Harley-Davidson is van plan een overeenkomst met Dorna aan te gaan voor een terugkeer in de hoogste klasse, niet met een MotoGP-prototype, maar met zijn Bagger. Het is belangrijk om te benadrukken dat HD een lange geschiedenis in de motorsport heeft: tussen 1937 en 1969 was het samen met Indian een prominent deelnemer aan de 200 mijl van Daytona, met de laatste overwinning in dat jaar door de legendarische Cal Rayborn op de net zo legendarische XR TT 750.
In totaal heeft H-D de Amerikaanse klassieker zestien keer gewonnen. Renzo Pasolini reed ook met een XR TT 750, terwijl Walter Villa van 1974 tot 1976 vier wereldtitels won met de Aermacchi-Harley Davidson, waaronder één in de 350cc-categorie.
Dakar-coureur schrijft geschiedenis met Harley-Davidson
De serie ‘Mission King of the Baggers’ markeert Harley’s terugkeer naar het wegracen. Het debuut in MotoAmerica vond plaats in 2021, met Kyle Wyman als winnaar van het kampioenschap. Kyle, 34 jaar oud, begon zijn carrière met flat track op een HD XR750 en had dit jaar James Rispoli aan zijn zijde, de kampioen van de American Flat Track Production Twins 2020.
Dit duo presenteerde in Barcelona de Bisonte van Harley, die binnen enkele jaren – de exacte datum is nog niet vastgesteld – als nevenwedstrijd in de MotoGP zou kunnen debuteren. Dit zou echter niet de eerste keer zijn, aangezien de KotB al dit jaar in de koningsklasse heeft gereden in Austin, Texas.
In Amerika racen twee motoren: de Harley-Davidson Road Glide en de Indian Challenger, die dit jaar het kampioenschap heeft gewonnen.
Deze motoren zijn krachtpatsers met meer dan twee liter cilinderinhoud (de Indian heeft luchtkoeling en is ‘slechts’ 1800 cc), meer dan 200 pk en draaien net iets boven de 7.000 toeren, waardoor ze 281 kg aan gewicht met bijna 300 km/u kunnen voortbewegen. Het frame moet standaard zijn, maar de swingarm niet; deze is een waar kunstwerk met een prijs van 70.000 dollar. Ook de versnellingsbak is standaard, met zes versnellingen, maar de zesde versnelling wordt in de race niet gebruikt. Nog een paar bijzonderheden: de versnellingsbak is voorzien van een blipper voor opschakelen, maar heeft geen automatisering voor afschakelen. Voor zijn er dubbele Brembo-schijven en achter een enkele schijf van 320 mm, waarbij de rem, door het gewicht op het achterwiel, veelvuldig wordt gebruikt met duim en hendel.
Een opvallend verschil tussen de baggers van het Harley-Davidson Factory Racing Team en de modellen die je in de winkel kunt kopen, is de hoogte van het zadel. Wyman, die 1.80 m lang is, komt net in het zadel: ‘De hoogte is ongeveer 930 mm en vanwege de brede constructie kunnen kleinere rijders wat moeite hebben…’