dinsdag 15 april 2025

WorldSBK Assen 2025: geen grip voor Van der Mark en BMW

Michael van der Mark had tijdens zijn thuisronde in Assen ingezet op veel betere resultaten, maar mede door gripproblemen bij BMW kwam hij niet verder dan een negende en zeventiende plaats in de hoofdraces. In de natte Superpole Race boekte de Nederlander zijn beste resultaat van het weekend met een vijfde plaats.

‘Het is te lang geleden dat ik in Assen op het podium stond,’ vertelde Michael van der Mark voorafgaand aan zijn thuisrace. Voor een topresultaat heb je wel een motor nodig die perfect aanvoelt, maar zijn BMW werkte niet volledig mee. Door de sterke prestaties en wereldtitel van Toprak Razgatlıoğlu in 2024 moest BMW deze winter – vanwege de concessieregels – terug naar het standaardchassis. Dit zorgt ervoor dat Razgatlıoğlu en Van der Mark niet hetzelfde gevoel hebben als vorig jaar met de M1000RR. Na een technisch probleem op zaterdagmorgen perste de Nederlander er toch een 1’33.451 in de Superpole uit, een rondetijd die bijna een seconde sneller was dan zijn persoonlijk record op het TT Circuit Assen. Dat het maar een dertiende startplek opleverde, gaf aan hoe hoog het niveau in de huidige WorldSBK is. In de eerste race – verreden onder prachtige weersomstandigheden – was Van der Mark in de openingsronden sterk en wist hij op eigen kracht naar een achtste plaats te komen. Door crashes kwam hij naar de vijfde plaats. In de tweede helft van de race zakte zijn tempo flink in en werd hij gepasseerd door meerdere rijders. Hij finishte als negende. ‘In het begin was het tempo beter dan verwacht. Na tien ronden kregen we een enorme drop van de banden. We weten dat dit het karakter van de motor kan zijn, maar dit verval is onacceptabel. Toprak had precies hetzelfde. We moeten een manier zien te vinden om het tempo langer vast te houden.’ Op de vraag of deze problemen voortkomen uit het frame antwoordde hij: ‘Dat is wel bijna het enige wat veranderd is ten opzichte van vorig jaar.’ De race werd op dominante wijze gewonnen door Nicoló Bulega.

Meer problemen

De Superpole Race begon op een natte baan, waardoor vrijwel iedereen op regenbanden van start ging. Dit veranderde de kansen voor de BMW-coureurs. Razgatlıoğlu voelde zich in zijn element in deze omstandigheden en schreef de sprintrace op zijn naam. Bulega reed lange tijd op de derde plaats, maar viel uit met een technisch probleem. Van der Mark reed zich gedurende de tien ronden goed naar voren, maar zijn opmars stokte in een fel gevecht met Locatelli om de vierde plek. Uiteindelijk werd hij vijfde, wat hem een startplek op de tweede rij voor Race 2 opleverde. Maar in die tweede (droge) race viel Van der Mark al snel terug buiten de top tien en eindigde buiten de punten op de zeventiende plaats. ‘We hadden wat dingen aangepast aan de afstelling, maar het gevoel was zelfs slechter dan gisteren. We gingen alleen maar achteruit,’ verklaarde Van der Mark na afloop. Bij Razgatlıoğlu verliep het niet veel beter. De regerend wereldkampioen moest zich tevreden stellen met een achtste plaats. Bulega leek op weg naar zijn tweede overwinning van het weekend, maar kreeg in de voorlaatste ronde opnieuw te maken met een technisch probleem. Daardoor nam Locatelli de leiding over en bekroonde zijn sterke weekend in Assen met zijn allereerste overwinning in de WorldSBK.

Circuitinfo

Circuit: TT Circuit Assen
Lengte: 4,542 km
Superpole: Sam Lowes (GB), Ducati, 1’32.596
Snelste raceronde: Nicoló Bulega (I), Ducati, 1’33.581 (Race 1)

Uitslagen

RACE 1

21 RONDEN = 95,382 km

1. Nicoló Bulega (I), Ducati, 33.08,274; 2. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +7,801; 3. Danilo Petrucci (I), Ducati, +14,827; 4. Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, +17,137; 5. Iker Lecuona (E), Honda, +22,653; 6. Xavi Vierge (E), Honda, +22,865; 7. Dominique Aegerter (CH), Yamaha, +23,248; 8. Remy Gardner (AU), Yamaha, +23,854; 9. Michael van der Mark (NL), BMW, +29,120; 10. Scott Redding (GB), Ducati, +34,607; 11. Alex Lowes (GB), Bimota, +35,959; 12. Tarran Mackenzie (GB), Honda, +39,665, 13: Garrett Gerloff (US), Kawasaki, +40,262; 14. Tito Rabat (E), Yamaha, +40,491; 15: Ryan Vickers (GB), Ducati, +42,096.

SUPERPOLE RACE

10 RONDEN = 45,420 km

1. Razgatlioglu, 17.32,242; 2. Sam Lowes (GB), Ducati, +3,798; 3. Alvaro Bautista (E), Ducati, +6,865; 4. Locatelli, +9,907; 5. Van der Mark, +10,147; 6. Redding, +11,621; 7. Gardner, +12,093; 8. Yari Montella (E), Ducati, +13,099; 9. Tarran Mackenzie (GB), Honda, +14,860.

RACE 2

21 RONDEN = 95,382 km

1.Locatelli, 33.17,693; 2. Bautista, +2,968; 3. Gardner, +4,396; 4. S. Lowes, +4,803; 5. Axel Bassani (I), Bimota, +7,380; 6. A. Lowes, +12,109; 7. Lecuona, +12,928; 8. Razgatlioglu, +13,110; 9. Andrea Iannone (I), Ducati, +13,273; 10. Aegerter, +13,534; 11. Petrucci, +14,558; 12. Vierge, +15,258; 13. Montella, +17,158; 14. Mackenzie, +21,036; 15. Bahattin Sofuoglu (TR), Yamaha, +26.370, 17. Van der Mark, +27.226.

Tussenstand WorldSBK (na 9 races)

Tussenstand WorldSBK (na 9 races)

Plaats Rijder Land Merk Punten
1 Nicolò Bulega I Ducati 136
2 Toprak Razgatlıoğlu TR BMW 115
3 Andrea Locatelli I Yamaha 107
4 Alvaro Bautista E Ducati 86
5 Danilo Petrucci I Ducati 81
6 Sam Lowes GB Ducati 52
7 Andrea Iannone I Ducati 51
8 Scott Redding GB Ducati 41
9 Axel Bassani I Bimota 41
10 Michael van der Mark NL BMW 38
11 Dominique Aegerter CH Yamaha 38
12 Xavi Vierge E Honda 37
13 Iker Lecuona E Honda 34
14 Alex Lowes GB Bimota 34
15 Remy Gardner AU Yamaha 33
16 Yari Montella I Ducati 20
17 Garrett Gerloff US Kawasaki 14

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen