maandag 25 november 2024

Dit is de gloednieuwe 2021 Aprilia RS-GP

Dit is de gloednieuwe 2021 Aprilia RS-GP. Aprilia Racing Team Gresini heeft hun wapen voor het 2021 MotoGP-seizoen gepresenteerd, en tsjonge jonge: er is een hoop om over te praten. Op het Losail International Circuit in Qatar werd de 2021 Aprilia RS-GP racemotor onthuld door Aleix Espargaró en Lorenzo Savadori. Tijdens de onthulling werd een passend eerbetoon gebracht aan de onlangs overleden Fausto Gresini, die grotendeels verantwoordelijk is geweest voor het succes van het team sinds 2015.

Evolutie

Zoals gezegd zullen Aleix Espargaró en Lorenzo Savadori verantwoordelijk zijn om de nieuwe racer dit jaar naar succes te loodsen. Behalve baanbrekend vanuit technologisch oogpunt, is de nieuwe motor ook bedoeld om via natuurlijke evolutie de vorige generatie RS-GP te verbeteren. Het team had gehoopt de motorfiets al veel eerder te kunnen lanceren. De Covid-19 pandemie had echter een grote invloed op de eerste fases van de ontwikkeling. Tijdens de winter hebben de ingenieurs en technici van Aprilia echter hard gewerkt aan de verbetering van de motorfiets.

Aprilia Tuono 660 krijgt géén IMU

Zoals je kunt zien, zijn er een paar dingen die meteen in het oog springen. Om te beginnen is de motor voorzien van een licht gewijzigde belettering. Hoewel hij nog steeds onmiskenbaar lijkt op de RS-GP20, ziet de nieuwe motor er nog dreigender uit dankzij de licht gewijzigde designelementen op het onderste deel van het kuipwerk, de brandstoftank en de achterzijde. Verder zijn er kleine wijzigingen aangebracht aan het bodywork, allemaal om het gewicht te verminderen en de aerodynamica te verbeteren. Het meest in het oog springend is de nieuwe koolstofvezel achterbrug, die de stijfheid aanzienlijk verhoogt en het gewicht aan de achterzijde vermindert. 

De algehele aerodynamica van de motorfiets is ook aangepast. De winglets aan de voorkant zijn iets lager en zijn de onderste kuip en de achterzijde gerestyled. De aerodynamica van de nieuwe RS-GP21 werd ontwikkeld in de Toyota Windtunnel in Keulen. Al deze ogenschijnlijk kleine aanpassingen aan de aerodynamica van de motorfiets zijn gedaan in een poging om de downforce te vergroten, met name aan de voorkant bij sterk accelereren. Dit zorgt er weer voor dat elektronische hulpmiddelen, zoals anti-wheelie, minder ingrijpend werken.

De presentatie van de 2021 Suzuki GSX-RR van Joan Mir en Álex Rins

2021 Aprilia RS-GP met V4-motorblok

Het hart van de 2021 Aprilia RS-GP is een V4-motorblok dat mede is ontwikkeld door voormalig Ferrari-ingenieur Luca Marmorini. Het blok heeft wijzigingen ondergaan die ‘m niet alleen op dieet hebben gezet, maar zijn prestaties over het gehele toerenbereik hebben geoptimaliseerd. In het seizoen 2020 werd het blok van de RS-GP beschouwd als een van de zwakke punten van de motorfiets. We zullen moeten afwachten of het herziene blok daar verandering in zal brengen.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen