woensdag 30 oktober 2024

Interview Mirjam Pol: Van de nood een wereldtitel maken!

Nederland is een wereldkampioen in de motorsport rijker. Of beter gezegd: een wereldkampioene, want Mirjam Pol is met recht de trotse winnares van de Women Baja World Cup 2021. Al bijzonder op zich, maar dan te bedenken dat het idee om mee te doen aan dit kampioenschap eigenlijk geboren werd uit pure noodzaak!

En dan ben je ineens wereldkampioene Mirjam!

‘Ik koop er niets voor, maar het staat wel heel leuk op mijn cv.’

Haha, dat is een wel heel nuchtere kijk op je succes.

‘Dat past wel bij mij, maar natuurlijk ben ik hartstikke blij. Hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze wereldkampioen zijn? Ik stelde mij die vraag op het vliegveld in een redelijk gevulde vertrekhal tijdens de terugreis van de laatste wedstrijd in Portugal. Het antwoord op die vraag wist ik natuurlijk niet, maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik echt wereldkampioene ben en dat was – en is – een heel bijzondere gedachte.’

Hoe onverwachts kwam deze wereldtitel?

‘Heel erg onverwachts als ik eerlijk ben. Dit jaar kon ik Dakar niet rijden vanwege alle uitdagingen rondom het coronavirus, maar al mijn sponsors zijn mij wel blijven steunen. Daardoor kon ik mijzelf gelukkig goed voorbereiden op de 2022-editie en dat heb ik onder andere gedaan door de Baja’s te rijden. Uit iets heel negatiefs, het niet kunnen starten in Dakar, is dus iets heel positiefs ontstaan en dat maakt het allemaal nog specialer.’

Je staat bekend als een ‘diesel’, maar een diesel wint toch nooit een Baja?

‘Dat klopt helemaal. Ik rij normaal langere rally’s en dan moet je altijd een beetje reserve houden, want die reserve kun je zomaar ineens heel hard nodig hebben. Daarom is vaak mijn tweede week ook zo goed, want dan ontstaan meestal pas de echte problemen die heel veel energie kosten. Tijdens de Baja’s ben ik dus echt uit mijn comfortzone gestapt, want in deze wedstrijden heb je maar twee dagen waarin je alles moet geven wat je hebt.’

Jeffrey Buis: ‘Eerst WK Supersport en dan langzaamaan doorgroeien naar de top’

Je hebt dus echt op het randje moeten rijden?

‘Zeker weten, anders win je nooit! De eerste wedstrijd van het jaar was in Dubai en dat ligt mij natuurlijk want ik hou van zand. Ik kreeg daardoor gelijk een goed gevoel bij de Baja’s, want al snel ontdekte ik dat echt hard rijden mij helemaal niet slecht afgaat. Dat kwam overigens niet helemaal als een verrassing, want de laatste jaren was ik al iets minder een diesel aan het worden. Ik reed al harder bijvoorbeeld, maar niet zo hard als tijdens de Baja’s dit jaar.’

Als je harder rijdt, moet je niet alleen jezelf aanpassen, maar ook je motor.

‘Daarin hebben we ook grote stappen gemaakt, zoals met de vering. Voor de laatste Baja in Portugal heb ik nog twee dagen kunnen testen in Spanje en vooral tijdens de tweede dag merkte ik dat het echt goed ging. Ik kwam daardoor heel goed voorbereid in Portugal aan.’

Hoe heb je die laatste beslissende wedstrijd aangepakt?

‘Heel grondig, door onder andere het hele reglement door te spitten. Daarbij ontdekte ik dat bij een gelijke eindstand de proloog in Portugal de doorslag zou geven. In die proloog heb ik dus direct alles op alles gezet en heb ik echt gevlamd. En met succes, want ik pakte direct tijd op de concurrentie. Ook heb ik van tevoren heel veel video’s van eerdere edities teruggekeken, zodat ik zo min mogelijk verrassingen zou krijgen. Later in de wedstrijd werd het weer steeds slechter en ik wist van voorgaande jaren dat er hierdoor wel eens proeven afgelast werden. Ik heb daarom nooit afwachtend gereden, het was nu of nooit.’

In het algemeen klassement deed je het ook al zo goed

‘Ik stond in het eindklassement van Portugal tussen mannen in die in een Dakar normaal veel verder voor mij zitten en in Dubai eindigde ik zelfs in de top-10.’

Je bent dus ook aardig klaar voor Dakar 2022?

‘Dat zou mooi zijn. Als je alleen naar het rijden kijkt, klopt dat, maar er komt nog zoveel meer bij kijken. Het is echt moeilijker om aan de start te komen van Dakar, dan ’m daadwerkelijk uit te rijden. Daarnaast staan er nog twee wedstrijden op het programma met Kees Koolen in de buggy tijdens de World Cup Cross Country Rally, waar ik de navigator ben. Bovendien kreeg ik vlak voor Portugal te horen dat de Preproloog dit jaar wel doorgaat. Hartstikke gaaf natuurlijk, maar eind deze maand moet alles ook ingeschept worden voor de Dakar Rally.’

Dat klinkt als twee fulltime banen…

‘Alleen Le Dakar rijden is al een dikke fulltime baan, dus ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.’

Als laatste, op de huldigingsfoto draag je een bril. Heb ik iets gemist?

‘Nee hoor, dat is pas sinds een paar weken. Ik had ’m al eerder, maar ik had gehoord dat sommige mensen er even aan moesten wennen en dat risico kan ik natuurlijk niet lopen. Als ik niets zie op de motor of als navigator, wordt het allemaal wel heel ingewikkeld. Daarnaast vraagt een bril ook om wat aanpassingen, waardoor ik al weer een tijdje aan het testen ben met verschillende crossbrillen want je wilt echt geen irritatie hebben. Kortom: ik heb geen tijd om op de straat te hangen of echt te genieten van de wereldtitel. Ach, dat moet dan na Dakar maar!’

Twee voor de prijs voor één

Zaterdag 30 oktober 2021 was een wel heel bijzondere dag voor de familie Pol. Want niet alleen Mirjam werd die dag kampioen, ook voor haar broer Hans Junior was het raak met de Nederlandse titel Enduro NV40 in Harfsen. Een dubbele felicitatie in dit geval dus!

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen