maandag 23 september 2024

Interview manager Laurens Klein Koerkamp over onder andere Collin Veijer

Laurens Klein Koerkamp was de afgelopen periode druk met de transfer van Collin Veijer naar de Moto2. En daar wilden we natuurlijk alles over weten. Daarnaast vroegen we Laurens hoe het management van zijn andere rijders – onder wie Michael van der Mark – in zijn werk gaat.

We zijn natuurlijk vooral erg benieuwd hoe het hele proces rond de totstandkoming van het Moto2-contract van Collin Veijer is verlopen. Wanneer begint zo’n traject?

‘Dat begon in mei op Le Mans. Dat kwam deels omdat partijen ons benaderden en doordat je zelf ergens begint te praten. En doordat er partijen naar ons kwamen, konden we andere partijen – die wij ook interessant vonden – laten weten dat het nu al begon te spelen. De focus lag op de Moto2 en er waren veel interessante opties moet ik zeggen.’

Om hoeveel geïnteresseerden ging het?

‘Er waren zeker zo’n vijf serieuze opties. Dat hadden er nog meer kunnen zijn, maar sommige richtingen wilden we niet op. Met zo’n drie partijen zijn we serieus in gesprek gegaan. Een aantal partijen toonde veel belangstelling in Collin en probeerde er ook wat druk op te zetten. Het is dan zaak om je eigen visie vast te houden, maar wel correct te blijven. Onze eerste keus was Red Bull KTM Ajo en dat is gelukt.’

Een trotse manager feliciteert op Magny-Cours Michael van der Mark met zijn eerste WorldSBK-zege sinds 1070 dagen.

Waarom was Red Bull KTM Ajo jullie eerste keuze?

‘We vonden het belangrijk om de relatie met Pierer Mobility, waar KTM onder valt, te behouden. Collin is nog erg jong en als je dan een relatie hebt met een fabrikant die ook in de MotoGP zit, wil je die niet zo vroeg in de carrière al verstoren. Dat gaat om een bepaalde loyaliteit, maar ook een strategie zodat je KTM als het ware niet voor het hoofd stoot. Want mocht Collin de MotoGP halen, is KTM een serieuze optie. Maar eerst zal hij zichzelf moeten bewijzen in de Moto2. Daarnaast heeft Collin een goede band met Red Bull en die konden we op deze manier in ieder geval ook behouden.’

Collin werd ook gelinkt aan SpeedUp Racing van Luca Boscoscuro. Was dat één van de serieuze opties?

‘Daar was zeker belangstelling voor Collin, maar er werd ook gespeculeerd in de media. Dat vind ik geen probleem, want het hoort erbij. Ik heb een persoonlijke band met Luca Boscoscuro en zijn vrouw, mede omdat Collin vroeger in zijn juniorteam heeft gereden. Ik stond begin dit jaar een keer met hen te praten. Dat gesprek ging over de hondjes van de vrouw van Luca, maar sommigen meenden meteen dat ik in gesprek was voor een Moto2-contract.’

Jullie voorkeur lag bij Red Bull KTM Ajo, maar je wilt denk ik niet te vroeg de andere opties al afzeggen. Denk ook aan het Liqui Moly Husqvarna Intact GP team waar Collin nu voor rijdt en dat ook een Moto2-team heeft. Hoe gaat dat in zijn werk?

‘Je wilt graag eerst een handtekening hebben, maar aan de andere kant wil je ook correct zijn. De andere partijen die Collin heel graag wilden hebben, hield ik zeer regelmatig op de hoogte. Ik geef dan op een gegeven moment bij hen wel aan dat het een andere kant op lijkt te gaan. Zo is het ook gegaan bij Liqui Moly Husqvarna Intact GP. We hebben een goede band en een vertrouwensrelatie met hen, dan voel je wel aan dat je ook iets meer open kunt zijn. We hebben eerlijk aangegeven dat we bij Red Bull KTM Ajo nog wat dichter bij de KTM-fabriek kwamen te zitten, dan als we bij Collin’s huidige team zouden blijven. Natuurlijk bestaat er dan de kans dat geïnteresseerde partijen voor een andere rijder kiezen, daarom vragen we wel naar hun deadline. En als ze Collin echt graag willen hebben, dan wachten ze in ieder geval nog wel even op onze uiteindelijk beslissing. Daarnaast hadden we er voldoende vertrouwen in dat het ging lukken bij Red Bull KTM Ajo.’

En ook een felicitatie voor Glenn van Straalen na zijn podiumplaats op Magny-Cours.

Hoeveel gesprekken heb je gehad met Red Bull KTM Ajo tussen mei en de handtekening in augustus?

‘Dat de bekendmaking in augustus op Silverstone was, betekent niet dat de handtekening niet eerder gezet kan zijn. In totaal hebben er zo’n vijf officiële gesprekken plaatsgevonden denk ik. Deels met de KTM-verantwoordelijken en Aki (Ajo) samen, maar ook met Aki en KTM-mensen alleen. Ook met Red Bull Oostenrijk hield ik nauw contact. Daarnaast bel en app je met de partijen veel op en neer.’

Wist je in Assen al dat Collin naar Red Bull KTM Ajo zou gaan? En in hoeverre neem je Collin mee in het traject?

‘In Assen had ik er wel vertrouwen in, maar vertrouwen is wat anders dan een handtekening. Vader Jurjen is volledig op de hoogte, Collin gaven we tijdens het traject geregeld een update, maar niet over de kleinste dingetjes. Maar Collin is wel leidend en moet er voor 100% achter staan, anders gebeurt het niet. Het is aan mij de taak om goede opties op tafel te leggen en daarbij de voor- en nadelen kenbaar te maken. Bijvoorbeeld bij een fabrieksteam als Red Bull KTM Ajo komt er meer druk bij kijken, maar Collin is zo gegroeid als persoon en rijder dat dit in onze ogen geen issue is.’

Wat waren nog meer belangrijke onderwerpen in de besprekingen met Red Bull KTM Ajo?

‘Voor Collin is het heel belangrijk dat hij zich goed kan voorbereiden op de overstap naar de Moto2. Daarvoor moet hij gaan trainen op motoren zwaarder dan 600cc. Aki heeft hier veel mogelijkheden voor in Spanje en dat heeft lang niet elk team. Collin heeft het nu ook al perfect voor elkaar met trainers in Spanje en een trainer in Staphorst. Dat moet goed aansluiten op de mogelijkheden en voorbereidingen bij Aki op het Moto2-seizoen. Daarnaast praten we over de contractduur – waar ik voor Collin niet verder op in zal gaan – en het financiële gedeelte. Bij de contractduur zijn in iedere situatie weer andere dingen van belang. Bijvoorbeeld toen Michael (van der Mark) in 2021 bij BMW tekende verliet hij Yamaha. Hij verruilde een fabrikant waarmee hij won, in voor een project dat nog in ontwikkeling was. Dan is het essentieel om een contract voor meerdere jaren te tekenen. Ook praat je over wie de crew chief en data/elektronica-man gaat worden en onderwerpen als persoonlijke sponsoren, logoposities, designs etc.’

Laurens kijkt naar de verrichtingen van Michael van der Mark, waarvan hij sinds 2015 de manager is.

Voor Collin ben je dit jaar maanden bezig geweest. Kostte de verlenging van Michael bij BMW voor 2025 weinig tijd?

‘Contractueel wel, omdat de basis al staat. Daarnaast heb je gedurende het jaar telkens contact. Bij Michael is het wel een bijzondere situatie. BMW heeft hem mede gehaald, omdat hij naast zijn rijtalent heel goede ontwikkelingsfeedback kan geven. Dat zag je al aan het einde van zijn eerste jaar doordat de motor steeds beter werd. Door twee seizoenen vol met blessures en het aantrekken van nieuwe rijders die niet eenzelfde bijdrage konden leveren in de ontwikkeling, is er veel tijd verloren gegaan. Het is niet zo dat toen Toprak (Razgatlioglu) kwam, dat de motor direct veel beter was. Vorig jaar was Michael dan nog niet volledig fit, maar kon hij wel helpen om de motor te ontwikkelen. Je kon in de data al zien dat Michael op de goede weg was, al kon hij het nog niet een hele race volhouden. Michael is in mijn ogen van enorme waarde geweest voor het gehele BMW-project en dat probeer je regelmatig bij de BMW-verantwoordelijken te laten vallen. Dat is meer op de achtergrond uiteraard. Ook is de samenwerking tussen Toprak en Michael bijzonder, want het komt weinig voor dat er zo open data wordt uitgewisseld en dat teamgenoten zo intensief samenwerken. Dit helpt Michael, maar ook Toprak.’

Naast Collin en Michael ben je ook de manager van Glenn van Straalen, Garrett Gerloff, Jeffrey Buis en Yuta Okaya. Wat zijn in algemene zin belangrijke punten in een contract?

‘Het hangt er allereerst van af of een rijder moet betalen of niet. Een team maakt de meeste kosten aan het begin van het seizoen. Stel dat een rijder moet betalen, dan is het bijvoorbeeld van belang dat er een redelijke spreiding van betalingstermijnen in het contract staat. is. Een rijder krijgt van zijn sponsoren ook niet al het geld aan het begin van het seizoen. En mocht een team niet leveren wat er is afgesproken, dan wil je niet alles al hebben betaald. Een andere voorwaarde is hoe er mee wordt omgegaan wanneer een rijder geblesseerd is. Moet dan nog steeds alles worden betaald of krijgt hij een deel terug wanneer hij meerdere races mist en er al dan niet een betaalde invaller wordt ingezet? Niemand verwacht vooraf dat je lang geblesseerd raakt, maar wanneer dat wel gebeurt kun je er maar beter wat over hebben afgesproken. En iets wat met name in lagere klassen speelt zijn de kosten voor crash-onderdelen. Stel dat je als rijder nog maar net alles kunt betalen, dan wil je aan het einde van het seizoen niet nog een flinke naheffing krijgen. Daarom probeer je het bedrag van crash-onderdelen in het contract te limiteren, ook daar zijn verschillende manieren voor te bedenken.’

Laurens (linksboven) kort nadat Collin Veijer voor het eerst sinds 30 jaar weer een Nederlandse podiumplaats tijdens de TT Assen behaalde.

Qua termijn in het contract staat vaak ook iets over opties om te verlengen. Kun je daar wat meer uitleg over geven?

‘Daarover komt veel onzin in de media, mede omdat teams het zelf niet altijd duidelijk (willen) vermelden. Soms wordt er een tweejarige overeenkomst aangekondigd, terwijl het in werkelijkheid gaat over één jaar plus een optie voor nog een jaar. Zo’n optie ligt vaak bij het team en kan op basis van bepaalde voorwaarden worden gelicht. Het is voor een rijder van belang dat de einddatum van de optie niet te laat is. Mocht het team niet doorgaan, dan heeft de rijder nog voldoende tijd om iets anders te zoeken. Vanuit een team kan een optie tot verlenging begrijpelijk zijn. Bijvoorbeeld we waren heel blij dat Collin in 2023 een plek had in de Moto3 Grand Prix en al helemaal bij Liqui Moly Husqvarna Intact GP, wat onze voorkeur had. Teammanager Peter Öttl wilde het risico nemen, maar ook een optie hebben om een jaar te kunnen verlengen wanneer het een succes werd. Dat vorig jaar al zo vroeg bekend werd dat Collin zou blijven, was gewoon een optie in het contract die werd gelicht.’

Wat is het leukste aan je vak?

‘Het is de mix van techniek, commercie en marketing binnen een sport die ik geweldig vind. Dat was tijdens mijn Yamaha-periode al zo, maar nu als freelancer heb ik de vrijheid om mijn eigen projecten te kiezen. Veel mensen hebben een passie voor een bepaalde sport, ik heb het voorrecht om binnen de sport die ik leuk vind te mogen werken. Daarnaast werk ik alleen met rijders met wie ik een klik heb, waardoor ik altijd achter hun kan staan. Dat betekent niet dat je het altijd met elkaar eens hoeft te zijn.’

Ook is Laurens de manager van Jeffrey Buis, die inmiddels twee World Supersport 300-wereldtitels achter zijn naam heeft staan.

Je bent bijna tien jaar rijdersmanager en daarvoor heb je leidinggevende rollen bij Yamaha Racing gehad. Over welke competenties moet een goede rijdersmanager beschikken?

‘Het is van belang dat je een zeer goed netwerk binnen de motorsportwereld hebt en dat ook onderhoudt. Ik kan bij veel teams in de Grand Prix en WorldSBK binnenlopen voor een praatje. Dat is essentieel en dat netwerk had ik voor een groot deel al vanuit mijn werk bij Yamaha waar ik ook het merk vertegenwoordigde voor de Superbike en motorcross bij de MSMA (Motorcycle Sport Manufacturers Association) meetings. Zo kende ik de mensen bij Kawasaki Europe al, wat het makkelijker maakte bij de overgang van Garrett Gerloff volgend jaar naar Puccetti Kawasaki. Stefan Pierer en Pit Beirer (KTM) ken ik uit de motorcross en bijvoorbeeld met Davide Brivio, nu Trackhouse MotoGP-teammanager, heb ik nauw samengewerkt toen hij Yamaha’s Superbike Teammanager was, jaren geleden. Ik denk ook dat het van belang is om goed met mensen te kunnen omgaan en bovenal moet je correct zijn. Uiteindelijk is de racewereld een kleine wereld waar je dezelfde mensen altijd weer tegenkomt, soms jaren later en in andere functies.’

Tot slot, zou het voor jou een droom zijn om Collin naar de MotoGP te brengen?

‘Dat zou wel fantastisch zijn. Ik ben betrokken bij Collin sinds zijn twaalfde en het is geweldig om zijn groei van zo dichtbij te mogen meemaken. Maar ik geniet van iedere rijder die het maximale eruit haalt. Ik kon vorig jaar enorm genieten van Jeffrey Buis, die na een lastig begin van het seizoen ongelofelijk sterk terugkwam en zijn tweede wereldtitel behaalde. Of Glenn van Straalen die zijn eerste WK Supersportrace won in Assen. En zoals nu met Michael van der Mark die na al zijn tegenslagen weer zijn ware potentieel laat zien. Het plezier haal je uit de prestaties, dat is waar de sport om gaat. Deze job is voor mij veel meer dan werk. Doen wat je leuk vindt, dat gun ik iedereen.’

Fotografie: Randy van Maasdijk

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen