Jorge Lorenzo analyseert Rossi’s mogelijkheden op de Yamaha 2020 en de nieuwe Michelins. De combinatie zou in het voordeel van de Italiaan kunnen uitpakken. ‘Als Rossi eenmaal weer races kan winnen, wordt hij een gevaarlijke rivaal voor de titel’
Ze waren geen vrienden, integendeel. Maar het gebeurt vaak dat als de een er mee ophoudt, de onderlinge rivaliteit vermindert. Misschien gaat het niet zo ver als vriendschap, maar alles is mogelijk. Denk aan Loris Capirossi en Tetsuya Harada aan het einde van het WK 1998. Maar terug naar het heden, de relatie tussen Jorge Lorenzo en Valentino Rossi lijkt zich te verdiepen.
Rossi en Lorenzo waren bittere rivalen, die niet bij elkaar over de vloer kwamen. Tijdens wedstrijddagen verbleven ze strikt gescheiden van elkaar. In 2013 spraken beide Yamaha-coureurs ‘beschavingsregels’ af. Desondanks werd 2015 een rampjaar waarin eeuwige vijandschap werd gezworen. En nu, na Lorenzo’s pensionering en zijn terugkeer als Yamaha-testrijder, lijkt de samenwerking met Rossi bijna een idylle.
Het beeld van een lachende Lorenzo in de pitbox van Rossi zegt veel. Lorenzo die Rossi helpt tijdens de tests in Sepang, wie had dat voor mogelijk gehouden. Het lijkt ook geen professionele façade van Lorenzo, de relatie tussen hem en Rossi lijkt echt te zijn veranderd. Zozeer zelfs dat Lorenzo, in een interview met het Spaanse AS, de eerste is die zijn geloof in het potentieel van Valentino uitspreekt. Door het geknotte seizoen 2020, zal Rossi ook 2021 gaan racen. Met als doel het winnen van de tiende wereldkampioenstitel die hem al meer dan tien jaar ontglipt.
‘Het is mogelijk. Hij kent de Yamaha door en door, wat overigens een motorfiets is die fysiek veel minder veeleisend is dan de Honda of Ducati. Met de M1 is precisie veel belangrijker, je hoeft niet als een gek te werken. Kortom: Rossi heeft de beste fiets om te proberen opnieuw wereldkampioen te worden. Het niet zo goed vergeleken met Quartararo of Vinales. Maar die situatie kon elk moment veranderen.’
Volgens Lorenzo is slechts een kleine aanpassing van Rossi’s rijstijl voldoende zijn om voor de tiende titel te gaan. En de nieuwe Michelin-band zou wel eens de oplossing zijn voor het slijtageprobleem tijdens de race. ‘De nieuwe M1 en de Michelin-band kunnen hem teruggeven wat hij gemist heeft om races te winnen. En als Valentino terugkomt om races te winnen, is hij een zeer gevaarlijke rivaal voor de titel.’