Dat er nog lang over de Dutch TT 2022 zou worden nagepraat, stond vast op het moment dat Fabio Quartararó zich vergiste in de Strubben. Niet de eerste en zeker niet de laatste die dat overkomt, maar dat hij Aleix Espargaró meenam, hielp flink mee in de inmiddels traditionele post-TT-discussie. Yamaha besloot er echter nog een flinke schep bovenop te doen, nadat Quartararó een long-lap-penalty kreeg voor Silverstone.
Fotografie: 2Snap, Henk Keulemans
Nee, het was natuurlijk niet dat iedereen z’n teenslippers, zonnebril en factor 50 alvast klaargelegd had op Assen, maar aan alles merkte je dat iedereen toe was aan de lange zomerstop. Een onverwacht lange zomerstop die plotseling ontstond nadat de MotoGP van Finland, ook traditioneel inmiddels, van de kalender werd gehaald. Even vijf weken geen MotoGP, even rust. Hèhè. En toen was daar ineens de aanrijding tussen Fabio Quartararó en Aleix Espargaró. Het zou zeker niet de eerste keer zijn als een moment als dit de MotoGP in vuur en vlam zette, maar Quartararó nam direct de schuld op zich en Espargaró accepteerde dat haast zonder morren. Op naar de zomervakantie! Of toch niet…?
5 conclusies na de TT Assen 2022 en resultaten
Al snel kwamen er geruchten dat Quartararó wel eens een straf zou kunnen krijgen. Nadat die straf bevestigd werd in een long-lap-penalty voor Silverstone, was het hek van de dam. Waarbij het opvallend genoeg niet eens over de long-lap-penalty op zich ging. Sterker nog: dat is op zich een prima straf omdat het niet je hele race verpest, zoals dat vroeger bij een verplicht rondje pitstraat wel was. Het ging wel over de ongelijkheid van straffen en dat is niet de eerste keer.
‘Felicitaties aan de stewards’
Vooral Quartararó zelf was erg direct via zijn sociale media-kanalen: ‘Dus… een long-lap voor de volgende race. Vanaf nu kun je dus niet meer proberen in te halen, omdat je dan te ambitieus bent. Begin dit jaar waren er verschillende crashes die als race-incident werden beoordeeld, maar blijkbaar was mijn actie te gevaarlijk. Felicitaties aan de stewards voor het geweldige werk dat jullie doen. Volgende keer probeer ik niet meer in te halen, zodat ik geen straf krijg.’
Het is niet vaak dat een MotoGP-coureur zo direct praat en het gebeurt nog minder dat een coureur een bericht als dit laat staan en er een dag later niet z’n excuses voor aanbiedt. Hij heeft natuurlijk een punt, want al snel kwam de crash van Pecco Bagnaia op Losail voorbij, waarbij hij Jorge Martin meenam in z’n val. En wat te denken van Jack Miller op Portimão? Joan Mir weet er nog alles van.
Staande start
Ook het kegelwerk van Takaaki Nakagami op Catalunya werd vaak aangehaald in deze discussie, waarbij Nakagami zelfs twee man meenam (Alex Rins en Bagnaia). De laatste crash gebeurde echter in de eerste bocht van de wedstrijd en dat is een serieus verschil, omdat je door de staande start met een hele andere aanvangssnelheid aankomt bij de eerste bocht. Bovendien zit dan iedereen zo dicht bij elkaar dat het haast vragen om problemen is. Maar Bagnaia op Losail en Miller op Portimão deden op z’n minst heel veel denken aan wat er tijdens de TT in de Strubben gebeurde. Zowel Bagnaia als Miller werd niet bestraft, want het waren race-incidenten, terwijl Fabio werd beticht van ‘onverantwoord rijden, waardoor andere deelnemers gevaar lopen’… Zeg het maar!
Het verschil in straffen tussen de MotoGP aan de ene kant en de Moto2 en Moto3 aan de andere kant is nog groter en dus discutabeler, maar laten we ons voor het overzicht concentreren op de MotoGP. Opvallend vaak werd ook aangehaald dat bij al deze drie genoemde crashes de concurrentie veel meer gehinderd werd dan Espargaró, maar dat is het gevolg van de crash en dat speelt bij de straffen van de FIM MotoGP Stewards-panel geen rol. Tenzij het letterlijk levensgevaarlijk wordt.
Moedeloos
Natuurlijk hadden we heel graag gevraagd aan het FIM MotoGP Stewards-panel waarom Quartararó bestraft werd, maar vragen stellen aan dit panel is onmogelijk. Al jaren, want toen Lorenzo in 2019 op Barcelona – toen de race voor Assen – zo’n beetje alle toppers omver reed, probeerden we op alle manieren voorzitter Freddie Spencer te pakken te krijgen. Toen dat eindelijk lukte, wilde hij van alles vertellen over al z’n successen, maar op het moment dat Lorenzo/Barcelona aan bod kwam, beende hij boos weg en reageerde nergens op. Naast Spencer zitten er nog twee mensen in dit panel, die steeds rouleren. In het geval van Assen waren dat Andreas Somolinos en Raffaele De Fabritiis.
TT Circuit Assen: iedere bocht zijn eigen historie
Ook rijders worden er moedeloos van, zo liet notabene Aleix Espargaró op Assen weten. Ook hij stelde vragen, maar kreeg nooit een antwoord en hoopte dat journalisten die antwoorden wel zouden krijgen. Helaas Aleix, ook wij krijgen nooit iets te horen…
Dat het zelfs nog erger is, werd een paar dagen na de TT duidelijk toen Yamaha een voor Japanners zeer helder en zo mogelijk nog kritischer persbericht uitstuurde, waarin vooral MotoGP-manager Lin Jarvis klare taal sprak: ‘Fabio Quartararo, het Monster Energy Yamaha MotoGP Team en Yamaha hebben altijd gestreefd naar eerlijkheid en sportiviteit. Wij zijn teleurgesteld over de ongelijkheid waarmee straffen worden opgelegd door het FIM MotoGP Stewards-panel. We wilden zondag op Assen in beroep gaan tegen de beslissing, maar dit soort straffen staat niet open voor discussie of beroep. Vervolgens wilden we de kwestie principieel voorleggen aan het CAS, maar ook daar is geen beroep mogelijk. Juist om deze redenen moeten de Stewards in de eerste plaats correcte, evenwichtige en consistente beslissingen nemen en deze binnen de juiste, redelijke termijn uitvoeren.’
Eigen schuld, dikke…
Hoewel Jarvis absoluut een punt heeft, is de rol van het FIM MotoGP Stewards-panel niet te benijden. Je kunt het immers haast nooit goed doen voor iedereen, zoals geldt voor elke sport waar een scheidsrechter beslissingen moet nemen. Verder is het opvallend dat coureurs en met name ook de teambazen niet eerder protest hebben aangetekend over een strafsysteem waartegen geen beroep kan worden aangetekend. Dat is al heel lang bekend… Zij – in dit geval dus Jarvis van Yamaha – zijn dan ook medeschuldig aan de ‘discussie’ die nu is ontstaan. En laten we vooral niet vergeten dat dit panel het bijvoorbeeld wel voor elkaar heeft gekregen dat de levensgevaarlijke pogingen van Moto3-coureurs om de slipstream te doorbreken zo goed als verleden tijd zijn. Daarnaast zijn er maar weinig overtredingen waar van tevoren gemakkelijk een straf voor wordt vastgesteld. Als je tien of twintig kilometer te hard rijdt in de pitstraat, weet je wel van tevoren wat je straf is of wat je aan boete moet betalen. Wanneer Quartararó dus een fout maakt niet en daarom is het niet de eerste keer dat met name Freddie Spencer, die als enige al langere tijd deel uitmaakt van het panel, onder vuur komt te liggen. FIM-baas Jorge Viegas en Dorna-baas Carmelo Ezpeleta zullen dus moeten gaan handelen.
Eerlijkheid op het spel
Het meest zorgelijke van dit alles is echter dat ellenlange discussies na de TT de boventoon voeren, terwijl we het natuurlijk alleen maar moeten hebben over de stressvolle ronden van Bagnaia toen het begon te druppelen, Marco Bezzecchi en de mooiste inhaalactie van de laatste jaren in de Geert Timmer-bocht. Laat die VAR-achtige discussies maar lekker bij het voetbal… Maak je het nog dramatischer, kun je zelfs stellen dat de eerlijkheid van de MotoGP op het spel staat. Silverstone gaat om veel redenen een bijzonder weekeinde worden, waarbij het dus nog vele malen over de Dutch TT zal gaan. Zoals zo vaak!