Bij de noemer Harley-Davidson is ‘racen’ waarschijnlijk niet het eerste werkwoord dat opdoemt in je hersenpan, maar toch is Harley een merk met een niet onaardig raceverleden, maar nu dus ook een toekomst in het racen want Harley-Davidson presenteert de XG750R, flattrackracer.
En wij konden er niet enthousiast genoeg over zijn, want de machine zit heel goed in elkaar, de lijnen kloppen en het weet je op de juiste plaatsen te raken ook. Wij willen de XG750R, is wat ik probeer te zeggen.
De XG is HD’s eerste pure flattrack-racemachine in 44 jaar tijd, en het feit dat de nieuwe vloeistofgekoelde racer gericht is op de AMA Pro Flat Track-series mikt gelijk al onze hoop op een straatversie hardhandig de container in. Zoals de naam al doet vermoeden is de XG750R gebaseerd op Harley’s Street 750, of ten minste qua blok. De krachtbron is dus vloeistofgekoeld en heeft 749cc, maar zal heel wat meer pit hebben dan de op zich al niet slecht bemeten Street 750.
De handige heren (en dames) van Vance & Hines Motorsports werden op de XG gezet en tuneden het blok en verzorgden het rijwielgedeelte.
Wat overblijft is een machine die specifiek gemaakt is voor flattrackraces, wat het ontbreken van een voorrem verklaart, mocht je het afvragen, maar bovenal is het een pure racemachines met pure racelooks en dat is vaak een heel erg aansprekend uiterlijk. Zo aansprekend zelfs, dat liefhebbers, sites en magazines wereldwijd allemaal dezelfde stem delen.
Een stem die zegt; Harley, maak er eens heel vlug een straatversie van!
Foto’s en video: Harley Davidson & Cycle World
[justified_image_grid ids=23993,23994,23995,23996]