HRC, Honda Racing Corporation, heeft RedMoto gekozen als partner om de CRF450RX Rally te homologeren en op de markt te brengen. De productie van deze schoonheid – de nieuwe koningin van de woestijn? – is in het eerste productiejaar beperkt tot slechts 50 eenheden is kost €33.000 ex. bijkomende belastingen. De verwachting is dat dit aantal in de komende jaren zal toenemen. Voor amateur-rallyrijders is er een kit, geleverd door HRC en samengesteld door RedMoto.
Het frame is dat van de CRF450R MY2025. De tankinhoud bedraagt 36 liter, waarvan 14 liter in de achtertank. Deze is gemonteerd op rubberen steunen om de inertie in bochten te verminderen, waardoor de coureur een lichtere, wendbare en gecontroleerde rijervaring behoudt.
Alle benodigde navigatie-instrumenten zijn geplaatst op een carbonvezel toren. Dit materiaal is licht en sterk, en biedt ook de mogelijkheid om het roadbook aan te passen, zoals de helling ervan. Bovendien is het frame van de toren ontkoppeld van het hoofdframe, waardoor het eenvoudig te verwijderen is tijdens reparaties en onderhoud tijdens de race.
Honda XLV750R: hoe een sof toch een succes werd
De tanks zijn vervaardigd uit een combinatie van hoogwaardig nylon en polyethyleen, wat ruimtebesparing en optimaal volume mogelijk maakt. De achtertank fungeert bovendien als dragend element. In het bereik van de coureur zijn de voor- en achtertanks verkleind tot de afmetingen van de officiële CRF-rallymodellen.
Net als de officiële CRF-Rally is de kit uitgerust met een hoogwaardige carbonvezel carterbeschermer die de onderkant van de 22-liter voorste maxi-tank beschermt tegen puin en impact, en ook essentiële onderdelen zoals het frame, motorblok en uitlaatspruitstuk beschermt.
De voorkant heeft een ‘slee’ profiel dat is ontworpen om de impactenergie van obstakels af te voeren zonder in te boeten op wendbaarheid. Er is ook een praktische opbergruimte voor gereedschap geïntegreerd in de carterbeschermer, zodat je de noodzakelijke tools voor noodgevallen tijdens de etappes mee kunt nemen.
De ophanging is geoptimaliseerd voor het rijden in de woestijn, met herzieningen in afstellingen en de elastische coëfficiënt van de veren. De voorvorken hebben een Kashima-behandeling, en de zuiger van de achterdemper heeft een titanium coating om de wrijving te verminderen, zoals bij de CRF450R Works Edition.
De kroonplaten zijn het resultaat van de samenwerking tussen Honda en XTRIG, en er is ook een stuurdemper aanwezig.
Nederlands tintje
De naven zijn speciaal ontwikkeld door HAAN Wheels en zijn vervaardigd uit massief materiaal, terwijl de achternaaf is uitgerust met een slippende ring. Spaken en velgen worden geleverd door Excel.
De motor is ontworpen voor één discipline: de Rally. Met een maximaal vermogen van ongeveer 58 pk biedt hij uitstekende betrouwbaarheid. De zesversnellingsbak met lange overbrengingen maakt het mogelijk om het gedrag van de motor bij elke snelheid te beheren en zorgt voor een uitzonderlijke respons bij elk motortoerental. Een extra vergrote radiateur is toegevoegd om de olie-/watertemperatuur te verlagen en de algemene betrouwbaarheid van de motor onder extreme omstandigheden te waarborgen.
De demper, ontwikkeld door Akrapovic, is van titanium en is dezelfde uitlaatlijn als die op de officiële CRF rally, met vergelijkbare prestaties in termen van vermogensafgifte. Het spruitstuk wordt rechtstreeks door HRC geproduceerd.
De afwerking wordt compleet gemaakt met een Renthal-stuur, Acerbis-handbeschermers, dezelfde voorvork als die van de officiële CRF, vergrote voetsteunen voor meer comfort en LED-koplamp.