Het is rustdag en dus tijd om eens op een andere manier naar de Dakar Rally te kijken dan een simpel raceverslag. We hebben vandaag contact kunnen leggen met Zuid-Amerika, waar Eric Verhoef de Dakar Rally voor ons van dichtbij bekijkt. Wij vroegen deze zandexpert om zijn kijk op de afgelopen en komende week.
‘Het was een erg zware week 1. De enorme hitte en navigatieperikelen hebben het klassement voor een groot deel bepaald, en helaas hebben we ook al de schaduwkant van de Dakar in beeld gekregen. Het overlijden van Michal Hernik laat maar weer eens zien dat in de Dakar altijd gevaar blijft schuilen. De rustdag komt voor velen als geroepen, maar er schuilt ook een addertje onder het gras. Je kunt dan wel denken dat je halverwege bent, maar helaas pakt dat meestal niet zo uit. Met twee marathonetappes en veel kilometers op hoogte voor de boeg is de strijd nog lang niet gestreden. Het zwaartepunt van de rally ligt dus vooral na de rustdag. Dat belooft nog wat.’
‘In de strijd om het podium gaat het volle bak tussen de gevestigde orde KTM en haar uitdager, Honda. Yamaha heeft helaas al vroeg moeten afhaken dit jaar. Waar Spanje tijdens het WK Voetbal in Zuid-Amerika teleurstelde, is dat nu niet het geval. Het land heeft met Coma en Barreda namelijk de beste papieren in handen. Beide rijders focussen zich nu al op elkaar en iedere dag is het een wisseling van de wacht. Wie blijft er cool onder de druk en de hitte, dat is de grote vraag. Kan Barreda met de spanning omgaan op weg naar zijn eerste eindzege, of moet Marc Coma gaan forceren om het kleine verschil goed te maken en gaat hij in de fout? Enkel naar elkaar blijven loeren kan ook verkeerd uitpakken, want de achtervolgers Goncalves, de verrassende thuisrijder Quintanilla en revelatie Price blijven op het vinkentouw. Een kwartiertje is namelijk nog een afstand die te overbruggen is in de Dakar. De kans op een spectaculaire afsluiting is dan ook groot.’
‘De Nederlanders laten zich van hun beste kant zien. Drie kwartier verschil tussen Hans Vogels en Frans Verhoeven lijkt normaal, maar slechts weinigen hadden vooraf dit tijdsvoordeel aan Vogels gegeven. De rollen zijn, nu we halverwege de rally zijn, al omgedraaid. Hans heeft een solide start achter de rug en groeit in de wedstrijd, dat zie je. Nagaand dat dit pas zijn tweede Dakar is, is dat een indrukwekkend begin. Frans daarentegen heeft het zwaar en er zijn uiteraard diverse redenen voor zijn 25e positie in het algemeen klassement. Neemt niet weg dat hij zelf graag verder naar voren had willen staan. ‘but don’t count him out yet’, want Frans heeft zijn sporen dik verdiend in de Dakar en als hij zijn kaarten goed speelt, kijk ik er niet van op als hij nog een mooie dagklassering uit zijn hoed tovert. Ook hier wordt het nog genieten voor de liefhebber, zeker weten. Helaas zijn er ook al enkele opgaves in het Nederlandse kamp te bekennen, maar dat is toch nog redelijk minimaal gezien het aantal starters uit de lage landen. Sjaak Martens, teammaat van Vogels, doet het eveneens prima in de Dakar van 2015, ook zijn tweede. Jurgen van de Goorbergh laat zien uit het juiste hout te zijn gesneden, door zonder alle luxe een prima klassement te rijden. Het BAS team is nog voltallig en zijn goed op weg naar een evenaring van hun droomdebuut toen ze allemaal de finish haalden. Jan van Gerven blijft de snelste man van dit ‘kameraden-team’. Henno van Bergeijk is uit op revanche na het uitvallen in zijn laatste Dakar en is nu nog vol in de strijd. En dan zijn er nog de debutanten die knap presteren. Jasper Riezebos, Jeroen van Daele en Erik Klomp mogen zichzelf een schouderklopje geven, sowieso de rustdag bereikt. Het is namelijk nog altijd de grootste kluif die er voor een off road-rijder bestaat, de Dakar Rally uitrijden . Suerte, of in goed Nederlands, succes!’