vrede mee?

‘Absoluut. Het was ook niet goed geweest als we nog een derde jaar samen verder zouden gaan. Zo’n seizoen als dit kan je bijna niet verbeteren. Ik denk dat Dominique het goed kan doen in het WK Superbike. Ik schat hem net iets hoger in dan Andrea Locatelli, dus een positie tussen P4 en P8 met een uitschieter naar het podium moet mogelijk zijn. Hij is mentaal erg sterk geworden, dus ik heb er alle vertrouwen in dat hij het goed gaat doen.’

Jullie gaan verder met Jorge Navarro in 2023, ook een rijder uit de Moto2. Heeft het nog nadelige invloed op jullie voorbereiding dat hij op Phillip Island een zware beenblessure heeft opgelopen?

‘Gelukkig niet. We gaan in januari testen en dan zou hij weer fit moeten zijn. Het zal net als met Dominique een “bumpy ride” worden in het eerste jaar. Toen we Dominique contracteerden was ook niet iedereen overtuigd, dat is met Jorge nu net zo. Er wordt gesproken over zijn vele crashes, maar ik heb een bepaald vuur in zijn ogen gezien net als bij Dominique. Ik denk dat hij extreem snel zal zijn. Je weet nooit of het genoeg is voor de titel, maar ik weet honderd procent zeker dat hij het goed gaat doen.’

En de tweede rijder kan je daar al wat over zeggen?

‘Wat ten opzichte van afgelopen jaren nog beter kan, is dat we een tweede rijder hebben die ook voor het podium kan strijden. Dat is ons doel voor 2023. Glenn van Straalen is een kandidaat, maar we zijn ook met andere sterke rijders in gesprek die nu in het WK Supersport rijden of hebben gereden. We hopen hier snel duidelijkheid over te hebben, maar we gaan sowieso met twee sterke rijders van start in 2023.’

Glenn van Straalen
Glenn van Straalen.

Hoe ziet de toekomst van Ten Kate Racing eruit?

‘We blijven de komende jaren zeker in het WK Supersport. We hebben nog steeds de ambitie om terug te keren naar het WK Superbike. Maar daar komt enorm veel bij kijken om dat te realiseren. Volgend jaar willen we met twee rijders succes hebben in het WK Supersport, zodat hopelijk daardoor de weg vrijkomt naar het WK Superbike in 2024. Laat ik het zo zeggen: voordat ik wat anders ga doen, wil ik zeker weer met Ten Kate Racing in het WK Superbike hebben gereden.’

Hoe zie jij jou eigen toekomst?

‘Ik heb van Gerrit en Ronald ten Kate in 2018 deze prachtige kans gekregen. We kunnen wel zeggen dat ik in vijf jaar tijd eigenlijk alles al heb meegemaakt wat een teammanager kan meemaken. Ik wil graag nog wat zaken bereiken met het team, zoals net aangeven. Daarna komt wellicht de tijd voor een andere uitdaging. Het is voor mij nog wel een droom om ooit in het buitenland te leven en te werken. Daarvoor moet wel het juiste op je pad komen, maar voor nu ben ik nog lang niet klaar in Nieuwleusen.’

Het Ten Kate Racing-team (v.l.n.r.): Chris Huffmeijer, Monique Trip, Ronnie Schagen, Kervin Bos, Dominique Aegerter, Kevin Aegerter, Sidney Buitenhuis, Cycriel Vree Egberts, Hessel Uilenberg, Arnold Tippe, Bart van Heugten. William Huisjes kon er niet bij zijn vanwege de geboorte van zijn dochter Stella.

WorldSSP Indonesië en Australië: Stijlvol afscheid

Dominique Aegerter had tijdens de afsluitende WK Supersport-races in Indonesië en Australië slechts enkele punten nodig om de twaalfde wereldtitel voor Ten Kate Racing veilig te stellen. Het eerste matchpoint was gelijk raak. Concurrent Lorenzo Baldassarri ging onderuit, terwijl Aegerter vierde werd tijdens de eerste race op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. Nu de tweede wereldtitel op rij binnen was, stuurde Aegerter naar de winst in de tweede race. Een week later sloot Aegerter, die in 2023 gaat racen in het WK Superbike, zijn periode bij het Nederlandse team in stijl af. Na een vijfde plaats in de eerste regenrace wist de Zwitser de tweede race te winnen. Aegerter won maar liefst 17 van de 24 races in 2022, een ongekende prestatie. Glenn van Straalen kende een moeizaam weekend zonder punten in Indonesië, maar op Phillip Island ging het aanmerkelijk beter. De EAB Racing Team werd elfde op een natte baan en sloot het seizoen af met een tiende plaats in de tweede race. Van Straalen is op een elfde plaats in het kampioenschap geëindigd.

En dat is 12!

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen