De meest legendarische finish ooit vond plaats op ons eigen Assen, tijdens de TT van 1975 in de 500cc. Barry Sheene (Suzuki) en Giacomo Agostini (Yamaha) kregen dezelfde tijd ( 48.01,0 = 154,1 km/u) toegewezen. Dit omdat er nog niet in honderdsten, laat staan duizendsten) gemeten kon worden. Op het oog werd Sheene echter tot winnaar verklaard, met een banddikte verschil. Het was de eerste 500cc-GP-zege van Sheene, die toen nog niet met startnummer 7 reed maar met 6. Het was ook de eerste GP-zege van de Suzuki RG500 viercilinder.
Sheene won overigens op nagenoeg dezelfde wijze als Paul Lodewijkx (Jamathi) in 1968 tijdens zijn TT-zege (50cc) deed met Hans Georg Anscheidt (Suzuki). Inderdaad, door de tegenstander in de laatste bocht, een heel snelle rechtse en toen nog de Kniebocht geheten, buitenom te passeren. En daar was gezien de hoge snelheid waarmee dat gebeurde en de toch enigszins smalle baan heel veel lef voor nodig!
Jaimie van Sikkelerus: ‘Een blessure meer of minder maakt niks uit’
Helaas zou het de laatste keer zijn dat coureurs tijdens de Asser TT op genoemde spectaculaire wijze konden finishen. Twee maanden na de gedenkwaardige Sheene/Agostini-finish ging het helemaal mis in de Kniebocht.
Tijdens de F750-race kwam Nico van der Zanden er met zijn viercilinder Yamaha zwaar ten val en was op slag dood. ‘Geluk’ bij dit dramatische ongeluk was het feit dat er niet meer slachtoffers vielen, want de toeschouwers zaten bij de uitloop van de bocht toch wel heel dicht op de baan. Omdat de motoren steeds sneller werden, werd de gegeven situatie te gevaarlijk en daardoor werd besloten de snelle Kniebocht te vervangen door een chicane. Een chicane die de naam ‘Geert Timmer bocht’ kreeg.