Zie hem daar zelfverzekerd staan. Of beter gezegd: zitten in het zadel van zijn Suzuki-productieracer met startnummer 11: Jack Middelburg! In 1981 op Silverstone gereed om onder anderen de strijd aan te gaan met de Yamaha-fabriekscoureurs Barry Sheene (7) en Kenny Roberts (1). Sheene was op dat moment de grote favoriet om nu eindelijk eens zijn thuis-GP te gaan winnen. Roberts was ‘gewoon’ de regerend wereldkampioen. Achter ‘Jumping Jack’ zien we niemand minder dan het Amerikaanse wonderkind ‘Fast Freddie’ Spencer op de revolutionaire Honda NR500-viertakt. En met Boet van Dulmen (6) had Nederland nog een topper in huis.
Het werd een race om nooit te vergeten. Al in de derde ronde elimineerde Greame Crosby als koploper niet alleen zichzelf, maar ook Barry Sheene en een andere favoriet, Marco Lucchinelli. Nadat Kork Ballington en Randy Mamola vervolgens door technische problemen waren teruggevallen, moest de laatste ronde de beslissing brengen. Het werd een bloedstollend gevecht tussen Roberts en Middelburg. Tot ieders verrassing was het de Nederlandse privécoureur, die bij het ingaan van die laatste ronde de regerend wereldkampioen van de eerste plaats verdrong en …. tot en met het vallen van de finishvlag de veroverde koppositie wist vast te houden. ‘King Kenny Roberts’ was verslagen door ‘That naughty Dutchman’, zoals BBC-commentaar Murray Walker het zo prachtig uitriep.
Exact veertig jaar later is de legendarische zege van ‘Jumping Jack’ op Silverstone nog altijd de laatste overwinning van een privécoureur in de koningsklasse.
Foto info
Fotograaf | Henk Keulemans |
Jaar | 1981 |
Onderwerp | GP Groot-Brittannië, Silverstone |
Wetenswaardigheid
Jack Middelburg was overigens niet de eerste Nederlandse 500cc-coureur, die in Silverstone op het podium belandde. Die eer is weggelegd voor Wil Hartog. De Noord-Hollander werd er in 1979 achter Kenny Roberts en Barry Sheene derde. Meest succesvolle Oranje-coureurs op het Engelse circuit zijn echter Egbert Streuer en Bernard Schnieders. Na er in 1982 hun eerste GP-zege te hebben behaald, was het zijspanduo ook in 1983, ’84 en ’86 het sterkst op het toen nog veel snellere circuit.