dinsdag 25 maart 2025

De herstructurering van Honda’s MotoGP-strategie na het Márquez-tijdperk

Carlos Checa heeft een scherpe analyse gegeven van Honda’s eerdere situatie in MotoGP, waarbij hij wijst op een fundamentele verschuiving in de sport die Honda leek te hebben gemist. Ook al zijn er inmiddels wel een paar lichtpuntjes voor Honda… Volgens Checa hanteerde Honda jarenlang een strategie waarbij ze prioriteit gaven aan het aantrekken van uitzonderlijke rijders zoals Casey Stoner en later Marc Márquez, in de overtuiging dat hun buitengewone talent de tekortkomingen van de motor kon compenseren.

“Ik herinner me duidelijk het gesprek dat Honda’s managers hadden met de directeuren in Japan,” vertelt Checa. “Ze zeiden: ‘Kijk, Stoner vraagt het dubbele. Als we twee compleet nieuwe motoren moeten bouwen, kost het ons drie keer meer, en deze man wint ongeacht welke motor je hem geeft’. Ik denk dat het met Marc hetzelfde was: ze wilden de absolute beste omdat ze wisten dat hij het verschil maakte.”

Honda’s managementfilosofie was dus duidelijk: investeren in toprijders was kosteneffectiever dan het ontwikkelen van geheel nieuwe motorfietsen. Deze strategie werkte jarenlang uitstekend, maar is volgens Checa niet langer houdbaar in het huidige MotoGP-landschap. Een cruciaal element in Honda’s neergang is volgens hem is het gebrek aan technische innovatie in vergelijking met concurrenten, met name Ducati. Onder leiding van Gigi Dall’Igna heeft Ducati MotoGP getransformeerd met baanbrekende ontwikkelingen op het gebied van aerodynamica en rijhoogtesystemen.

Honda’s nieuwe koers

Met onder andere de komst van testrijder Aleix Espargaró hoopt Honda de weg naar boven weer te vinden. De zesde plaats van Johann Zarco in Argentinië en de top-10-klasseringen van Joan Mir en Luca Marini in diezelfde hoofdrace laten zien dat het echt wel beter aan het gaan is. En in de constructeursstand staan ze zelfs tweede, maar al wel op 48 punten van Ducati. Toch is het wachten tot de Europese races om echt te zien waar Honda staat. Eind april is daarvoor het eerste meetmoment, op Jerez in Spanje. Daarvoor staan ook nog Amerika en Qatar gepland waarin Honda er alles aan zal doen om de verrassende tweede plaats bij de fabrikanten vast te houden, want Ducati is op dit moment nog een groot aantal stappen verder. Met ook nog eens de coureur die Honda jarenlang zoveel succes gaf. Precies, ene M. Márquez.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen