Het grootste natuurtalent na Marc Márquez maakt in 2024 zijn opwachting in de MotoGP. Het gaat natuurlijk over Pedro Acosta. De Spanjaard is slechts 19 jaar, maar heeft wel al een Moto2- en Moto3-wereldtitel op zak. Maar hoe kon Acosta zich in zo’n korte tijd klaarstomen voor zijn MotoGP-debuut? En wie is dit fenomeen op twee wielen?
Moto2 Italië: Pedro Acosta jongste Moto2-winnaar
Pedro Acosta’s entree in de Grand Prix-wereld in 2021 was briljant. Drie van zijn eerste vier Moto3-races op WK-niveau wist de Spanjaard te winnen. Zijn allereerste Grand Prix won Acosta niet, maar werd hij op 0,042 seconde tweede. In zijn tweede Grand Prix in Qatar moest de coureur uit Murcia vanuit de pitstraat starten. Ondanks deze achterstand wist hij zijn eerste Grand Prix-zege te behalen. Een prestatie waarmee hij zijn naam meteen in het rijtje van de grootste talenten ooit plaatste. Dit bevestigde Acosta door de twee daaropvolgende GP’s ook te winnen. Het rijtje statistieken dat Acosta binnen drie jaar heeft verzameld is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Na zijn podium in zijn eerste Grand Prix en de zege in zijn tweede Grand Prix werd de KTM-rijder ook wereldkampioen in zijn debuutjaar. Acosta werd één dag achter Capirossi met 17 jaar en 166 dagen de op één na jongste wereldkampioen aller tijden. In zijn tweede Moto2-seizoen pakte hij zijn tweede wereldtitel. Acosta is daarmee de eerste rijder die erin geslaagd is om twee keer wereldkampioen in zijn eerste drie Grand Prix-seizoenen te worden. Daarnaast werd de Spanjaard achter Dani Pedrosa de jongste wereldkampioen in de middenklasse (250cc/Moto2) en de jongste wereldkampioen ooit in de Moto2. Na 56 GP-starts staat Acosta op 16 zeges en 27 podiumplaatsen, waarmee hij al op de achtste plaats staat in de lijst van meeste Grand Prix-zeges van de huidige rijders. Daarmee staat hij onder andere voor Fabio Quartararo en Joan Mir, die beiden al een MotoGP-wereldtitel achter hun naam hebben. Al deze statistieken bij elkaar maken van Acosta een uniek talent. En dan te bedenken dat Acosta in het coronajaar 2020 nog in de Red Bull Rookies Cup en het Junior-WK Moto3 in Spanje reed.
De nieuwe Marc Márquez
Acosta begint op 19-jarige leeftijd aan zijn MotoGP-avontuur als coureur van GASGAS Factory Racing Tech3. Er zullen in de toekomst niet veel rijders meer zijn die op zo’n jonge leeftijd hun entree zullen maken in de koningsklasse. Acosta is van de laatste lichting, voordat de (huidige) minimumleeftijd van 18 jaar in de Grand Prix is ingegaan. De stormachtige carrière van Acosta – tot nu toe – is eigenlijk maar met één coureur enigszins te vergelijken: Marc Márquez. Acosta heeft voor aanvang van zijn MotoGP-debuut zelfs in meerdere opzichten een streepje voor op zijn landgenoot. Acosta pakte op jongere leeftijd en sneller zijn eerste wereldtitel. Marc Márquez pakte zijn 125cc-titel in 2010 terwijl hij bezig was aan zijn derde GP-seizoen. Maar wereldkampioen worden in je eerste jaar is ook maar voor heel weinigen weggelegd. Rijders als Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa en Casey Stoner slaagden daarin niet. Ook was Acosta nipt jonger dan Márquez toen hij de Moto2-wereldtitel behaalde. Beide rijders deden dit in hun tweede Moto2-seizoen. In zijn eerste 50 starts wist Acosta 15 races te winnen. Alleen Rossi won meer wedstrijden in zijn eerste 50 GP’s, werd in zijn tweede 250cc-jaar ook wereldkampioen en stond na vier Grand Prix-seizoenen op twee wereldtitels. Márquez ging op zijn achttiende en negentiende wel meer en meer winnen. Daardoor wist de achtvoudig wereldkampioen op 26 GP-zeges voor zijn twintigste uit te komen. Een statistiek die Acosta niet meer kan verbeteren. En om Márquez’ MotoGP-statistieken te overtreffen, zal Acosta in 2024 wel een ongelofelijk goed seizoen moeten draaien. Daarover later meer.
Los van de statistieken zijn er in de opbouw van de carrière en mentaliteit ook gelijkenissen tussen Acosta en Marc Márquez te maken. Hun eerste Moto2-seizoen is een goed voorbeeld. Dat ging zowel bij Márquez als Acosta met vallen en opstaan. Acosta maakte in zijn Moto2-debuutjaar diverse fouten, zoals crashen in leidende positie op Le Mans. Maar door risico’s te durven nemen, groeiden beide rijders zeer snel. Het megatalent van Acosta was snel weer zichtbaar en hij won – ondanks blessureleed – meerdere races in zijn eerste Moto2-seizoen. Ook Márquez maakte fouten als beginnend Moto2-coureur, maar won wel meer races dan Acosta. Beide rijders gaan altijd vol voor de winst. Dit resulteert weleens in een crash terwijl er een zekere podiumplaats in het verschiet ligt. Zo crashte Acosta afgelopen jaar weer in Le Mans toen hij leider Tony Arbolino wilde volgen. Een podiumplaats was zo goed als zeker, maar dat was voor Acosta niet goed genoeg. Er zijn genoeg gelijkwaardige situaties van Márquez op te noemen. Beide zijn af en toe onstuimig. Denk aan de crash van Acosta in de verkenningsronde op Phillip Island. Acosta reageerde zelf als volgt op de vele vergelijkingen die er met zijn landgenoot Márquez worden gemaakt: ‘Ik probeer er niet aan te denken, want uiteindelijk ben ik de nieuwe Pedro Acosta en niet de nieuwe Marc Márquez. Het is een ander tijdperk met andere motoren, dat kan je niet zomaar met elkaar vergelijken. Het is leuk om met zulke namen genoemd te worden, maar nu is nog niet het moment om na te denken over wat ik gepresteerd heb. Het gaat over de toekomst en die begint vanaf 2024 in de MotoGP.’
Wie is Pedro Acosta?
‘Een talent als Pedro Acosta wordt maar één of twee keer in de tien jaar geboren.’ Daarover waren voormalig wereldkampioenen Jorge Lorenzo en Alex Crivillé het onlangs roerend met elkaar eens op de Spaanse televisie. Het talent werd in 2004 geboren in de provincie Murcia, in het zuidoosten van Spanje. Daar groeide Acosta op als jongste uit een gezin van drie kinderen. Zijn zussen Miriam en Maria zijn flink ouder. Miriam is halverwege de twintig en Maria is al over de dertig heen. Pedro’s ouders hielpen hem bij zijn eerste meters in de motorsport. Zijn vader was een groot fan van Kevin Schwantz, iets wat Pedro van hem heeft overgenomen. Ook Acosta’s bijnaam ‘The Shark’ komt uit de achtergrond van de familie. Zowel Pedro’s opa als vader werkten als vissers in de haven. Zijn vader koos ervoor om Pedro’s eerste logo van een haai te voorzien. In zijn jonge jaren reed Acosta het meest op het circuit van Cartagena, wat vlak bij zijn huis ligt. Na zijn Moto3-wereldtitel werd er ook een bocht naar Acosta vernoemd.
Acosta is altijd bezig met zijn racecarrière en bouwt geen enorme vriendengroep op. Remy Gardner en zijn coach Paco Marmol beschouwt hij als zijn beste vrienden. Een andere, belangrijke persoon in zijn carrière is Red Bull KTM Ajo-teammanager Aki Ajo, waarvoor hij de afgelopen drie jaar in de Grand Prix reed. Acosta over Ajo: ‘Aki is een van de belangrijkste mensen die in mijn carrière is gestapt. Bij hem heb ik dingen geleerd waar ik mijn hele leven wat aan heb. Bijvoorbeeld dat het niet erg is als je soms fouten maakt. Dat zijn de regels van het leven.’ Ook aan Ajo’s visie over Acosta wordt duidelijk dat zijn karakter en manier van zijn eigen pad kiezen zonder enorm veel vrienden anders is dan vele van zijn leeftijdsgenoten. ‘Pedro is nog van de oude stempel, zijn gedrag is “old skool”. Hij maakt alles in zijn leven ondergeschikt aan het racen. Hij is mega gefocust, gretig, absorbeert informatie en trekt zich weinig aan van sociale netwerken. Hij heeft geen behoefte aan “onbelangrijke dingen” om zijn zelfvertrouwen op te krikken.’ In 2024 zal Ajo niet meer direct bij Acosta betrokken zijn, omdat hij nu Hervé Poncharal van GASGAS Factory Racing Tech 3 als teammanager krijgt. Dat Acosta ontzettend hard werkt om klaar te zijn voor de MotoGP laat hij bijvoorbeeld zien door in de afgelopen twee jaar zeven kilo aan spiermassa aan te komen.
Haalt Marc Márquez op Ducati in 2024 titel #9?
Op jacht naar nieuwe records
De opmars van Acosta bracht KTM zelfs in de problemen qua rijderszitjes voor 2024. Pol Espargaró moest – ondanks een getekend contract – plaatsmaken voor het talent. KTM kon het zich niet veroorloven om een potentieel MotoGP-kampioen naar een andere fabrikant te zien vertrekken. Met 19 jaar en 289 dagen begint Acosta op 10 maart in Qatar aan zijn allereerste MotoGP-wedstrijd. Zijn eerste MotoGP-testdag met de KTM van het GASGAS-team in Valencia (november 2023) was indrukwekkend. Acosta was slechts 1,2 seconde langzamer dan de snelste tijd van Maverick Viñales. ‘De dag ging beter dan ik had durven dromen. We moeten realistisch blijven. Ik kan niet in deze klasse komen en gelijk het ronderecord verbreken. Het is niet leuk om bijna twintigste te staan, maar het verschil naar de top-tien is niet groot. De marges in de MotoGP zijn ontzettend klein en de motor is indrukwekkend qua vermogen,’ verklaarde Acosta na zijn eerste dag als MotoGP-coureur, waarmee hij gelijk zijn grote ambities prijsgeeft. Om de vergelijking met Marc Márquez te maken: die was na zijn eerste Repsol Honda test 1,0 seconde langzamer dan de snelste tijd, maar dat was wel na twee testdagen. Om Márquez’ records in zijn MotoGP-debuutjaar te verbeteren lijkt voor Acosta niet realistisch. Márquez had met Repsol Honda in 2013 de beste of bijna beste motor in het veld. Daarmee reed hij in zijn tweede MotoGP-race als winnaar over de meet en sloot als nieuwkomer het seizoen af als wereldkampioen. De concurrentie in de huidige MotoGP is groter dan ooit en de onderlinge verschillen – ook qua motoren – zijn veel kleiner dan in 2013. Acosta’s KTM is goed, maar was in 2023 niet de beste motor van het veld. De 19-jarige Spanjaard zal daarom tijd nodig hebben. Maar om records te verbreken moet Acosta wel snel scoren. Om de jongste MotoGP-winnaar ooit te worden zal hij voor de zomerstop al een hoofdrace moeten winnen. Ook zal Acosta in zijn debuutjaar al de wereldtitel moeten pakken om Márquez – als jongste MotoGP-wereldkampioen aller tijden – van de troon te stoten. De jongste rijders op het podium in de koningsklasse kan Acosta al niet meer behalen. Dat record blijft staan op naam van Randy Mamola die met 19 jaar en 261 dagen in 1979 tweede werd in de Finse GP achter Boet van Dulmen.
Acosta gaf na de Valencia-test ook aan dat er nog wel wat moet gebeuren om helemaal klaar te zijn voor het seizoen 2024: ‘Het wordt een zwaar seizoen met 22 GP’s en 44 races. Het belangrijkste voor de winter is om fysiek nog sterker te worden. Je ziet aan de andere rijders dat zij een veel bredere rug en sterkere armen en schouders hebben dan ik. Daarnaast zal ik in de volgende tests nog beter moeten begrijpen hoe je deze motor moet rijden.’ Mocht Acosta voor een ultieme verrassing zorgen en in Qatar zijn debuutrace winnend afsluiten, dan voegt hij zich in een uniek rijtje met Geoff Duke, Jarno Saarinen en Max Biaggi. Deze legendarische rijders wonnen bij hun debuut in de koningsklasse. Maar ook als dat niet lukt, zal Acosta zeker in 2024 – en waarschijnlijk nog veel langer – gezien worden als de nieuwe Marc Márquez. Of beter gezegd ‘de nieuwe Pedro Acosta’, zoals de MotoGP-nieuwkomer het zelf liever noemt.
Jongste winnaars in de MotoGP/500cc
Positie | Coureur | Leeftijd |
---|---|---|
1 | Marc Márquez | 20 jaar en 63 dagen |
2 | Freddie Spencer | 20 jaar en 196 dagen |
3 | Norifumi Abe | 20 jaar en 227 dagen |
3 | Dani Pedrosa | 20 jaar en 227 dagen |
5 | Randy Mamola | 20 jaar en 239 dagen |
6 | Jorge Lorenzo | 20 jaar en 345 dagen |
7 | Mike Hailwood | 21 jaar en 75 dagen |
8 | Fabio Quartararo | 21 jaar en 90 dagen |
9 | Valentino Rossi | 21 jaar en 144 dagen |
10 | Casey Stoner | 21 jaar en 145 dagen |
Jongste wereldkampioenen in de MotoGP/500cc
Positie | Coureur | Leeftijd |
---|---|---|
1 | Marc Márquez | 20 jaar en 266 dagen |
2 | Freddie Spencer | 21 jaar en 258 dagen |
3 | Casey Stoner | 21 jaar en 342 dagen |
4 | Mike Hailwood | 22 jaar en 160 dagen |
5 | John Surtees | 22 jaar en 182 dagen |
6 | Fabio Quartararo | 22 jaar en 187 dagen |
7 | Valentino Rossi | 22 jaar en 240 dagen |
8 | Joan Mir | 23 jaar en 75 dagen |
9 | Jorge Lorenzo | 23 jaar en 159 dagen |
10 | Gary Hocking | 23 jaar en 316 dagen |
Meeste Grand Prix zeges voor 20e verjaardag
Positie | Coureur | Winst |
---|---|---|
1 | Marc Márquez | 26 |
2 | Dani Pedrosa | 21 |
3 | Valentino Rossi | 17 |
4 | Pedro Acosta | 16* |
5 | Maverick Viñales | 16 |
6 | Jorge Lorenzo | 15 |
*kan nog verbeteren
Foto’s: MotoGP, ANP, Teams