Henk Hellegers doet met zijn HT Rally Raid al sinds 2006 mee aan Dakar bij de motorfietsen. Enkele weken geleden belden we hem op om te horen hoe de voorbereidingen verliepen. Nu, net over halfweg in de Dakar, vragen we hem hoe het ervoor staat met zijn team. We zijn ook erg benieuwd naar de bevindingen met de geregenereerde Motul NGEN-olie die het team gebruikt.
Dag Henk. We hebben het interview wat moeten uitstellen. Toch geen ernstige dingen gebeurd?
Henk Hellegers: “Jammer genoeg wel. Een van onze toprijders, Aaron Mare, is vanmorgen gecrasht. Hij is naar het ziekenhuis gebracht en is daar nu ter controle. De crash was behoorlijk zwaar, maar gelukkig niet levensbedreigend. Hij zit daardoor helaas niet meer in de race. Extra zuur is dat we nu het diepe zand induiken, waar Mare voor etappewinst kon gaan. Er moest vandaag dus heel wat geregeld worden om alles vlot te laten verlopen binnen het team.”
Hopelijk herstelt hij snel. Hoe loopt het met de rest van het team?
Hellegers: “We hebben een hele zware eerste week gehad. Na de eerste stage al meteen een marathon-etappe, dus er hebben heel wat rijders afgehaakt die eerste week. Helaas ook een rijder van ons, Fabian Von Thuengen, die zijn knie verdraaid heeft en moest opgeven. Gelukkig pakt ons team dat heel goed op en werken ze continu naar oplossingen. Tot de eerste rustdag is verder alles prima verlopen. Twee rijders zijn dus uit, drie anderen zitten nog in de wedstrijd.”
Zitten zij op schema?
Hellegers: “Nerimantas Jucius rijdt zijn eerste Dakar en staat momenteel op het podium in het Rookie-klassement. Dat loopt dus fantastisch. Axel Mustad uit Noorwegen rijdt erg constant en heeft tot hier niets gek meegemaakt. Willem Avenant maakt lange dagen, maar komt altijd netjes binnen en doet het heel keurig. Als ze het alle drie op deze manier tot aan de finish kunnen volhouden, zou dat heel mooi zijn.”
Hoe loopt het gebruik met de Motul NGEN-olie?
Hellegers: “Dat gaat helemaal prima. We doen er niet alleen veel kilometers mee, maar ook veel uren, dus de geregenereerde olie wordt echt wel grondig getest. De mensen van Motul volgen het ook heel strikt op en tot nu ziet het er allemaal goed uit. We hadden dit, om eerlijk te zijn, ook wel verwacht. Er is geen verschil te merken tussen onze motoren die op ‘nieuwe’ olie lopen en die op NGEN draaien. Dagelijks leggen we de resultaten naast elkaar en dat ziet er gewoon super uit.”
Wat zijn de vooruitzichten voor het laatste gedeelte van deze Dakar?
Hellegers: “We rijden nu richting de grens van Saudi-Arabië en de Emiraten, en daar is helemaal niks. Zelfs geen telefoonontvangst, geen hotels,… Het worden daar dus drie spannende dagen, want er is alleen maar zand en hele hoge duinen. Het enige doel is om onze drie rijders tot aan de finish te krijgen, dat is het allerbelangrijkste. Als dat lukt, zou het geweldig zijn, want dit is de zwaarste Dakar ooit in Saudi-Arabië. Dat geldt niet alleen voor mijn team, maar ook andere teams zitten aan hun limiet. Dakar is niet voor niets de zwaarste rally ter wereld. Dat bewijst zich nog maar eens.”
Alle succes met de laatste dagen. We spreken elkaar weer na afloop voor een eindverslag. Tot dan!
Meer info: ht-rally-raid.com
Foto’s: HT Rally Raid en Motul