vrijdag 22 november 2024

Dakar 2015: etappe 1

Was dat even schrikken: al tijdens deze eerste etappe berichtte de Dakar Rally dat Nederlander Humphrey Senn van Basel zwaar ten val kwam, en is afgevoerd met hersenletsel. Op Twitter betuigden vele motorfanaten al medeleven en diverse media pikten het bericht op. Foutief, zo bleek al gauw. Senn van Basel mankeert niets en is zelfs niet ten val gekomen. Oef, pijnlijk foutje van de organisatie!

Hans Vogels (foto boven) ondervond ook geen problemen. Hij ging echter niet voor een topnotering: ‘Op de eerste dag is hier niks te winnen’. Dus ik heb af en toe bewust het gas dicht gedraaid’, zo legt hij uit. Vogels kwam als 35e over de meet en reed daarvoor regelmatig harder dan 160 kilometer per uur. De proef ging dan ook veelal over vlak terrein met snelle en redelijk harde paden.

Alle motorrijders vonden de verbindingsproef bijna net zo zwaar als de echte etappe. Want de verbindingsproef was langer dan 500 kilometer en dat in verzingende hitte. 

Frans Verhoeven bleek rapper dan Hans Vogels, al had Frans wel moeite om te wennen aan de hoge snelheid. ‘In het begin was ik wat onzeker vanwege die snelheden. Ik heb een top van 165 kilometer per uur gehaald. Maar met links en rechts waterspoortjes, voelde ik me niet helemaal zeker. Na een kwart van de proef was dat wel over en had ik het ritme te pakken’, zo legt hij uit. Verhoeven eindigde als 19e maar werd dankzij een teamstraf terug geworpen naar de 34 plek. De reden van deze straf is nog onbekend.

Teamgenoot Robert Van Pelt kwam als 46e over de meet en nam de tijd om even aan z’n nieuwe motor met veel hogere topsnelheid te wennen. Vorig jaar reed hij immers nog mee in het kistklassement.

De hoge snelheden bleken veel te eisen van de achterbanden. Daar kwam ook Jurgen van den Goorbergh achter, die besloot weinig risico te nemen en uiteindelijk met een gangetje van 80 kilometer doorreed om de boel heel te houden: ‘M’n achterband was gewoon een slickband, compleet opgeblazen!’ 

De jongens van het BAS-team reden allemaal verdienstelijk. Bastiaan Nijen Twilhaar verloor veel tijd omdat -ie moest wachten op teamgenoot Caspar van Heertum. Twilhaar finishtte als 145e, Van Heertum als 108e. Jan van Gerven haalde bijzonder veel motorrijders in en pakte daarmee de 63e plek, Sjors van Heertum werd 94e. 

Verder weinig bijzonders voor de Nederlandse deelnemers, die er zonder kleerscheuren vanaf kwamen. 

UPDATE 11:15: Richard de Groot wordt inmiddels vermeld als uitvaller. Hij meldde al technische problemen (elektronica viel ook geheel uit, inclusief z’n tripmaster). Volgens de organisatie heeft Richard de route niet gevolgd.
UPDATE 14:00: Helaas heeft Richard het nieuws bevestigd. Ondanks dat hij nog twee uur heeft gepraat, mag hij niet meer starten. Hij is van de special afgeweken vanwege veiligheid: vrachtwagens en auto’s schoten aan beide kanten langs hem heen terwijl hij werd gesleept met dertig kilometer per uur. Maar hierdoor heeft hij volgens de organisatie teveel punten gemist.

Aan de top van het klassement zette Sam Sunderland de toon, gevolgd door Goncalves en Marc Coma:

1. Sam Sunderland GBR (KTM) 1:18:57
2. Paulo Goncalves PRT (Honda) 1:19:02
3. Marc Coma ESP (KTM) 1:20:09
4. Joan Barreda ESP (Honda) 1:20:38
5. Alain Duclos FRA (Sherco) 1:21:05
6. Jeremias Israel CHL (Honda) 1:21:13
7. David Casteu FRA (KTM) 1:21:33
8. Matthias Walkner AUT (KTM) 1:21:39
9. Pablo Quintanilla CHL (KTM) 1:21:55
10. Ruben Faria PRT (KTM) 1:21:59



Foto boven: Dakar Press Team

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen