Carmelo Ezpeleta, hoogste pief van Dorna Sports, verklaarde afgelopen vrijdag dat er vanaf 2019 in een aparte klasse met elektrische motoren geracet zal worden tijdens MotoGP-weekenden. Voorafgaand aan de testdagen in Qatar sprak hij tijdens een persconferentie over de nieuwe klasse.
Zo zal het geen wereldkampioenschap worden. Dat kan ook haast niet omdat het plan is om aanvankelijk maar vijf wedstrijden te organiseren. En of dat haalbaar is ligt er ook nog maar net aan of er een geschikte fabrikant gevonden kan worden om motoren te leveren. Volgens de Spaanse Ezpelata zouden er nu twee bedrijven interesse hebben getoond. Voorwaarden waar de machines in ieder geval moeten voldoen zijn: de accu moet minimaal 10 ronden meegaan en de topsnelheid moet boven de 200 km/u liggen. Dat zou voor een levensvatbare competitie moeten zorgen die ook voor het publiek interessant is.
Wie er precies op die nog te realiseren machines gaan rijden? Daar heeft Ezpelata ook al over nagedacht. Dorna wil alle onafhankelijke teams die nu in de koningsklasse meedoen een elektrische motor geven. Als ze willen, mogen ook de beste vier Moto2-teams aan het klassement meedoen zodat de grid liefst 18 rijders telt.
De Isle of Man TT is dan niet meer het enige grote motorsportevenement waar met elektrische motoren wedsrijden worden gereden. Daar dingen grote namen als John McGuinness en William Dunlop mee naar de prijzen tijdens de TT Zero.