Nicky Hayden begon zijn tijd in de MotoGP op een 990cc-V5 RC211V van Honda, misschien wel de beste racemotor ooit gebouwd. Niet gek dus dat de Amerikaan blij is dat hij dat tijdperk nog heeft mogen meemaken: ‘Ik zeg het niet graag, maar ik geloof echt dat het tijdperk van de 990’s het beste was’, aldus Hayden. ‘Er was veel minder elektronica en de races waren een stuk spannender. Dat waren de fietsen waar ik heb meeste plezier aan heb beleefd. Zoveel vermogen, zoveel brandstof, je kon het achterwiel echt laten driften. Die motoren waren bovendien veel moeilijker te temmen.’
In het interview met MOTOR Magazine vertelt Hayden ook dat zijn wereldtitel in 2006 (foto boven) niet alleen het hoogtepunt van zijn leven in de MotoGP was, maar gewoon van zijn hele leven. ‘Dat was echt bijzonder, om tot de laatste bocht, de laatste ronde, tegen Valentino Rossi te moeten rijden, die waarschijnlijk de allergrootste aller tijden is in deze sport.’
Hayden steekt ook niet onder stoelen of banken dat hij de huidige opzet van de MotoGP, die met fabrieksmotoren en ‘open klasse-motoren’ maar niets vindt. Ook vertelt hij over zijn moeilijke tijd bij Ducati, de harde gevechten die hij tegen zijn broers heeft geleverd en natuurlijk over zijn huidige situatie als Honda-coureur bij het Drive M7 Aspar Team: ‘Ik kan zelf nog veel verbeteren aan mijn rijstijl. Ik moet weer leren om later en dieper te remmen, te vertrouwen dat de Honda veel beter in te sturen is dan de Ducati. We kunnen deze motor zeker een stuk competitiever maken.’
Het gehele interview vind je in MOTOR Magazine, die vanaf vandaag in de winkels ligt.
Foto’s: 2SNAP, MOTOR Magazine
[justified_image_grid ids=20031,20032,20033,20034]