woensdag 30 oktober 2024

De waanzin van racen in twee verschillende kampioenschappen, WorldSSP en IDM

Iedereen die ooit iets leidinggevends gedaan heeft in de motorsport, zal direct beamen dat het runnen van een raceteam veel weg heeft van een snelcursus doordraaien voor gevorderden. Altijd is er wel iets en dan vaak in de vorm van gemekker, zelfs als je wint! Toch kan het altijd gekker, zoals bij FÜSPORT – RT Motorsports by SKM – Kawasaki-teammanager Rob Vennegoor.  De afgelopen jaren reed hij met zijn team in zowel het WorldSSP300 als het IDM Supersport 300. De waanzin van die expeditie gevangen in tekst en data.

Foto’s: FÜSPORT – RT Motorsports by SKM – Kawasaki

Komend weekeinde wordt een bijzondere tijdens de seizoenafsluiter van het IDM, want voor het eerst sinds mensenheugenis zal Rob Vennegoor na Hockenheim niet verbonden zijn aan dit Duitse kampioenschap. Zelfs niet indirect en dat wil wel wat zeggen als je weet dat Rob er sinds 2005 altijd wel op een of andere manier bij betrokken was. Sinds 2019 doet hij dat samen met Frank Krekeler – al actief in het IDM sinds 1997 – met het raceteam FÜSPORT – RT Motorsports by SKM – Kawasaki. Precies, het team dat met Petr Svoboda dit jaar de twee WorldSSP300-races won tijdens het WorldSBK Assen. Diezelfde Svoboda was vrij recent samen met Walid Khan betrokken bij een enorm rel – zie MOTO73 #15 –, maar hoewel dat moment diepe sporen heeft achtergelaten bij zowel Rob als Frank – net als eerdere beslissingen van de IDM-organisatie – was dat moment zeker niet alleen bepalend voor het afscheid. Aan succes ook al geen gebrek, want dit jaar werden ze voor de tweede keer op rij IDM Supersport 300-kampioen. En aan het plezier in het racen ligt het ook al niet, want in het WorldSSP300 gaan ze wel door.

De sensationeelste transfers in de MotoGP. Wordt Marc Márquez de volgende?

Waarom dan toch stoppen? Simpel, omdat racen in twee kampioenschappen eigenlijk niet kan. Zeker niet als je ook nog een eigen, succesvol bedrijf hebt – Rob zit in de oliehandel en Frank heeft een eigen motortuningbedrijf – en je dus moet racen in de vrije tijd die je eigenlijk helemaal niet hebt. Hoewel het zowel voor ons als voor het IDM een groot gemis gaat zijn, zit er ook een voordeel aan het stoppen van Rob Vennegoor en Frank Krekeler, want ze kunnen nu mooi volledig openkaart spelen over het racen in twee kampioenschappen.

Budget voor WorldSSP300 en IDM Supersport 300

  • Gebudgetteerd op 500.000 euro

Rijders

  • WorldSSP300: Petr Svoboda (CZ) en Troy Alberto (PH)
  • IDM Supersport 300: Inigo Iglesias (ES) en Max Zachmann (D)

Vrachtwagen-kilometers

De thuisbasis van FÜSPORT – RT Motorsports by SKM – Kawasaki is het Duitse Greven, bij de motorzaak van Frank Krekeler (SKM Motors). Greven ligt net over de grens bij Enschede.
Kilometers WK-team
Wintertest Cartagena + Barcelona4.290 km
Wintertest Assen330 km
Race Assen330 km
Race Barcelona3.000 km
Race Misano2.800 km
Race Imola2.600 km
Race Most1.300 km
Races Magny-Cours – Aragon – Portimão5.740 km
Totaal20.390 km

Omdat een aantal races nog moet plaatsvinden is het aantal liters diesel nog niet bekend, maar dat gaat ongeveer op 5.000 liter uitkomen. Met een gemiddelde literprijs van ongeveer 1,75 euro komen je dan al snel uit op 8.750 euro. En dan ben je er dus alleen nog maar…

Kilometers IDM-team
Wintertest Assen330 km
Wintertest Oschersleben + Most1.300 km
Wintertest Hockenheim820 km
Race Sachsenring680 km
Race Oschersleben620 km
Race Most1.280 km
Race Schleiz920 km
Race Red Bull Ring1.960 km
Race Assen330 km
Race Hockenheim820 km
Totaal9.060 km

In totaal is hiermee 2.374 liter diesel verstookt, goed voor 4.156 euro aan bonnetjes. Voor een nationaal kampioenschap!

Uitrusting per klasse

Zowel het IDM- als het WK-team heeft een eigen, volledig ingerichte racetrailer, inclusief zes slaapplekken. De trailers zijn voorzien van alle benodigde reserveonderdelen, inclusief rollend chassis. Alle materialen/onderdelen worden getransporteerd in volledig ingerichte flighttrolleys om zo efficiënt mogelijk met de ruimte om te gaan. Beide teams hebben verder een eigen complete pitboxinrichting. Het team heeft een eigen trekker, tijdens de overlappende wedstrijden van het IDM en WorldSSP300 (2x dit jaar) gebruiken ze een trekker van een sponsor.

Aantal gebruikte banden in het WK (inclusief testen)186

Een seizoen in het WorldSSP300 kost per rijder 8.000 euro aan banden. Tel je daar nog het testen bij op, dan kom je aan 4.500 euro extra aan banden. Per rijder…

Aantal gebruikte banden in het IDM (inclusief testen)210

Prijs per set 371 euro (exclusief BTW)

Onderdelen/kuipen

FÜSPORT – RT Motorsports by SKM – Kawasaki heeft een gezamenlijk budget voor het WK en het IDM, dat aangevuld wordt door ondersteuning van Kawasaki en onderdelenleveranciers/sponsors. Het totaal aantal kuipsets per seizoen in het IDM en het WK – gebaseerd op vier rijders – is ongeveer 25 en daarnaast vele stickersets (een kuipset inclusief bestickering kost ongeveer 600 euro) om na crashes de kuipen opnieuw te kunnen bestickeren. Voorafgaande aan het seizoen worden alle kuipsets geschuurd, in de grondverf gezet en afgelakt, waarna ze doorgaan naar de wrap-specialist voor het juiste uiterlijk.

Verder gebruik van onderdelen
Koppelingsplaten50
Remschijven10
Remblokken110
Kettingen10
Kuipruiten25
Uitlaten15
Onderdelen gemaakt in eigen beheer
Rem/schakelsets15
Voetsteunen20
Stuurhelften2

Teampersoneel WK

  • 1 teammanager
  • 1 technical crewchief
  • 2 crewchiefs (ook verantwoordelijk voor de data)
  • 1 veringsengineer
  • 2 monteurs per rijder
  • 1 chaffeur (ook verantwoordelijk voor banden en in- en uitgaande onderdelen)
  • Eigen hospitality
  • Op- en afbouw wordt gedaan door monteurs en chauffeur.

Teampersoneel IDM

  • 1 teammanager
  • 1 crewchief (ook chauffeur)
  • 2 data-analysten
  • 1 veringsengineer
  • 1 monteur per rijder
  • 1x bandenman/hulp
  • Hospitality extern *
  • Opbouw door chauffeur en monteurs.

* In het IDM is het team te groot om de catering zelf te doen en maken ze gebruik van een externe cateraar. Zo 110 euro per persoon per weekeinde duurder, maar wel goed.

Kampioen IDM Supersport 300! En dan wordt bij zo’n foto direct duidelijk dat er indirect nog veel meer mensen betrokken zijn bij het team. En dan staat nog niet iedereen op de foto…
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen