Voormalig GP-coureur Scott Deroue zegt definitief vaarwel tegen de Moto3-klasse en vervolgt zijn carrière op een supersport-machine. In 2016 komt de Nederlander uit voor Tsingtao Racing in het British Superstock 600, met een MV Agusta F3 675. Bij het team wordt hij teamgenoot van Wayne Ryan, eveneens een jong talent. ‘Dit is voor mij een nieuwe uitdaging en ben benieuwd hoe het gaat lopen. Het eerste gevoel is dat mijn rijstijl wel bij zo’n machine past’, aldus Deroue.
Deroue was een schoolvoorbeeld voor de weg die talentvolle Nederlanders kunnen bewandelen via de diverse opleidingsklassen. De nu 20-jarige inwoner van Nijkerkerveen won de Molenaar Honda NSF100-Cup in 2009 en mocht twee jaar later een plaats innemen bij de Red Bull Rookies Cup, het voorportaal van de GP-wereld. De Nederlander liet zich gelden door twee keer in zijn debuutseizoen op het podium te staan. Een jaar later was Deroue zelfs titelkandidaat, al ging het kampioenschap naar de Duitser Florian Alt. In 2013 leek de Nederlander vooral moeite te hebben met de overstap van 125 cc tweetakten naar 250 cc viertakten en scoorde teveel nul-scores. Hij pakte nog wel een overwinning op Silverstone. Dat zette zijn totaalscore op vier zeges in deze klasse. Het Nederlandse RW Racing GP haalde een jaar later Deroue naar de Moto3 en op een Kalex KTM kende hij een moeizaam seizoen. Na slechts achttien GP’s kon er een streep door zijn droom gezet worden en leek het er even op dat zijn carrière vroegtijdig zou eindigen, totdat Redline KTM met hem in zee ging. Het team van Tim Walker ging haar laatste seizoen in en wilde maar al te graag de Britse Moto3-titel behalen. De voormalige GP-coureur leverde, zoals iedereen ook eigenlijk verwachtte. Cadeau kreeg Deroue de titel echter niet, door felle tegenstand van Taz Taylor (die ook overstapt naar de Superstock 600-klasse). Nu zet hij een volgende stap in het populaire British Superbike-kampioenschap, door over te stappen naar het British Superstock 600. En dus met Tsingtao Racing, waar Deroue al eerder een test voor uitvoerde op Brands Hatch Indy. ‘Dat verliep redelijk goed’, concludeert de Nederlander. ‘Het was even wennen, zo veel vermogen. Ik had immers nog nooit op een zeshonderd gereden. Ook merkte ik gelijk dat het veel zwaarder is en daardoor ook het remmen minder abrupt is dan op een Moto3. Het zet nog even door, dankzij het gewicht.’
Deroue is behoorlijk ambitieus, want hij wil gelijk voor de top-drie gaan. Ondanks het feit dat hij nog nooit eerder op een Supersport-machine is uitgekomen. ‘Of ik mijn doel bereik is een vraag, maar ik ga er in ieder geval wel voor. Ik ben er zelf van overtuigd dat het mogelijk is. Het voordeel is dat ik sowieso nu de banen ken. Daarnaast gaan we nog veel testen in Spanje en Engeland, dus voorafgaand aan het seizoen moet ik de machine al redelijk goed onder de knie hebben.’ De eerste British Superbike-ronde staat gepland op Silverstone, van 8 tot en met 10 april.