zondag 24 november 2024

Comeback compleet: van der Mark wint weer in WorldSBK

Michael van der Mark overwon drie zware blessures en vond dit seizoen weer de aansluiting met de wereldtop. De kroon op zijn harde werk kwam in Magny-Cours, toen hij van zijn specialiteit optimaal gebruik maakte en een regenrace op zijn naam schreef. Het was 1070 (!) dagen geleden dat de Nederlander voor het laatst won in de WorldSBK.

Toprak Razgatlioglu had voorafgaand aan de Franse WorldSBK-ronde dertien races op rij gewonnen. Er was een reële kans dat de Turkse rijder deze trend zou doortrekken, aangezien Magny-Cours tot zijn favoriete circuits behoort. Maar Razgatlioglu’s zegereeks werd bruut verstoord met een crash tijdens de tweede training op vrijdag. De BMW-rijder kwam met de linkerzijde van zijn lichaam snoeihard tegen een bandenstapel aan. Gezien de impact van de crash was het een klein wonder dat de kampioenschapsleider te voet het incident kon verlaten. Na controle in het ziekenhuis bleek dat hij een lichte klaplong had opgelopen. Zaterdag werd op de plek van de crash meer bescherming rondom de keiharde bandenstapel geplaatst, maar voor Razgatlioglu kwam dat te laat om nog tot een resultaat te komen in Frankrijk. Zijn teamgenoot Michael van der Mark nam de honneurs uitstekend waar, door op vrijdagmiddag de snelste tijd te noteren. Een dag later regende het, omstandigheden die Van der Mark goed liggen. In de kwalificatie kwam de Nederlander tot een vijfde tijd, terwijl Alex Lowes voor Nicolò Bulega en Scott Redding de eerste startrij vormden. Regerend wereldkampioen Alvaro Bautista kwam op de natte baan niet verder dan een zeventiende tijd. Voor het weekend kondigde de 39-jarige coureur aan dat hij ook in 2025 voor Aruba.it Racing – Ducati zal uitkomen.

Gefeliciteerd Michael!

Regenspecialist

Het zou een chaotische eerste race in wisselende weersomstandigheden worden. Bij de start was er een droog spoor aan het ontstaan. Sommige rijders hadden gekozen voor intermediates en anderen – zoals Van der Mark – voor slicks. Beide opties bleken niet de beste keuze, aangezien het na twee ronden keihard begon te regenen. Veel rijders zouden gedurende de race ten val komen, zoals Bulega en Jonathan Rea aan het einde van de eerste ronde. De Italiaan – nummer twee in het WK – kon daardoor niet profiteren van de afwezigheid van Razgatlioglu. Rea liep een handblessure op en zou de rest van het weekend niet meer kunnen rijden. Polesitter Alex Lowes en Van der Mark bleken verreweg het best te kunnen omgaan met deze lastige condities. Tevens kwamen zij op het juiste moment naar binnen om te wisselen naar regenbanden. Garrett Gerloff reed op zijn intermediates langer door en bouwde daarmee in eerste instantie een ruime voorsprong op, maar de Amerikaan ging op de steeds natter wordende baan onderuit. Het ging tussen Lowes en Van der Mark; twee regenspecialisten en voormalig teamgenoten. Van der Mark voerde de race een aantal ronden aan, maar de Brit nam vervolgens het initiatief over en probeerde iets weg te rijden. De Kawasaki-coureur schoof in deze poging onderuit. Van der Mark kwam hierdoor ruim aan de leiding te rijden. Het verschil was negen seconden met Bautista, die vanuit het achterveld naar de tweede plaats was gekomen. Maar er waren nog tien ronden te gaan en het begon alsmaar harder te regenen. De valpartijen bleven oplopen. Er zouden slechts twaalf coureurs – waaronder diverse rijders die na een crash hun motor weer hadden opgepakt – de finish halen. Van der Mark maakte geen fout en bleef zijn voorsprong consolideren. De Nederlander zorgde dat de zegereeks van BMW in stand bleef, maar nog veel belangrijker na drie zware blessures wist hij na 1070 dagen weer een WorldSBK-race te winnen. De laatste keer dat Van der Mark won was in zijn debuutjaar voor BMW (2021) tijdens een tevens natte Superpole Race in Portimão. Ook zijn laatste podiumplaats was drie jaar geleden. En als het toch over statistieken gaat; in 2019 had Van der Mark zijn laatste hoofdrace gewonnen.

Alex Lowes (22) en Michael van der Mark (60) waren een klasse apart op de kletsnatte baan. Lowes ging onderuit, maar Van der Mark maakte geen fouten en won de race.

Comeback

Kortom de comeback van ‘Magic Michael’ was compleet. Zichtbaar emotioneel deed hij zijn verhaal na de race: “Na die zware seizoenen was mijn droom om dit jaar weer op het podium te staan. Om gelijk te winnen is ongelofelijk. Het seizoen wordt alsmaar mooier.” Bautista en Danilo Petrucci mochten met regenspecialist Van der Mark mee naar het podium. De WorldSBK-rijders toonden veel respect voor de winnaar, omdat ze weten hoe zo’n lastige tijd hij heeft gehad. In 2022 kende Van der Mark al twee zware blessures. Hij brak een been tijdens een mountainbiketocht en een heup bij een crash in Estoril. Een jaar later kwam daar nog een enorme blessure overheen. Na een angstaanjagende crash in de Geert Timmerbocht van het TT Circuit Assen brak Van der Mark zijn bovenbeen. Het incident gebeurde door een technisch probleem. Het was begrijpelijk geweest wanneer hij deze derde klap in ruim een jaar tijd niet meer te boven was gekomen, maar Van der Mark vocht zich terug met deze zege als eindresultaat. Een dag later in de Superpole Race waren er nog wat natte plekken naast de ideale lijn, maar was de baan grotendeels droog. Bautista verremde zich in de eerste ronde in een poging om snel naar voren te komen en brak daarbij een rib. Dit betekende dat de ‘grote drie’ van de laatste jaren – Razgatlioglu, Rea en Bautista – allemaal niet zouden deelnemen aan Race 2. Bulega profiteerde wel op zondag door zowel de Superpole Race als Race 2 te winnen, maar zijn achterstand op Razgatlioglu bedraagt nog steeds 55 punten. Van der Mark zijn bandenkeuze in de sprintrace pakte niet goed uit. De 31-jarige coureur leidde lange tijd de strijd om de laatste podiumplaats, maar zou in de laatste twee ronden terugvallen naar de achtste plaats. Ook in de volledige droge Race 2 kwam Van der Mark net tekort voor een podiumplaats. Achter Bulega en Petrucci reed hij een periode in derde positie. Zijn merkgenoot Gerloff was echter sterker. In de slotfase werd de BMW-rijder nog gepasseerd door Alex Lowes, die in de openingsronde met een schakelprobleem ver was teruggevallen. Van der Mark sloot zijn mooie weekend met een vijfde plaats af. “We moeten nog in sommige gebieden nog iets verbeteren om in een droge race langer voor het podium te strijden, maar overall ben ik heel blij hoe het weekend is verlopen”, vertelde Van der Mark die door zijn goede resultaten is gestegen van een negende naar een zevende plek in het wereldkampioenschap.

UITSLAGEN EN CIRCUITINFO

Ronde 8 – Frankrijk

Circuit: Circuit de Nevers Magny-Cours

Lengte: 4,411 km

Superpole: Alex Lowes (GB), Kawasaki, 1’51.946

Snelste raceronde: Nicolò Bulega (I), Ducati, 1’36.717 (Race 2)

RACE 1

21 RONDEN = 92,631 KM

1. Michael van der Mark (NL), BMW, 40.27,006; 2. Alvaro Bautista (E), Ducati, +8,288; 3. Danilo Petrucci (I), Ducati, +24,285; 4. Scott Redding (GB), BMW, +34,037; 5. Andrea Iannone (I), Ducati, +42,108; 6. Iker Lecuona (E), Honda, +50,799; 7. Xavi Vierge (E), Honda, +52,361; 8. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +52,369; 9. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, +1’11,573; 10. Alessandro Delbianco (I), Yamaha, +1’18,169; 11. Axel Bassani (I), Kawasaki, +1’25,369; 12. Garrett Gerloff (US), BMW, +2’06,163.

SUPERPOLE RACE

10 RONDEN = 44,110 KM

1. Nicolò Bulega (I), Ducati, 16.15,040; 2. Alex Lowes (GB), Kawasaki, +0,115; 3. Petrucci, +3,677; 4. Redding, +3,903; 5. Vierge, +5,710; 6. Gerloff, +5,854; 7. Lecuona, +6,613; 8. Van der Mark, +7,788; 9. Remy Gardner (AU), Yamaha, +8,397.

RACE 2

21 RONDEN = 92,631 KM

1. Bulega, 34.03,028; 2. Petrucci, +2,303; 3. Gerloff, +4,300; 4. A. Lowes, +6,576; 5. Van der Mark, +7,521; 6. Gardner, +11,620; 7. Vierge, +12,155; 8. Redding, +12,200; 9. Locatelli, +13,821; 10. Lecuona, +15,219; 11. Bassani, +17,918; 12. Iannone, +26,852; 13. Delbianco, +28,630; 14. Tito Rabat (E), Kawasaki, +28,646; 15. Rinaldi, +29.418.

STAND KAMPIOENSCHAP

Tussenstand WorldSBK (na 24 races)

1: Toprak Razgatlioglu (TR) BMW 365
2: Nicolò Bulega (I) Ducati 310
3: Alvaro Bautista (E) Ducati 243
4: Alex Lowes (GB) Kawasaki 235
5: Danilo Petrucci (I) Ducati 190
6: Andrea Locatelli (I) Yamaha 170
7: Michael van der Mark (NL) BMW 159
8: Andrea Iannone (I) Ducati 144
9: Remy Gardner (AU) Yamaha 133
10: Garrett Gerloff (US) BMW 95
11: Jonathan Rea (GB) Yamaha 86
12: Dominique Aegerter (CH) Yamaha 79
13: Scott Redding (GB) BMW 75
14: Xavi Vierge (E) Honda 69
15: Axel Bassani (I) Kawasaki 69
16: Iker Lecuona (E) Honda 56
17: Michael Ruben Rinaldi (I) Ducati 46

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen