De organisatie van het World Superbike Championship heeft bekendgemaakt dat zowel Ducati als BMW vanaf het raceweekend in Assen (11-13 april 2025) moeten racen met een gereduceerde brandstoftoevoer. Na evaluatie van de eerste twee raceweekenden van het seizoen 2025 concludeerde de FIM dat beide fabrikanten de drempelwaarde voor ‘overprestatie’ hebben overschreden volgens het speciaal ontwikkelde algoritme van de MSMA (Motorcycle Sports Manufacturers Association).
De maatregel is onderdeel van het prestatiebalanceringssysteem dat in WorldSBK wordt toegepast om te voorkomen dat één of twee fabrikanten het kampioenschap domineren. Concreet betekent dit dat Ducati en BMW hun maximale brandstoftoevoer verlaagd zien van 47 kg/u naar 46,5 kg/u, een reductie van 0,5 kg/u die direct invloed heeft op het beschikbare motorvermogen.
Programma WK Superbike Assen: Beleef het WorldSBK van dichtbij
Impact op rijders en strategie
De brandstofbeperking heeft directe gevolgen voor alle rijders van deze merken, waaronder de Nederlandse BMW-coureur Michael van der Mark. Teams zullen hun racestrategieën en motorafstellingen moeten aanpassen om het vermogensverlies te compenseren. Dit kan betekenen dat ze andere versnellingsbakverhoudingen kiezen, aanpassingen maken in de motorelektronica of de rijstijl veranderen met meer nadruk op bochtensnelheid in plaats van pure acceleratie.
Voor Van der Mark komt deze maatregel op een uitdagend moment, aangezien zijn teamgenoot Toprak Razgatlioglu zeer sterk presteert op de BMW. Ironisch genoeg hebben juist de sterke resultaten van Razgatlioglu bijgedragen aan de beperkende maatregelen die nu ook Van der Mark treffen.
Intussen krijgen de andere fabrikanten in het kampioenschap – Yamaha, Honda en Kawasaki/Bimota – indirect een competitief voordeel, omdat zij niet aan deze restrictie onderworpen zijn. Op een circuit als Assen, met enkele lange rechte stukken waar topsnelheid belangrijk is, kan dit verschil merkbaar zijn.
Prestatiebalancering in WorldSBK
Het systeem van prestatiebalancering in WorldSBK is ontworpen om de competitie spannend te houden. Alle fabrikanten starten het seizoen met dezelfde technische parameters, waarna op vaste momenten in het seizoen (concessiecontrolepunten) wordt geëvalueerd of aanpassingen nodig zijn.
Hoewel de exacte formule van het MSMA-algoritme niet openbaar is, speelt het een cruciale rol bij het bepalen van welke fabrikanten te dominant presteren. Factoren als raceresultaten, rondetijden en topsnelheden worden hoogstwaarschijnlijk meegewogen in de berekeningen.