Henk Hellegers: “Een van onze rijders heeft bijna dubbel zoveel uren als de winnaar gereden”
Henk Hellegers doet met zijn HT Rally Raid al sinds 2006 mee aan Dakar bij de motorfietsen. Enkele weken geleden belden we hem op om te horen hoe de voorbereidingen verliepen en net over halfweg vroegen we hem voor een update. Nu de Dakar 2025 afgelopen is, luisteren we een laatste keer hoe de finaleweek verlopen is. En wat met zijn Husqvarna’s die op geregenereerde Motul NGEN-olie liepen? Hebben die het ook gehaald?
Motor.NL: Heb je de rust al teruggevonden, Henk?
Henk Hellegers: “Haha, nog niet hoor. Ik zit momenteel in de auto op weg naar Schiphol om de jongens van het assistentieteam te gaan halen. Zij hebben nog een hele reis van 2.000 km afgelegd naar de luchthaven van Djedda, samen met al het materiaal.”
Motor.NL: Hoe is de laatste week verlopen in de Dakar?
Hellegers: “De tweede week zijn we het zand ingedoken, wat erg zwaar is voor mens en machine. Lange verbindingsritten, vermoeiende dagen en lage nachttempperaturen kosten erg veel energie. We hadden eerder al twee rijders verloren door crashes, maar de andere drie zijn allemaal gefinisht. Nerimantas Jucius is gegroeid in de wedstrijd. Hij begon op de 50e plaats, klom dan op richting de 40e en was op het einde regelmatig terug te zien in de top 30.
Axel Mustad heeft een wedstrijd uit het boekje gereden. Hij was zowel fysiek als mentaal perfect voorbereid en dat heeft zich uitbetaald. Hij heeft een perfecte Dakar gereden. Willem Avenant is ook een bijzonder verhaal, want hij heeft erg veel uren gereden. Bijna dubbel zoveel uren als de winnaar, dus hij heeft eigenlijk twee Dakars gereden. Toch is hij altijd tijdig binnen gekomen, soms ’s nachts, maar zonder straftijd. Willem heeft dat heel knap gedaan. Het was zijn jongensdroom en hij heeft er veel voor aan de kant moeten zetten, maar het is hem dus gelukt.”
Motor.NL: Hoe gaat het met de gecrashte rijders, Aaron Mare en Fabian Von Thuengen?
Hellegers: “Goed. Ze zijn allebei onmiddellijk naar huis gevlogen en zijn volop bezig met de revalidatie. Aaron Mare wil graag de Desert Challenge rijden in Abu Dhabi, maar die is al over een aantal weken. Het wordt dus even afwachten of hij tijdig fit geraakt.”
Motor.NL: Was het voor jouw team een succesvolle editie van de Dakar?
Hellegers: “We kijken er als team erg goed op terug. Het was een bijzonder zware editie, met erg koude nachten. Als rijders dan laat binnenkomen, moet het team aan de gang bij vriestemperaturen. Dat werkt niet zo prettig. Ook waren de vertrektijden soms om 03u00, dus dan is het nog koud en donker, wat het er niet makkelijker op maakt. De tweede week liepen de temperaturen gelukkig wat op. Ook de communicatie was niet altijd makkelijke, want de laatste drie dagen hadden we bijvoorbeeld geen internet in het bivak, omdat je daar in het midden van de woestijn zit.”
Motor.NL: Hoe is het afgelopen met de geregenereerde Motul NGEN-olie?
Hellegers: “Willem Avenant heeft met de NGEN-olie gereden en dat is van begin tot eind absoluut perfect verlopen. Dagelijks werden er staaltjes afgenomen om de olie te controleren in het meereizende Motul-laboratorium, dus alles is van heel dichtbij opgevolgd. Over enkele weken in Abu Dhabi gebruiken we ook NGEN-olie, en na het wereldkampioenschap wordt Willems motor helemaal opengehaald om te kijken of er meer of minder slijtage is. We vergelijken dan ook de andere motoren die op ‘normale’ Motul 300V-olie rijden.”
Motor.NL: Interessant om op te volgen. We zijn erg benieuwd naar het resultaat, op het einde van het seizoen. Veel succes met de voorbereidingen voor de volgende race in Abu Dhabi. Spreek je!
Meer info: ht-rally-raid.com Foto’s: HT Rally Raid en Motul