dinsdag 11 maart 2025

De airbag in de motocross werkt. In Detroit hebben we het bewijs gezien

Misschien staan we eindelijk aan de vooravond van een echte evolutie in de motocross en ongevalbescherming. In de afgelopen dertig jaar zijn helmen, laarzen en kniebeschermers enorm verbeterd. Echter, de borstbeschermer heeft moeite om gelijke tred te houden met deze vooruitgang.

Of het nu niveau 1 of niveau 2 is, het blijft een stuk plastic met voeringen die, in plaats van blessures te voorkomen, vooral beschermen tegen stenen die door andere motoren worden omhooggegooid. De materialen en technologieën veranderen, maar het resultaat blijft vaak hetzelfde.

Producttest Alpinestars Tech-air OFF-ROAD: airbagtest in Death Valley!

Twee bedrijven hebben hun technologie nu ook in de motocross geïntroduceerd. We hebben het over Shot, dat in samenwerking met in&motion de eerste airbag voor motocrossers heeft ontwikkeld, en Alpinestars, dat binnenkort zijn TechAir MX zal lanceren. Die hebben we tot nu toe alleen maar aangeraakt, maar het lijkt verrassend veel op een normale borstbeschermer.

Alpinestars heeft, mede door de verschillende regels in Amerika, ervoor gekozen om de airbag door Austin Forkner te laten dragen, die bekendstaat om zijn valpartijen. De coureur van Triumph viel tijdens de zesde ronde van de AMA Supercross in Detroit, waardoor de airbag geactiveerd werd.

Recent vond er een bijeenkomst plaats tussen fabrikanten van technische kleding en verschillende federaties, waaronder de FIM, waarin deze technologie uitgebreid besproken werd. Er zou al iets moeten veranderen, aangezien het vorig jaar niet toegestaan was om de airbag tijdens wedstrijden te gebruiken, terwijl dat technisch gezien in 2025 wél mogelijk zal zijn. Het is opvallend dat Jago Geerts de airbag gebruikte tijdens trainingen, maar niet tijdens de manches.

Gezien het toenemende aantal blessures zouden we willen pleiten voor een verplichting van deze technologie, net zoals op de weg.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen