Ducati heeft officieel de start aangekondigd van de productie van de “V21L” elektrische prototypes die zullen deelnemen aan het 2023 seizoen van het FIM Enel MotoE World Championship.
De productie van de motoren begon in december en de 23 eenheden zullen half februari klaar zijn. Naast de 18 motoren waarmee zal worden geracet, zullen vijf exemplaren ter beschikking van de organisatie worden gesteld. Elk prototype wordt door technici van de Ducati MotoE Racing Department geassembleerd.
De start van de productie van de V21L-prototypes betekent het begin van een nieuw en belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Ducati. Voor Ducati is dit een project dat als doel heeft vaardigheden te ontwikkelen voor de toekomst. Er wordt geëxperimenteerd met technologische oplossingen voor de racerij, maar die vinden vervolgens ook hun weg naar motoren die bestemd zijn voor liefhebbers over de hele wereld.
Voor de MotoE is ’s werelds meest technologische, verfijnde en geavanceerde elektrische motorfiets gecreëerd, zegt Ducati. De V21L is het resultaat van het gezamenlijke werk van de Ducati R&D-ingenieurs en het Ducati Corse team.
Circuittest in Jerez begin maart
Na een jaar van testen, met hulp van Michele Pirro, Alex De Angelis en Chaz Davies – die om de beurt op het V21L-prototype hebben gereden – nadert het Ducati MotoE project het moment waarop de motoren het circuit op gaan. De eerste test met de rijders en teams die deelnemen aan het wereldkampioenschap van 2023 staat gepland voor 6 t/m 8 maart in Jerez, gevolgd door nog drie testdagen van 3 t/m 5 april op het circuit van Montmelò in Barcelona. Het racedebuut vindt plaats tijdens de Grand Prix van Frankrijk op zaterdag 13 mei.