Wanneer je Michael van der Mark vraagt naar zijn favoriete bochten en daar één circuit van maakt, krijg je qua bochtensnelheid het snelste circuit ter wereld. Waarom juist deze bochten in zijn droomcircuit thuishoren, legt Michael zelf uit.
Suzuka Circuit – Japan
Bocht 1 t/m 7
Het circuit staat niet op de WorldSBK-kalender, maar ik heb er prachtige herinneringen aan, met vier overwinningen in de 8 Uur van Suzuka. De eerste zeven bochten neem ik mee in ‘mijn circuit’, omdat er zo’n mooie flow in zit met veel hoogteverschillen. Het is ook een lastig deel, want als je ergens een foutje maakt, loopt de hele sector niet goed en verlies je veel tijd. Ook kun je hier goed inhalen. Wie weet mag ik er ooit nog eens rijden in het WK Endurance.
Misano World Circuit Marco Simoncelli – Italië
Curvone
Ik hou van snelle bochten en Curvone is één van de snelste die er bestaat. Met de Supersport nam ik deze bocht vol gas. Met de Superbike heb ik het ook geprobeerd, maar dat werkt niet. Vaak kom je met meerdere rijders naast elkaar op deze bocht af en dan draait het erom wie het meest durft. Wel moet je uitkijken dat je in deze bocht geen track limits pakt.
Donington Park – Groot-Brittannië
Craner Curves
Dit is de tweede en derde bocht van Donington Park. Je accelereert bergafwaarts, eerst naar rechts en dan naar links. Het gaat daar enorm snel en het is fysiek zwaar om de motor om te gooien. Er zit een vlak stukje in de baan en het is belangrijk om dat goed te nemen. Hierdoor zijn ervaring en een goede afstelling op dit punt van groot belang.
Autodrom Most – Tsjechië
Laatste twee bochten
Deze bochten lijken op het eerste gezicht makkelijk, maar dat zijn ze niet. Ze lopen bijna in elkaar over, maar toch net niet helemaal. Dat zijn lastige, maar tegelijkertijd ook uitdagende bochten.
Spa-Francorchamps – België
Eau Rouge
Eigenlijk is hier geen uitleg voor nodig. Net als Suzuka staat deze bocht niet op de WorldSBK-kalender, maar Eau Rouge mag simpelweg niet ontbreken op mijn circuit. Ik heb er slechts één keer gereden, tijdens een ONK Supersport-race in 2010, maar dat was een onvergetelijke ervaring.
Portimão 1 – Portugal
Craig Jones
Een prachtig punt op een prachtig circuit. Hier moet je ontzettend precies zijn en ervoor zorgen dat je de juiste lijn rijdt. Eerst ga je driftend omhoog in de vierde versnelling, waarna je keihard naar beneden gaat, gevolgd door een snelle bocht naar links: de Craig Jones-bocht.
Portimão 2 – Portugal
Galp
Nog een keer Portimão, maar nu de laatste bocht, inclusief een deel van het rechte stuk. Dit gedeelte past perfect bij mijn rijstijl. Bij het insturen ga je over een heuvel, waardoor het een beetje blind is. Je kunt deze bocht nooit helemaal perfect nemen. Vaak heb je hier last van wat chatter en ga je iets wijd. De kunst is om zo vroeg mogelijk op het gas te gaan, zodat je het verschil kunt maken in het eerste deel van het rechte stuk richting start-finish.
Phillip Island – Australië
Lukey Heights
Een iconische bocht waar ook hele bijzondere foto’s worden gemaakt. Je gaat met hoge snelheid de bocht in, waarna het blind wordt over de heuvel en vervolgens moet je hard remmen voor de volgende bocht. Na Lukey Heights loopt het steil naar beneden, waardoor je gemakkelijk een foutje kunt maken.
TT Circuit Assen – Nederland
Geert Timmer-bocht
Mijn thuiscircuit mag natuurlijk niet ontbreken. Het deel vanaf Duikersloot naar de Ramshoek is bijzonder en razendsnel, maar ik kies toch voor de GT-bocht. Hier wordt ontzettend veel ingehaald en talloze races zijn hier beslist. Voor het publiek is dit ook een bijzondere plek.
Michael van der Mark over ‘zijn’ circuit:
Er zijn ontzettend veel mooie bochten, dus het was lastig kiezen. Bijna alle bochten die ik heb gekozen zijn hoge snelheidsbochten, wat dit een supersnel circuit zou maken. In snelle bochten kun je als rijder echt het verschil maken en ik ben er dol op. Of ik zou winnen op dit circuit? Ik hoop het wel! En anders moet ik maar wat concurrenten omkopen. Haha!
Foto’s: ANP, WorldSBK, Teams