Wat doet een mens na een uitdagende en zelfs uitputtende motorrit tussen Brussel en Dakar? Uitrusten? Vergeet het maar. Zeker niet als je in de nabijheid bent van een van de best bewaarde racegeheimen ter wereld. Vlakbij Dakar ligt immers het Circuit de Dakar Baobabs, een racecircuit van maar liefst 4,7 kilometer lang dat in 2009 al goedkeuring van de FIA kreeg.
Rijden op het Circuit de Dakar Baobabs is op zijn zachtst gezegd verrassend. Niet alleen omdat onze motorfiets, een Kawasaki Versys 1000 SE, niet echt een circuitmotor is. Maar vooral omdat je tijdens de eerste rondes vaak nog wat stof op de baan hebt, maar ook omdat het nauwelijks te vatten is dat je in de Sahel een racecircuit vindt van internationaal niveau. Baobabs in je linker ooghoek, hutjes in de rechter.
Reportage Brussel – Dakar I: van recordmotor tot woestijnrat
Eigenaar van het Circuit de Dakar Baobabs is de Belg Paul Libens, een man met een hart voor auto’s en motoren. Hij reed in een ver verleden de 1.000 km van Dakar, maar toen de race in de straten van de Senegalese hoofdstad werd stopgezet wegens te gevaarlijk voor rijders én publiek, besloot hij daar iets aan te doen.
Op zijn circuit wordt jaarlijks nog de 1.000 km van Dakar verreden en heel wat Europeanen hebben op het circuit een appartement met garage. Daar staat de auto of motorfiets in geparkeerd en ze kunnen rijden wanneer ze maar willen. En wist je dat er tussen oktober en juni gegarandeerd geen druppel regen valt? Graad of 27, beetje trainen en Afrika leren kennen. Een origineel idee om het seizoen 2025 voor te bereiden?
Vragen? Stuur een mail naar info@wrider.be of check circuitdedakar.com!