Elke keer als je denkt dat het seizoen van Michael van der Mark niet mooier kan worden, doet de Rotterdammer er een flinke schep bij. Of twee. Dat was op Assen, dat was op Donington Park, dat was op Sepang en dat gebeurde dus ook afgelopen weekeinde op Portimao. Het hele weekeinde was de Nederlander, samen met Kenan Sofuoglu, ongekend snel. Maar waar Sofuoglu het in de race net niet kon volhouden, bleef Van der Mark de ene na de andere snelle ronden klokken.
De Pata Honda-coureur was zelfs zo snel, dat hij het zich kon permitteren om ‘rustig’ aan te doen in de openingsronden: “Mijn start was oké, maar ik wilde niet te veel risico nemen in de eerste bochten. Ik kon op deze manier ook goed zien waar ik sterker was dan de jongens voor mij en ik probeerde ze één voor één in te halen. Kenan maakte een foutje waardoor ik hem kon passeren en daarna kon ik ook Jack Kennedy voorbij komen. Ik wist dat ik een goede racesnelheid had en dat de anderen het lastig zouden krijgen om mijn tempo te volgen.”
In eerste instantie leek Jack Kennedy dat wel voor elkaar te krijgen, maar nadat Van der Mark er echt goed voor ging zitten, was ook het gevaar Kennedy verdwenen. Toch was het geen zorgeloze race voor de koploper in het WK Supersport, want langzaam maar zeker begon het steeds harder te regenen. Gelukkig greep de wedstrijdleiding, in tegenstelling tot een paar keer eerder, ditmaal wel kordaat én op tijd in. Van der Mark: “Ik wist toen de rode vlag uitging nog niet of ik gewonnen had of dat er een herstart zou komen. Het bleef daardoor spannend. Het was echt een fantastisch gevoel toen ik doorkreeg dat ik de zege gepakt had.”
Even daarvoor had Van der Mark via zijn pitbord ook al een prettige mededeling gekregen, want precies voor de rode vlag uit ging, moest Jules Cluzel opgeven. De versnellingsbak van de MV Agusta had het – zeker niet voor het eerst dit seizoen – begeven. Daardoor moest de Fransman eerder in de race al twee keer wijd gaan, waardoor hij op het moment van uitvallen al ver buiten de punten zat. Van der Mark gaat hierdoor ineens heel comfortabel aan de leiding, want zijn voorsprong is 53 punten! Florian Marino staat ondanks zijn achtste plaats op Portimao nog altijd derde. Het verschil met Van der Mark is wel 67 punten.
Hoewel Sofuoglu de race zonder problemen kon uitrijden, zijn de zorgen groot voor de Turk. Hij rijdt namelijk met het laatste verse motorblok en moet het met dat blok nog vier races uit zien te houden. Op papier onhaalbaar. Mocht ook het laatste blok eraan gaan, dan moet Sofuoglu de race daarna vanuit de pitlane starten, tien seconden nadat het complete veld gepasseerd is. Of dat zo’n veilige oplossing is, blijft de vraag… Net als Sofuoglu heeft ook Tony Covena veel kopzorgen. Het wil maar niet lukken met de Hagenaar en zijn Kawasaki Intermoto Ponyexpres. Een bijzonder trieste situatie want Covena doet echt alles om zo goed als kan voor de dag te komen. Helaas is dat in het WK Supersport niet altijd genoeg. De komende weken gaat Covena, samen met zijn hoofdmonteur Lau Wopereis en het Tsjechische team kijken waar de (verbeter)mogelijkheden zitten.
De race op Portimao was de laatste voor de XXXL-zomerpauze van het WK Supersport. Pas van 5 tot en met 7 september (!) wordt weer gereden in Jerez. Van een echte vakantie is voor Van der Mark trouwens geen spraken. Op het moment van schrijven vliegt hij samen met Pata Honda-teamgenoot Lorenzo Zanetti naar Japan om te testen op het circuit van Suzuka. Op 27 juli wordt daar de plaatselijke 8 Uur verreden, de wereldberoemde race die Van der Mark vorig jaar won. Terwijl zijn concurrenten aan het strand liggen, moet de Rotterdammer dus nog een paar keer echt vol aan de bak. Van der Mark is echter de laatste die daar mee zit: “Ik zit in zo’n goede flow, het liefst zou ik nu letterlijk elk weekeinde rijden.”
In het WK Superbike leek Tom Sykes weer eens niet te stoppen. Op zaterdag pakte hij de Superpole en op zondag won hij de eerste manche op indrukwekkende wijze. Alleen toen het zachtjes begon te miezeren, kon de concurrentie ietsje inlopen. Vanaf het moment dat het team echter aangaf dat de voorsprong nog maar een seconde bedroeg – in werkelijkheid was het verschil met Sylvain Guintoli groter – versnelde de wereldkampioen. Guintoli wist vanaf dat moment dat hij verslagen was. Loris Baz werd derde in de eerste manche, voor Marco Melandri.
Tussen de race van het WK Supersport en de tweede manche van het WK Superbike begon het steeds harder te regenen en dat deed Jonathan Rea letterlijk dansen van vreugde in zijn motorhome. De Pata Honda-coureur was sterk op Portimao maar tijdens de eerste race kwam dat er niet uit (vijfde). De veroorzaker was waarschijnlijk een niet goed werkende band. De regen gaf Rea een prachtige kans om zich te revancheren waarbij de gedachten bij iedereen van Ten Kate Racing natuurlijk teruggingen naar de bijzondere overwinning tijdens de ‘Moesson van Assen’. Eind april was alleen Sylvain Guintoli in staat Rea te volgen, tot de Fransman crashte. Op Portimao kwam Melandri als mogelijke bedreiger erbij. Tenminste, tot Guintoli weer viel en daarbij tot overmaat van ramp Aprilia-teamgenoot Melandri meenam. Guintoli kon verder, maar voor Melandri was het voorbij. Het SBK-seizoen 2014 blijft ook op het gebied van teamgenoten dus een bijzonder jaar.
Rea kon zich er niet druk om maken en reed naar alweer zijn vierde zege. Door de Aprilia-carambole stonden er aan het einde van de tweede manche zomaar twee Ducati’s op het podium, dankzij Davide Giugliano en Chaz Davies. Een haast unieke situatie. Lange tijd leek echter Lowes, net als op Assen, minstens derde te worden. Maar de broer van maakte een klein foutje en werd daardoor vierde. En Sykes? Die besloot geen enkel risico te nemen, alweer net als op Assen, en kwam op plaats acht over de streep. Nog achter Guintoli! Sykes vond het allemaal geen enkel probleem dat Guintoli één puntje pakte op hem, want met 43 punten voorsprong kan hij met een gerust hart naar Laguna Seca afzakken.