Arjan Bos is sinds 2008 voorzitter van het TT-bestuur. Vanuit die rol is hij een drukbezet man tijdens de TT. Wat moet hij allemaal doen en wat komt er op hem af? Motor.NL volgde zijn bezigheden tijdens de 93e Motul TT Assen.
Wat het meest opviel tijdens de TT was dat in alle hectiek Arjan Bos steeds rustig en vriendelijk blijft. De woorden paniek en stress komen in zijn woordenboek niet voor. Hij blijft kalm, maakt voor iedereen die hem aanspreekt wel even tijd, maar houdt zijn agenda wel goed in de gaten, zodat hij geen afspraak mist. En die heeft hij veel, op alle drie dagen van de TT.
Digitaal podium
Arjan Bos en ik nemen op donderdagmiddag zijn agenda door als hij een telefoontje krijgt van TT-directeur Peter Oosterbaan. Die laat hem weten dat de basis van het nieuwe podium gereed is. Bos gaat meteen kijken. ‘Ik zag het bij de Formule 1 van Mexico. Daar werd de winnende auto op het podium gezet. Zoiets is in de MotoGP nog nooit gedaan en nu heeft Assen de primeur.’ Arjan Bos is enthousiast als hij het podium met z’n digitale achterwand ziet. ‘Daarop worden de vlaggen van de landen van de eerste drie getoond.’ Op dat moment was het nog niet helemaal zeker hoe de huldiging zou uitpakken, maar na de races van zondag mogen we stellen dat het podium een schot in de roos was geweest. Rechtenhouder Dorna was zeer gecharmeerd en ook de coureurs en de toeschouwers waren enthousiast. Wellicht krijgt het podium van Assen navolging bij andere Grands Prix. Zeker is dat we in Assen dit podium vaker te zien krijgen.
Op de donderdagavond dineert Bos altijd met Carmelo Ezpeleta, de CEO van Dorna. Ook na de overname door Liberty Media is Ezpeleta nog steeds de grote man bij Dorna, hoewel zijn zoon Carlos wel steeds meer naar voren wordt geschoven. Bos heeft in de loop der jaren zo’n goede verstandhouding met de Spanjaard opgebouwd dat de TT-organisatie het bestaande contract met een flink aantal jaren kon verlengen. De komende zeven jaar staat TT Assen weer op de MotoGP-kalender. Ezpeleta en Bos aten in De Vlindertuin in Zuidlaren, een restaurant met één Michelinster. Na het diner reed Bos terug naar zijn woonplaats Zwolle, maar de volgende nachten zou hij in Assen slapen.
Veel praten
Decennia waren het de toeschouwers die voor de inkomsten zorgden, tegenwoordig doet het zakenleven ook een behoorlijke duit in het zakje. Het TT Circuit beschikt over 34 VIP Rooms, waar je gasten kan ontvangen en waar iedereen een mooi uitzicht op de Geert Timmerbocht heeft. Voor de huurders van een VIP Room was er vrijdagmorgen om half negen een TT-ontbijt in de Haarbochtlounge. Een prachtige plek voor een samenzijn, want vanaf die hoge positie kan je de hele Noordlus en het rennerskwartier overzien. Bos kon de huurders van een VIP Room zekerheid geven voor de lange termijn: ‘Ik ben blij dat we voor de overname door Liberty ons contract hebben verlengd, waardoor we tot en met 2031 zekerheid hebben.’
Volgend jaar is het honderd jaar geleden dat de eerste TT werd verreden. Dat zal uitgebreid worden gevierd. Eén van de dingen waar velen naar uitkijken is een film over honderd jaar TT. Tijdens de persconferentie begin juni werd al een kort stukje van enkele minuten getoond. Bos: ‘Dat vond ik wel heel erg gaaf.’ De film van regisseur Roy Ferwerda gaat ruim een maand voor de 94e TT in première. Naast actie- en sfeerbeelden uit het verre en recente verleden komen er ook interviews in met ‘TT-personages’. Daarin mag de voorzitter natuurlijk niet ontbreken, dus werd hij tijdens de eerste trainingsdag geïnterviewd.
Het wordt hoe dan ook een dag van veel praten met tal van mensen. ’s Avonds kregen de gesprekken een vervolg in informele sfeer met een diner bij Galerie Wildevuur in Hooghalen. Daar waren onder andere vertegenwoordigers aanwezig van de KNMV, politici uit Assen en omgeving, een delegatie van Dorna en enkele media.
TT Journaal
Uitslapen is er niet bij dezer dagen, want één van de gesprekspartners op zaterdagmorgen was Carmelo Ezpeleta. De heren ontmoetten elkaar in het mobiele kantoor van Dorna in het rennerskwartier. Even rustig naar de trainingen kijken was er daarna niet bij, want in de bestuurskamer van het TT-bestuur op de derde verdieping van de toren kwamen Karel Bonsen (voorzitter KNMV) en Wim Mulder (directeur van de KNMV) bij elkaar voor een informeel gesprek. ‘Even bijpraten,’ volgens Bos. Later schoven ook Bos’ mede-bestuursleden aan.
Een van Bos’ vaste gesprekspartners is promotor Lee van Dam. ‘Hij is een belangrijke promotor van het circuit met veel evenementen. En we vinden het gewoon leuk om even met Lee te praten.’
Een vast item aan het eind van elke dag is een gesprekje met Karin Mulder. Zij doet het TT Journaal van RTV Drenthe. Om kwart over zes komt Bos in dit programma live in de lucht. Bos: ‘Daar werk ik altijd aan mee. Het is belangrijk voor de regio en RTV Drenthe doen altijd een uitstekend verslag.’
Niet alles gezien
Op zondag verwelkomt Bos veel gasten. ‘Soms zijn dat persoonlijke vrienden, die in de TT geïnteresseerd zijn. En verder CEO’s van grote bedrijven, bedrijven met duizenden werknemers.’ Even later is Bos op de grid te vinden, waar het voor de start van de races altijd erg druk is. Bos praat er met velen, ook met Collin Veijer. Bos, na afloop van Veijers race: ‘Ik heb wel een half uur stevig gebaald nadat Veijer nipt was geklopt. Die jongen heeft heel veel druk op zijn schouders gehad door alle belangstelling. Het is daarom heel erg knap wat hij heeft gepresteerd. Er stonden heel veel fotografen om hem heen voor de start. Collin vertelde me heel erg trots te zijn dat hij nu tweede in het klassement staat.’
TT Dagboek Collin Veijer: 0,012 seconde verwijderd van een historische TT-zege
Sinds kort is ook het zingen van het Wilhelmus, enkele minuten voor de start van de MotoGP-race, een vast item. Daarvoor werd dit jaar de 16-jarige Emma Kok uitgenodigd. Zij werd begeleid door de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso. Bos: ‘Voor haar optreden ben ik bij haar in de kleedkamer geweest en heb haar een cheque overhandigd.’ Kok lijdt aan de ziekte gastroparese, waardoor zij tweeëntwintig uur per dag vastzit aan een sonde. De cheque is voor haar Stichting Gastrostars, die de kwaliteit van leven van mensen die aan deze ziekte lijden wil verbeteren.
Is het voor de voorzitter mogelijk tijdens de TT alle races te volgen? Bos: ‘De race van Collin heb ik gezien, maar tijdens de Moto2 had ik een aantal verplichtingen. Die heb ik dus grotendeels gemist. En van de MotoGP heb ik de laatste tien ronden gezien.’ Over winnaar Bagnaia is hij heel enthousiast: ‘Dat hij voor de derde keer in Assen wint. Dan ben je toch wel een heel grote kampioen. Hij is het nieuwe kind van Assen. Na Valentino Rossi opnieuw een Italiaan die echt bij Assen hoort.’
Na afloop van de races is Bos uitermate tevreden. De TT Assen werd in drie dagen door 192.554 motorsportliefhebbers bezocht. Zoveel waren het er sinds 1992 niet meer geweest! ‘En dat waren er ook weer een stuk meer dan vorig jaar. Het had niet beter gekund. We zitten in de lift!’
De TT Assen is schatplichtig aan honderden vrijwilligers. Die komen na de laatste race steevast in de paddock bij elkaar voor een bittergarnituur en om wat te drinken. Bos laat zich daar altijd zien en spreekt dan met een pilsje in de hand zijn bewondering uit: ‘Ik ben heel trots op jullie, op wat jullie allemaal doen, dankjewel. Deze 93e editie van de TT was super.’
Blik op 2025
Omdat circuitdirecteur Peter Oosterbaan begin 2026 met pensioen gaat, blijft Bos nog een paar jaar aan als voorzitter. Het is niet wenselijk dat een nieuwe circuitdirecteur ook meteen te maken krijgt met een nieuwe voorzitter. En na zijn voorzitterschap? ‘Ik zou heel graag een keer op zondagmorgen op de motor naar het circuit willen rijden, dat lijkt me gaaf.’
Maar eerst richten Bos en zijn mede-bestuursleden en iedereen die op werkzaam is op het TT-bureau zich op het jubileumjaar 2025. De eerste voorbereidingen daarvoor zijn al getroffen. Zo is er al een uitnodiging naar het Koninklijk Huis gestuurd en hoopt iedereen dat de TT de koninklijke status krijgt. Die status kun je aanvragen als een bedrijf of instantie het eeuwfeest viert. Dus wellicht kunnen we vanaf volgend jaar spreken over de Koninklijke TT of de Royal Dutch TT. Maar of dat doorgaat of niet; Bos en alle andere betrokkenen gaan er de komende jaren weer vol energie tegenaan.
Foto’s: Jan Boer