Collin Veijer racete al op veel plekken in de wereld, denk aan Argentinië, Amerika en ontelbare keren in Spanje en Italië. Maar op het TT Circuit Assen nog nooit. Van een thuisvoordeel tijdens zijn eerste TT Assen was dan ook geen sprake, eerder een nadeel. Toch ging de 18-jarige coureur uitstekend met de druk om met een schitterende zevende plaats als eindresultaat. Motor.NL volgde Collin tijdens zijn TT-debuut op de voet.
Foto’s: Henk Keulemans
Om Collin Veijers verhaal tijdens zijn eerste TT Assen goed te begrijpen, beginnen we twee weken eerder tijdens de Grand Prix van Italië. Daar scoorde de Grand Prix-debutant een knappe zesde plaats, zijn beste prestatie tot nu toe tijdens zijn debuutjaar in het Moto3-wereldkampioenschap. Door een week later op de Sachsenring een vierde startplek te pakken en zelfs even aan de leiding te hebben gereden in de race voerde Collin de verwachtingen voorafgaand aan zijn thuisrace flink op. Naast de opvallende prestaties leerde hij in Italië en Duitsland wellicht wel net zoveel als in de vijf races ervoor. ‘In Mugello kenden we een hele moeilijke vrijdag. We stonden voorlaatste en ver achter de kop. We hebben ons kunnen herstellen met een zesde plek in de race, maar ik denk dat de voorbereiding net iets minder was dan op andere circuits. Ik had al veel op Mugello gereden en dacht het circuit goed te kennen. Dat bleek in de praktijk toch anders te zijn, maar dat gebeurt mij niet weer.’ Op de Sachsenring kwam Veijer in de tweede ronde – rijdend in zesde positie – ten val. Wat gebeurde er in je hoofd toen je voorop reed? ‘Er ging van alles, teveel, door mijn hoofd. Maar daar leer ik ook van, een volgende keer voelt dat vast anders. Ik had een geweldige reactietijd bij de start en liet mijn koppeling op exact het juiste moment los. Daarna wilde ik teveel. Ik wilde de rijders voor mij volgen, maar dat was op dat moment toch iets teveel.’
Over Collin Veijer en zijn debuut in de Grand Prix
Heb je gemerkt dat de aandacht gestegen is mede door deze prestaties? ‘Ja, zeker door de Sachsenring. De week voor de TT Assen zat vol met interviews. De aandacht is leuk, maar het zal nooit mijn hobby worden. Het is toch allemaal wel iets meer, dan ik vooraf had gedacht. Maar ik moet mij focussen op mijn werk, want ondanks dat het een thuisrace is, heb ik nog nooit een race op Assen gereden. Ik heb er enkel twee keer getest met een Moto3-motor, maar de laatste keer was al zo’n drie jaar geleden. Bijna iedereen heeft hier meer ervaring dan ik. Het is voor mij hetzelfde als alle andere Grand Prix-nieuwkomers. Het is ook de eerste keer dat ik thuis slaap tijdens een raceweekend. Het is wel heel apart, misschien had ik nog wel liever in een hotel geslapen. Thuis is het heel fijn, maar het is wel heel raar om vanaf mijn eigen huis naar het circuit te gaan.’ We zitten nu een dag voor de eerste training. Hoe is met de spanning? ‘Niet anders dan voor een ander weekend. Natuurlijk is het speciaal om de TT Assen te mogen rijden, maar niet meer dan dat. Qua resultaten gaan we voor hetzelfde doel als tijd en dat is zoveel mogelijk WK-punten scoren als mogelijk.’
Vrijdag 23 juni
Vrijdag kende Collin een goede eerste dag. De Husqvarna-rijder maakte progressie in de tweede training waarin hij een tiende tijd zette. Overall stond Collin achttiende en eindigde daarmee net buiten de top-veertien die zich rechtstreeks plaatsen voor het tweede deel van de kwalificatie. Kort na de sessies spraken we met Collin. ‘Het begon vanmorgen in de eerste training met de baan leren kennen.’ Dat blijft toch raar om te horen van iemand die zijn thuisrace rijdt en minder dan 50 kilometer van het circuit woont. ‘Haha, ja dat snap ik, maar dat was wel nodig. In de tweede training kon ik versnellen. We hebben een nieuwe band gestoken, maar ik heb bewust constant alleen gereden. Daar heb je als rijder meer aan en dan bouw je een eigen ritme op. Het ging zeker niet slecht.’ Was het verder een drukke dag? ‘Nee, dat viel mee. Ik blijf bewust veel in de truck, box en hospitality. Ik voel mij soms wel wat arrogant, maar ik moet mij focussen op het racen. Vanavond schuif ik aan bij het Race Café van Ziggo Sport en daarna snel naar huis.’ Hoe laat zet je de wekker? ‘Altijd om 6.15 uur, ook wanneer ik in het buitenland ben. Dan heb ik tijd om rustig op te starten en te ontbijten. De eerste training begint voor ons ook al om 8.40 uur.’ Wat is je plan voor morgen? ‘In de derde training hoop ik nog te verbeteren om direct naar Q2 te gaan. We hebben nog een nieuwe band over.’
Zaterdag 24 juni
Zaterdagmorgen liepen we Collin al vroeg tegen het lijf. Lekker geslapen? ‘Ja, prima! Ik lag er pas om 22.30 uur in, dat was wel een beetje later dan normaal door het avondprogramma. Maar ik viel gelijk in slaap en ben klaar voor vandaag.’ In de derde training wist Collin zijn tijd goed te verbeteren. Op een halve seconde van de kop plaatste hij zich als dertiende rechtstreeks voor Q2. In de kwalificatie past het plan – zoals gebruikelijk dit jaar – om samen te werken met teamgenoot Ayumu Sasaki voor een snelle rondetijd. Het zou niet volledig volgens plan verlopen, maar Collin slaagde er wel in om naar een knappe negende tijd te sturen. De jonge Nederlander noteerde een 1’41.758 op 0.577 seconde van de pole. Tevreden Collin? ‘Ja we mogen tevreden zijn. Er zat nog wel iets meer in tijdens de kwalificatie. De eerste stint reed ik met gebruikte banden. Daarna nieuwe gestoken en samen met Ayumu naar buiten.’ Wie initieert dat om samen te gaan rijden? ‘Dat overleggen we samen, maar ook Peter (Öttl – teammanager) heeft daar een rol in. De eerste ronde deed ik het kopwerk. Ayumu kon achter mij een goede tijd zetten. Daarna wisselden we om, maar ik maakte een foutje en brak mijn ronde af. Daarna ben ik achter in de groep gaan zitten. Maar ik kwam in mijn snelle ronde wel wat verkeer tegen, daardoor zat er qua tijd nog meer in. In mijn laatste ronde dacht ik niet meer te kunnen verbeteren, maar toen ik na de eerste sector op mijn dashboard zag dat ik nog dicht op mijn tijd zat, dacht ik “waarom ook niet”. Maar ik kwam weer wat rijders tegen en reed voor de tweede keer een 1’41.7. Eerst was ik wel even gefrustreerd na de sessie, want je weet dat er meer in zat.’
En wat betekent dit voor morgen? ‘Dat ik vanaf P9 start.’ Haha, dat klopt, maar ben je nog steeds tevreden als je morgen veertiende of vijftiende wordt? ‘Ja, want dat zijn nog steeds punten. Maar ik denk zeker het tempo te hebben om voorin, dan doel ik op de kopgroep, mee te kunnen doen. Het tempo alleen was ook goed. Maar vooral als ik in de race het maximale eruit heb gehaald, goede gevechten heb gehad en er blijkt niet meer in te zitten dan bijvoorbeeld een veertiende plek, dan kan ik daar wel tevreden mee zijn.’ En hoe is het met de spanning? ‘Natuurlijk is er meer druk dan normaal, maar tijdens het rijden heb ik er geen last van. Het is wel geweldig dat er zoveel mensen voor mij komen kijken.’ Overall heerste bij Collin – en ook zijn team – het gevoel dat ze er beter voorstaan voor de race dan een week eerder op de Sachsenring. De Liqui Moly Husqvarna Intact GP-rijder stond toen dan wel vierde op de grid, maar zijn tempo tijdens de trainingen in Assen was beduidend beter.
Zondag 25 juni
En toen de race. Het werd de eerste keer dat Collin in de kopgroep van het wereldkampioenschap reed. Nog niet eerder finishte de Nederlander zo kort (0.877 seconde) op de winnaar met een prachtige zevende plek als resultaat. Maar het allerbeste is om hem gewoon zijn verhaal te laten vertellen. ‘Ik had goed geslapen. Op de grid heb ik nog wel rondgekeken naar de tribunes en dat gaf wel een extra boost. Maar vooral ben je dan bezig met wat je moet doen. Ik had een goede start, maar de eerste ronden vind ik lastig. We hebben geen warm-up en dat heeft voor mij zeker invloed op het begin van de race. Daarna heb ik een redelijk gevoel gevonden, al had ik het in sommige bochten wat lastig met de voorkant van de motor. In de loop van de race kon ik een keer in mijn ooghoek op het scherm kijken en zag ik dat de kopgroep niet heel groot meer was. Het tempo lag hoog en er wordt anders ingehaald vergeleken met het rijden in de tweede of derde groep. Ik had alleen niet door dat het de laatste ronde was. Het ging zo snel, ik zag een keer negen en zeven ronden, maar daarna heb ik niet meer gekeken. Je kan het ook vrij moeilijk zien. Het belangrijkste was voor mij om te finishen in de kopgroep in plaats van “all-in” te gaan. Deze zevende plek is een heel goed resultaat.’ Hoe was de uitloopronde? “Ongelofelijk! Al die mensen. In Meeuwenmeer en De Bult stonden er familie en vrienden. Het was fantastisch om mee te maken. In zo’n uitloopronde valt er ook heel wat van je af.’ De zomerstop breekt aan. Wat voor cijfer geef jij jezelf voor het eerste deel van het seizoen? ‘Een zeven. Het is denk ik redelijk goed gegaan, maar er zijn ook verbeterpunten. Maar we mogen tevreden zijn met het aantal punten dat we hebben.’
In zijn eerste acht Moto3-races wist Collin vijf keer punten en twee keer een top-tien-klassering te scoren. De Nederlander staat momenteel met 27 WK-punten op een vijftiende positie in het Moto3-wereldkampioenschap. Een uitstekend begin van zijn hopelijk lange en succesvolle Grand Prix-carrière.