Stefano Manzi en Jorge Navarro zijn de nieuwe rijders van Ten Kate Racing Yamaha. Beide zijn afkomstig uit de grand prix en beide willen wereldkampioen World Supersport worden. Daarom stellen de Italiaan en Spanjaard zichzelf én de ander – inclusief bijzondere eigenschappen – graag voor.
Fotografie: Damon Teerink
Jorge Navarro en Stefano Manzi racen al jaren tegen elkaar. Beide reden in het Spaanse Moto3-kampioenschap en in de grand prix. ‘We hebben nog niet zo heel vaak tegen elkaar gestreden in een race, want Jorge was eigenlijk altijd sneller dan mij’, vertelt een lachende Manzi. ‘Toch zijn er wel een paar momenten zoals Silverstone 2016 en Valencia 2019’, vult Navarro aan. De Spanjaard en Italiaan leren elkaar pas goed kennen nu ze teamgenoten zijn bij Ten Kate Racing Yamaha in de World Supersport. ‘Dit jaar hebben we eigenlijk voor het eerst met elkaar gesproken. Het is niet dat we elkaar niet mogen of zo, maar het grand prix-paddock is groot en dan spreek je niet iedereen’, aldus Navarro.
Kervin Bos: het verhaal van 17 zeges en 1 wereldtitel
Noem eens een sterk punt en zwak punt van elkaars rijstijl?
Manzi: ‘Jorge is snel en talentvol. Dat zag je al in de Spaanse Moto3. Ik herinner mij dat hij met onder andere met Fabio (Quartararo) vooraan reed. Ik denk dat het ingaan van de bocht en zijn snelheid in de bocht zijn sterkste punten zijn. Een zwak punt zou ik zo niet kunnen noemen.’
Navarro: ‘Stefano is een agressieve rijder. Als je zijn opbouw tijdens de raceweekenden ziet, dan is hij in de race altijd sterker dan in de kwalificatie. Hij is een echte racer. Battelen in de groep is één van zijn sterkste punten.’
Kun je een speciale race van je teamgenoot herinneren?
Navarro: ‘Silverstone 2016. Stefano reed met een wildcard voor Mahindra in de Moto3. Dat was een goede kans voor hem om te laten zien dat hij in de grand prix thuishoorde. Dat deed hij uitstekend. Vanaf een slechte startplek zat hij in de kopgroep en werd vierde. Ik eindigde in de grindbak, nadat wij tussen twee bochten in met elkaar in contact kwamen, in de voorlaatste ronde. Die dingen gebeuren. Het was voor hem een goede race, voor mij een slechte. Door die crash was mijn kans op de wereldtitel verkeken.’
Manzi: ‘Ja, Op Silverstone deed ik echt alles wat ik kon om maar in de voorste groep te blijven. Van Jorge herinner ik mij niet één race in het bijzonder, maar wel seizoen 2019, toen hij met Speed Up in de Moto2 reed. Hij was ontzettend sterk met die motor en scoorde veel podiumplaatsen. Ik heb hem dat jaar vaak voorbij zien komen in de trainingen. In Valencia streden we samen voor de laatste podiumplaats. Hij haalde mij in de laatste ronde in, waardoor ik vierde werd en Jorge derde. De vierde plaats was voor mij een goed resultaat, maar ik had toch liever gezien dat hij achter mij was gebleven.’
Wat moeten de Nederlandse fans over jullie karakter weten?
Manzi: ‘Jorge is niet zo’n standaard Spaanse jongen. Hij is niet heel erg open, eerder hel kalm en rustig. Maar als je hem leert kennen, is hij heel erg aardig en vriendelijk. Je kunt makkelijk met hem praten, goeie jongen.’
Navarro: Stefano lijkt van de buitenkant ook een beetje koud, maar als je ‘m eenmaal leert kennen, is hij heel open en kun je grappen maken met elkaar. Veel praten ook.’
Welk circuit is denk je favoriet bij de ander?
Manzi: ‘Ik denk dat Jorge graag op Aragón rijdt. Het circuit past bij zijn rijstijl en volgens mij heeft er ook wel eens in de grand prix gewonnen.’
Navarro: ‘Dat klopt! Stefano zal wel Misano zeggen, omdat hij daar uit de buurt komt en er veel traint. Maar ik denk ook dat Phillip Island goed bij hem past. Op die baan moet je veel van richting veranderen op hoge snelheid. Dat is wel een kwaliteit van hem.’
Manzi: ‘Dat zie ik ook zo. Phillip Island is één van mijn favoriete circuits en ik kom natuurlijk graag in Misano omdat het mijn thuiscircuit is.’
Wat moet je doen om elkaar vrolijk te maken?
Navarro: ‘Ik zou voor Stefano een leuke dame meebrengen! Hij is een free agent, hij heeft geen vaste vriendin. Ik denk dat je hem daar wel blij mee maakt. En ik denk ook dat het handige informatie is voor de Nederlandse fans.’
Manzi: ‘Aan de ring om Jorge’s vinger kun je zien dat hij getrouwd is, dus met een dame maak ik hem niet meer blij. Ik denk dat je Jorge vrolijk krijgt als je over het circuit van Valencia begint. Daar komt hij vandaan en ik heb gemerkt dat hij graag praat over het circuit en de regio.’
Stefano Manzi
- 24 jaar
- Rimini – Italië
Stefano Manzi komt voort uit de VR46 Academy van Valentino Rossi. In 2015 begon hij in de grand prix. Daar bleek dat hij qua postuur te lang was voor de Moto3, waardoor hij al snel de overstap naar de Moto2 maakte, maar kon er niet doorgroeien tot de absolute top. In 2018 was hij onbedoeld wereldnieuws toen Romano Fenati in zijn remmen kneep op het rechte stuk in Misano. Manzi stond nooit op een grand prix-podium, maar werd wel tweemaal vierde in races waarin zijn huidige teamgenoot Navarro ook een rol speelde. In 2022 maakte hij een geslaagde overstap naar de World Supersport. Daar reed hij Triumph naar hun eerste zege en eindigde met vijf podiumplaatsen als zesde in de eindstand. Bij Ten Kate Racing Yamaha is Manzi goed begonnen. Na vier races heeft hij al twee podiumplaatsen op zak. Door zijn overstap naar het WorldSBK-paddock maakt Manzi officieel geen deel meer uit van de VR46 Academy. Maar hij heeft nog steeds goed en veel contact met zijn VR46-vrienden Franco Morbidelli, Pecco Bagnaia, Luca Marini en Marco Bezzecchi.
Jorge Navarro
- 28 jaar
- Valencia – Spanje
Jorge Navarro arriveerde als een groot talent in de grand prix, nadat hij achter Fabio Quartararo tweede was geworden in het Spaanse Moto3-kampioenschap. In 2016 streed Navarro lang voor de wereldtitel, die hij uiteindelijk aan Brad Binder moest laten. Wel pakt hij dat jaar zijn enige twee grand prix zeges, in Catalunya en Aragón. Snel, onstuimig en wisselvallig zijn woorden die bij de grand prix-carrière van de Spanjaard passen. Navarro reed de afgelopen zes jaar in de Moto2. Zijn beste jaar was 2019 waar voor Speed Up acht podiumplaatsen en een vierde plaats in het wereldkampioenschap behaalde. Aan zijn grand prix-carrière kwam vorig jaar abrupt een einde door een zware beenblessure, die hij opliep in Australië. Afgelopen winter was dan ook alleenl bezig met zijn herstel, waardoor zijn debuut in de World Supersport nog niet naar wens verliep. Een zesde plaats is tot nu toe zijn beste resultaat. Na onlangs twee, nieuwe operaties – één aan het been om schroeven te verwijderen en één voor arm pump – is de Spanjaard helemaal fit voor Assen om echt te laten zien waar hij toe in staat is.
Teammanager Kervin Bos
‘Totaal verschillende karakters met hetzelfde vuur’
“Beide rijders hebben een ongekend talent, minimaal van hetzelfde niveau als Dominique Aegerter. Ze zijn twee totaal verschillende karakters. Manzi is een flamboyante Italiaan waar veel herrie uitkomt en die houdt van gezelligheid. Hij heeft een familiegevoel nodig, iets wat bij Ten Kate Racing hoog in het vaandel staat. Navarro is erg rustig en gestructureerd. Je kan bij beide rijders zien dat ze uit het Grand Prix paddock komen. Hun wil om te winnen is enorm. Dat heb ik mijn vijf jaar bij Ten Kate Racing alleen nog maar bij Aegerter gezien. Dat vuur hebben zij ook. Manzi ging gelijk vanaf de eerste race vooraan mee. Navarro’s potentieel ligt zelfs nog hoger dan die van Manzi, maar hij had nog veel beperkingen aan zijn linkerbeen van een blessure van vorig seizoen. Onlangs zijn er nog twee schroeven uit zijn bovenbeen gehaald, die hem veel beperkingen en pijn gaven tijdens het rijden. Tijdens de test in Assen zagen we gelijk dat Navarro qua tempo in de buurt van Manzi zit. Onze droom is om met beide rijders op het podium te staan tijdens onze thuisrace en dat tijdens de rest van het seizoen vast te houden.”