‘Waarom hebben ze zo’n prachtig circuit om zeep geholpen?’ Het waren in 2007 vernietigende woorden van Casey Stoner richting het TT Circuit. En Stoner ging vrolijk verder: ‘Het oude circuit was briljant, excellent zelfs. Maar sinds die veranderingen is er geen lol meer aan. Het circuit was vroeger zo mooi glooiend en nu is het gewoon plat. Er is helemaal niks aan om er rond te rijden. Mijn favoriete bochten zijn er allemaal uit!’ Maar dat was toen. In 2022 kent de huidige generatie het zo geliefde ‘oude’ circuit helemaal niet meer en schittert op Assen de magie van vroeger meer dan ooit.
Fotografie: ANP | Getty Images
Casey Stoner was bepaald niet de enige die moest wennen aan het TT Circuit, met vooral de nieuwe Strubben als negatief uithangbord. Want waar de oude Noordlus prachtige, vloeiende bochten met verkanting had, was de Strubben in de ogen van velen een onnatuurlijke haakse knik waardoor volgens sommigen de nieuwe bocht niet eens de naam mocht dragen van de oude bocht. Zoals zo vaak met veranderingen, was de kritiek in het begin hevig en zeker ook confronterend voor iedereen die te maken had met de nieuwe Noordlus. Maar dat werd elk jaar ietsje minder. Niet gek, want steeds meer rijders kenden het ‘oude Assen’ alleen nog van verhalen en foto’s. Bovendien spreken de laatste jaren steeds meer rijders weer ouderwets lovend over het TT Circuit. En waar negativiteit elkaar versterkt, werkt dat met positiviteit ook zo. Dat bleek eens te meer in aanloop naar de TT van 2022. Bijvoorbeeld bij Francesco Bagnaia, die toen nog lang niet op weg leek naar de wereldtitel:
‘Assen is speciaal voor mij, want ik won er mijn eerste GP en heb er daarom zelfs een tattoo van op mijn arm.’
Ook Aleix Espargaro zat bij de voorafgaande persconferentie en deed er nog een beste schep bovenop:
‘Assen is een mythische baan met een zeer bijzondere lay-out. Ik ben er alleen altijd een klein beetje bezorgd over het weer, want dat is er altijd vrij onzeker.’
Het weer op Assen is ook iets dat Fabio Quartararo altijd bezighoudt:
‘Als je op een circuit als dat van Assen aankomt, wil je een droge baan, want voor mij is het een van de mythische circuits op de kalender waar je het meest van geniet. Dus we hopen altijd op een droge race. Elke rijder wil winnen in Assen, net als op Mugello of Phillip Island. Dit zijn circuits die voor mij super speciaal zijn. En om dan ook nog eens opgenomen te zijn in de Walk of Fame is helemaal speciaal.’
Ook Marco Bezzecchi, die zo fantastisch reed in 2022, hoopt overduidelijk op een droog weekeinde:
‘Deze baan is te mooi om hem langzaam te rijden in de regen.’
Remy Gardner is inmiddels alweer een stuk gelukkiger in het WorldSBK, zoals je eerder kon lezen op motor.nl. Hij maakte vorig jaar zijn debuut met een MotoGP-machine op het TT Circuit. Iets waar hij al een tijd naar uitkeek en wel met een speciale reden:
‘Het circuit was al snel met een Moto2-motor, dus het moet fantastisch zijn om er op een MotoGP-machine te kunnen rijden.’
Uiteraard woorden vooraf, maar al na de eerste training bleek het TT Circuit zeker aan de verwachtingen van Gardner te voldoen. Want het TT Circuit doet iets met je!
Toch weer het oude Assen
Natuurlijk mag Valentino Rossi – met tien grand prix-zeges één van de meest succesvolste rijders ooit tijdens de TT Assen – niet ontbreken in dit verhaal, al is hij uiteraard wel iemand die nog het oude Assen kent en dat merk je meteen als hij begint over het TT Circuit:
‘De lay-out van het TT Circuit is geweldig. Ik heb ook de eer gehad om op het oude Assen te rijden voor de aanpassing in 2006. Deze versie was lang, snel en moeilijk, dat was geweldig om op te rijden. Daarna is het iets meer een normaal circuit geworden, maar het blijft een prachtig motorsportcircuit. De sfeer is ook fantastisch, zeker wanneer je op de racedag de laatste sector in rijdt, lijkt het wel alsof je in een stadion komt. Ik hoop dan ook snel een andere keer als toeschouwer naar de TT Assen te komen’, aldus Rossi in gesprek met Racesport in 2022.
Gelukkig werd de vraag wél beantwoord in jullie “TT Circuit Assen: iedere bocht zijn eigen historie”, juni 2022. Zelf koester ik de herinnering aan het zinderend dreunen van de lucht als Agostini en Read op hun MV Agusta’s vanuit de toen nog veilige Strubben volgas de Veenslang op kwamen. De knikken deden de naam Veenslang eer!
1 tekening van het oude circuit. woorden zeggen niet zoveel.