Naast het verdedigen van de WK Supersport 300-titel stond het seizoen 2021 voor Jeffrey Buis ook in het teken van een nog groter plan: voorbereiden op de overstap naar de WK Supersport-klasse die hij in 2022 met Kawasaki neemt. De 19-jarige coureur vertelt over het afgelopen seizoen en zijn plannen voor de toekomst.
Jeffrey, in 2020 werd je wereldkampioen Supersport 300. Waarom heb je toen niet gelijk de overstap gemaakt naar het WK Supersport?
‘Door corona waren de races in 2020 heel kort achter elkaar. Rijden ging super en toen was ik ineens wereldkampioen. Dat had ik vooraf nooit gedacht en we waren nog niet bezig met een overstap. Daar heb je qua rijden en organisatie ook minimaal wel een half jaar voor nodig om dat goed voor te bereiden. We wilden eerst een goede basis creëren, zodat ik meerdere jaren in het WK Supersport kan racen. Slechts één seizoen zou niet zoveel zin hebben. We zijn afgelopen winter begonnen om dit plan vorm te geven.’
Jeffrey Buis maakt WK Supersport 600 debuut in Argentinië
Vertel!
‘Naast dat we zijn blijven rijden met MTM Kawasaki in de WK Supersport 300 hebben we ook een plan gemaakt om veel te gaan trainen met een Kawasaki ZX-6R. In het verleden is wel gebleken dat deze overstap vrij groot is. Manuel Gonzalez doet het nu wel heel goed, maar die heeft ook veel getraind met een 600 voordat hij de overstap maakte naar de WK Supersport.’
In het WK Supersport 300 was het niet makkelijk om je titel te prolongeren, al kwam je er nog dicht bij. Ben je tevreden met je derde plek in het WK?
‘Ja uiteindelijk wel. In de eerste races hebben we veel punten verloren en als je toen had gezegd dat ik derde zou worden, was ik daar zeer tevreden mee geweest. Maar als je tijdens de laatste ronde nog kampioen kan worden, dan is het uiteraard ook wel even zuur als je slechts derde wordt.’
Wat ging er aan het begin van het seizoen mis?
‘De nieuwe situatie als wereldkampioen was toch wel even wennen. Natuurlijk was er meer druk en aandacht. De tactiek tijdens de eerste races werkte niet. Ik was te afwachtend. Vanaf Assen ben ik agressiever gaan rijden, waarbij het doel was om constant vooraan in de kopgroep te blijven. Op dat moment heb ik zeer constant en goed gescoord inclusief drie overwinningen.’
Wat is het verschil tussen de Jeffrey van 2020 en 2021?
‘Vorig jaar was het rijden makkelijker, omdat er minder grote groepen waren. Toen kon je als rijder nog meer het verschil maken. Dit jaar waren de groepen heel groot en dat zorgde ervoor dat je anders moest rijden. Ik heb mij qua rijden flink verbetert ten opzichte van vorig jaar, ook al zie je dat niet direct in het eindresultaat terug. Ik ben veel constanter geworden, zat meer voorin en het lukte mij nog beter om door de groep heen te rijden.’
Heb je aan jezelf getwijfeld toen het minder ging?
‘Nee zeker niet, ik wist dat de snelheid erin zat. Maar het was wel even zoeken binnen de nieuwe situatie. Er wordt meer op je gelet, zowel op de baan als buiten de baan. Op de baan houdt dat in dat veel rijders een sleepje van je willen en dat je meer op eigen kracht moet doen.’
En dan het andere project. Hoe ging het trainen met de Kawasaki ZX-6R?
‘Erg goed. In de winter hebben we veel meters gemaakt in Spanje. Je moet met zo’n motor toch echt anders rijden en nog steeds rijd ik soms teveel met een 300-stijl. Tijdens het IDM in Assen heb ik mijn eerste echte race in deze klasse gereden. Met twee dikke top-tien klasseringen was ik daar zeer tevreden over.’
Was het niet lastig om telkens te switchen van de 600 naar de 300 en heeft dat nog invloed gehad op je kansen op de wereldtitel?
‘Nee ik denk van niet. Ik denk dat het alleen maar goed is geweest dat ik heel veel heb gereden. Je leert van racen op iedere motor, zoals in mijn geval met de Kawasaki ZX-6R. Wat ik op deze fiets leerde, kon ik ook weer gebruiken in een WK Supersport 300-wedstrijd.’
Hoe het WorldSBK Argentinië met een sisser afliep
Je debuteerde in Argentinië in de WK Supersport-debuut. Hoe was dat?
‘Heel gaaf! Het was zeker niet makkelijk, want echt alles was nieuw: de motor, het team, het land en het circuit. Het belangrijkste doel was om in iedere sessie en race progressie te maken en dat is goed gelukt. Als bonus nog een WK-punt gescoord. Het smaakt zeker naar meer.’
Zien we jou volgend jaar ook terug in deze klasse?
‘Het plan is om in 2022 met Kawasaki in de WK Supersport uit te komen. Samen met Kawasaki Motors Europe en Kawasaki BeNelux hebben we een doorgroeiplan opgesteld. Kawasaki wil graag rijders vanuit de 300 laten doorgroeien naar de WK Supersport en uiteindelijk de WK Superbike. Ik ben heel erg blij dat Kawasaki Motors Europe en Kawasaki BeNeLux met in het bijzonder Henk Salomons mij zo omarmt heeft. Maar ik was ook nooit zover gekomen zonder de steun van al mijn sponsoren.’
Je racete in Argentinië bij G.A.P. Motozoo Racing by Puccetti. Zijn er ook kansen om bij dat team te blijven in 2022?
‘Dat contact is tot stand gekomen, nadat we het doorgroeiplan met Kawasaki hebben gemaakt. De laatste maanden is alles in een stroomversnelling geraakt. Er zijn mogelijkheden om voor dit team te gaan racen, maar we zijn ook nog met andere Kawasaki-teams in gesprek. Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit om volgend jaar in de WK Supersport uit te komen. Het zal zeker niet makkelijk worden. Alles zal in het teken staan van veel leren. Net als in 2019, toen ik debuteerde in de 300. In het tweede en derde jaar hoop ik langzaamaan door te groeien naar de top.’