Hoewel 2014 ook al een seizoen is om de vingers bij af te likken (om de titelstrijd na dan) belooft 2015 een nog mooier MotoGP-jaar te worden. Na Suzuki heeft namelijk ook Aprilia aangekondigd terug te keren in de MotoGP, een jaar eerder dan gepland. Aprilia ’s race-chef Romano Albesanio over deze verrassende move: ‘Ons plan was in 2016 terug te keren in de MotoGP maar dat doen we nu een jaar eerder met een ‘laboratorium fiets’. Een machine met pneumatische kleppen en een in eigen huis ontwikkelde seamless-shift versnellingsbak. Het wordt een testjaar voor 2016.’ Als het net zo’n spektakel wordt als met de ‘Cube’, voorzien we een verdubbeling van de kijkcijfers…al zal het een V4 worden, geen drie-in-lijn.
Gresini
Fausto Gresini is overgehaald om het nieuwe fabrieks-Aprilia team te runnen, dat kwam goed uit want de huidige teammanager van het Go&Fun (Honda) Team zat voor volgend jaar zonder hoofdsponsor. In diens kielzog verhuist ook Alvaro Bautista mee naar het Italiaanse kamp. Daarmee is de Spanjaard, die dit jaar worstelt met de Showa/Nissin RCV213, voor het eerst sinds z’n Suzuki-periode weer officieel fabriekscoureur. Tegelijkertijd heeft Aprilia een MotoGP-ervaringsdeskundige binnen de gelederen, niet onbelangrijk in zo’n ontwikkelingsjaar. Z’n nieuwe teammaat wordt naar alle waarschijnlijkheid Eugene Laverty. De Ier, die z’n huidige Crescent Suzuki team al officieel bedankt heeft voor de samenwerking, lijkt dus terug te keren naar Aprilia. Zij het nu in de MotoGP, niet het WK Superbike. Wie had dat een jaar geleden gedacht…
Suzuki
Ondertussen heeft Suzuki z’n team voor volgend jaar ook wel voor elkaar. Het wordt een volledig Spaanse delegatie, wellicht dat het de Japanners helpt met het aantrekken van een hoofdsponsor, iets waar ze door de decennia heen altijd uitzonderlijk slecht in zijn geweest. Aleix Espargaro en huidig Moto2-rookie Maverick Vinales zullen de honneurs waarnemen voor de blauwen uit Hamamatsu.
Redding voor Redding
Door het verhuizen van Team Gresini naar Aprilia komt er direct ook een fabrieks-RCV in de uitverkoop. Deze worst werd de op de productie-Honda zo goed presterende Scott Redding al enige tijd voorgehouden. Met het uitwijken van Gresini naar Aprilia leek dat plan in duigen te vallen. Ware het niet dat de puissant rijke zuiderbuur Marc van der Straten (Marc VDS) heeft aangekondigd de stap naar de MotoGP te maken. Zo komt Redding dus weer terug onder de vleugels van Marc VDS, het team waar hij in 2013 vicewereldkampioen Moto2 werd, en krijgt hij beschikking over de felbegeerde RCV.
Avintia Ducati
Ducati heeft in Misano aangekondigd het Avintia team (nu Kawasaki) te gaan voorzien van (GP14) fabrieksmateriaal, a la Pramac. Daarmee zijn alle plaatsen (maar nog niet alle zitjes) voor 2015 opgevuld. Nu eerst nog even seizoen 2014 afronden.
Teams en rijders voor 2015
Repsol Honda Marc Marquez/Dani Pedrosa
Movistar Yamaha Jorge Lorenzo/Valentino Rossi
Ducati Team Andrea Dovizioso/Andrea Iannone
Suzuki Team Aleix Espargaro/Maverick Vinales
Aprilia Team Alvaro Bautista/Eugene Laverty
LCR Honda Cal Crutchlow
Monster Yamaha Pol Espargaro/Bradley Smith
Honda Aspar Hiroshi Aoyama/Nicky Hayden
Forward Yamaha Stefan Bradl/?
Cardion Honda Karel Abraham
Marc VDS Racing Scott Redding
Pramac Ducati Yonny Hernandez/?
Avintia Ducati Hector Barbera/?
Ioda ?
UPDATE
Het laatste transfernieuws is dat Jack Miller volgend jaar ook in de MotoGP gaat rijden, en wel voor LCR Honda. Dit zal hij doen op een open klasse-machine, die de RC213V-RS genoemd wordt. Dit zal een verbeterde versie zijn van de huidige RCV1000, die Honda nu inzet.