vrijdag 22 november 2024

Kervin Bos: ‘Het gaat goed, maar nog lang niet alle kaarten liggen op tafel!’

Ze zijn met afstand het meest succesvolle team ooit in het WK Supersport, maar de laatste wereldtitel van Ten Kate Racing dateert alweer van 2014. Jazeker, toen Michael van der Mark geschiedenis schreef. Dit seizoen moeten echter oude Ten Kate-tijden gaan herleven. Of, om met de woorden van teammanager Kervin Bos te spreken: ‘We doen echt alles om te winnen!’

Vorig jaar werkten jullie samen met het EAB Racing Team, dit seizoen gaan jullie alles zelf doen. Vertel!

‘Dat is echt een groot verschil om eerlijk te zijn. Vorig jaar hebben we samengewerkt en voor dit jaar hebben we besloten het zelf te doen. Nu hebben we ons voormalige WorldSBK-team vanaf november fulltime op het WK Supersport-project staan en dat is wezenlijk anders.’

Racen in coronatijd: Nederlandse insiders aan het woord

Kun je dat uitleggen?

‘We doen nu echt alles zelf; van de ontwikkeling van de tuning tot aan de ontwikkeling van het chassis en alle andere zaken waarmee wij als team het verschil proberen te maken.’

En zoals jullie al verschrikkelijk veel successen in het verleden hebben behaald.

‘Precies! We hebben nu weer echte vrijheid.’

Vrijheid die jullie niet hadden in het WorldSBK?

‘Niet helemaal, vooral op het gebied van elektronica niet. Een keuze van Yamaha, die project-breed bekeken heel logisch was, maar de vrijheid die we nu hebben, past ons veel beter. We willen zeker niet eigenwijs zijn, maar hebben wel een sterke eigen mening’, hahaha.’

Jullie zijn als Ten Kate Racing nog altijd met afstand het meest succesvolle Supersport-team ooit, ondanks een paar jaar afwezigheid.

‘Mooi, hé. Hoewel we het zeker niet vergeten zijn, snakken we wel weer een beetje naar echt succes als ik heel eerlijk ben.’

Ik proef hetzelfde enthousiasme als bij het begin van het WorldSBK-project van jullie, dat inmiddels helaas is gestopt, ondanks vier WK-podiums. Hoe komt dat?

‘Het was absoluut niet de bedoeling dat we daar mee zouden stoppen, maar wij zijn behoorlijk geraakt doordat de racerij vorig jaar een half jaar stil heeft gelegen. Dat brengt wel wat uitdagingen met zich mee.’

Doel je dan op financiële uitdagingen?

‘Onder andere. Een aantal partners ondersteunde ons al jaren, sommigen zelfs zonder op de kuip te staan, maar ook daarvan moesten er door corona helaas een aantal noodgedwongen afhaken. Volkomen logisch natuurlijk, maar dan moet je als bedrijf wel realistisch blijven kijken naar de mogelijkheden en op tijd ingrijpen. Dat hebben we dus gedaan.’

Had jullie potentiële hoofdsponsor een min of meer vergelijkbaar verhaal?

‘Ja, dat klopt.’

Hoeveel goedkoper is racen in het WK Supersport vergeleken met WK Superbike?

‘Het schilt mega. Van alleen al de materiaalkosten in het WorldSBK kun je een seizoen racen in het Supersport.’

Zijn jullie vanwege de financiën ook gestopt met het WK Supersport 300?

‘Dat heeft ook een logistieke reden. Vorig jaar paste het allemaal perfect in de vrachtwagens, nu gaat dat niet omdat we ook een hospitality-unit hebben, waardoor je dus extra zou moeten investeren in een vrachtwagen. Daarnaast willen we ons ook echt gaan concentreren op het WK Supersport.’

Hoe reageerden jullie vaste monteurs op de overstap van Superbike naar Supersport?

‘Dat was wel even wennen voor ze. Ze zijn hartstikke ambitieus en willen het hoogst haalbare. Maar nadat ze hoorden dat alles nieuw zou zijn en dat ze alle denkbare vrijheid kregen, was iedereen meteen om. En die vrijheid hebben ze ook gepakt, want als je onze 2020-Yamaha vergelijkt met onze 2021-R6, dan is zelfs geen boutje meer hetzelfde.’

Het vertrouwen in jullie is groot binnen het paddock, want er rijden nu al concurrenten met Ten Kate-spullen rond.

‘Er zit inderdaad een mooie spin-off aan, heel veel teams rijden met onze kabelbonen en koelers om maar wat te noemen. Als het seizoen straks echt begint, komt alles beschikbaar voor de klantenteams. Zoals het reglement ook voorschrijft. Racen is voor ons uiteindelijk ook promotie voor de zaak en dat werkt goed.’

Je klinkt heel tevreden, maar Ten Kate zit nooit stil, dus wat gaan we tijdens het eerste raceweekeinde op Aragón nog zien?

Korte lijntjes en snel schakelen, het grote voordeel van een volledig op elkaar ingespeeld team.

‘Er zit nog wel een mooie verrassing aan te komen, want nog lang niet alle kaarten liggen op tafel!’

Dat maakt ons nieuwsgiering.

‘Jullie gaan het allemaal op Aragón zien.’

Oké, oké, boodschap begrepen. Iets anders, Loris Baz op een Supersport, past dat?

‘Nee, hahaha, hij was al te lang en te zwaar voor een WorldSBK-machine. We hadden allemaal de intentie om met elkaar door te gaan en het is verschrikkelijk jammer dat we afscheid van elkaar hebben moeten nemen. Het is namelijk echt een goed jong. Gelukkig is hij inmiddels prima terechtgekomen in het Amerikaanse Superbike.’

Waarom is de keuze uiteindelijk gevallen op Dominique Aegerter?

‘Hij past in heel zijn doen en laten binnen Ten Kate Racing, net zoals Loris dat deed, en dat is voor ons ongekend belangrijk. We zijn in het verleden al een aantal keer in gesprek geweest met elkaar, alleen kwam er altijd iets tussen. Nu gelukkig niet en als je kijkt naar de snelheid die hij op dit moment heeft, verloopt de samenwerking zoals verwacht heel goed.’

Racertest Ten Kate Racing SBK Yamaha YZF-R1

Hij rijdt komend jaar ook MotoE voor Dynavolt Intact GP en zeer waarschijnlijk is er een clash eind september met het Supersport op Barcelona en de MotoE op Misano.

‘In zijn contract staat dat hij voor ons rijdt, maar er kan nog zoveel gebeuren dat we dat later gaan bekijken.’

Oftewel: jullie gaan dan met elkaar kijken waar hij de meeste kans heeft op succes.

‘Ja, daar komt het wel op neer.’

Je loopt wel een risico als een rijder ook ergens anders rijdt.

‘Eens, maar gelukkig rijdt het MotoE niet zoveel ronden in een weekeinde, dus dat risico is niet heel groot. Velen maken zich zorgen dat hij telkens van machine moet wisselen, maar afgelopen jaar reed hij op vijf of zes verschillende motoren en was altijd snel. Dat zijn goede coureurs namelijk altijd.’

En dan Galang Hendra Pratama, jullie tweede coureur.

‘Met hem willen we een soort vergelijkbaar traject ingaan als we ooit met Kenan Sofuoglu hebben gedaan.’

Even eerlijk, speelt geld geen rol bij de keuze Pratama. De paddockwijsheid doet ons dat leren.

‘Mensen denken dat wel, maar wij zijn er van overtuigd dat hij eind dit jaar in de top-10 rijdt. Hopelijk kunnen we hem daarna nog een seizoen behouden, want dan kun je echt een megastap maken. Het gevaar is natuurlijk wel dat er dan interesse vanuit de Moto2/Moto3 komt, zeker omdat er volgend jaar in Indonesië een GP verreden gaat worden. We willen echter een snelle rijder en een jong talent hebben, vandaar deze keuze. Dat zie je ook binnen ons team. De voormalige SBK-crew gaat samenwerken met Aegerter, de jonge, talentvolle monteurs met Pratama, waarbij onze ervaren monteurs uiteraard altijd kunnen bijspringen.’

Dat klinkt echt als het oude Ten Kate.

‘Gekscherend zeg ik ook wel eens dat we gewoon het draaiboek van 2002 uit de kast hebben gepakt.’

Dan mist enkel nog de gele kleur…

Of Dominique Aegerter het een beetje naar z’n zin heeft…? Nou en of!
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen