Op WDW of op EICMA zal de nieuwe Ducati V4S met een cilinderinhoud van 1100 cc en een dubbele swingarm worden onthuld. Maar op de nieuwe Panigale V4R moeten we nog twee jaar wachten, omdat Bautista – als hij doorgaat met Ducati – en Bulega, evenals alle andere coureurs, dezelfde motor van dit jaar zullen hebben met wat updates.
Ducati kijkt steeds meer naar de toekomst op het gebied van ontwikkeling, technologie, design en nog veel meer. In Borgo Panigale genieten ze van de successen van de afgelopen jaren, maar tegelijkertijd is de blik gericht op morgen. Het doel is om zichzelf te verbeteren en steeds hogere doelen te stellen na een recordjaar in 2023 met overwinningen op het circuit en op de consumentenmarkt.
Ducati verrast Rico Verhoeven met nieuwe Diavel V4, gewrapt in Black Opalus
Feit is dat er de komende maanden enkele nieuwigheden zullen komen. Zo zal op het WDW-evenement in juli in Misano of op de EICMA in november de nieuwe Ducati V4S worden onthuld.
Volgens berichten zal deze Ducati een cilinderinhoud van 1100 cc hebben en een dubbele swingarm om het achterste gedeelte stijver te maken met minder gewicht. Zo wordt ook de bandenslijtage verminderd. Het chassis volgt de MotoGP-filosofie van Ducati.
Het zijn interessante nieuwtjes, maar we zullen ze niet zien in de WorldSBK. Inderdaad, tenzij er sprake is van opmerkelijke gebeurtenissen, zal de Ducati-superbike in 2025 hetzelfde blijven als die van dit seizoen, ondanks enkele updates op het gebied van chassis en elektronica om de competitie voor te blijven.
Om de nieuwe V4R te zien, moeten we dus minstens wachten tot 2026, met de mogelijkheid dat de nieuwe regelgeving met betrekking tot de afgeleide modellen van kracht wordt, waarover veel discussie is.