Het was Yamaha dat vanmiddag Lorenzo’s overstap naar het Ducati MotoGP-team bekend maakte, of in ieder geval het vertrek bij het merk bij Iwata. Daarmee wordt dus bevestigd dat Lorenzo per 2017 in dienst treed bij de Bolognezen.
De Mallorcaan zou in zijn contract een salaris van liefst 25.000.000 euro over twee jaar hebben staan, geld dat ‘bij elkaar geschraapt’ is door Ducati, om eindelijk weer een winnaar aan te trekken. Sinds Casey Stoner’s wereldkampioenschap in 2007 heeft het Italiaanse MotoGP-team namelijk geen wereldtitels meer mogen winnen, iets wat ze in Italië al weinig zint, maar in Ingolstadt zijn ze er nog meer verbolgen onder.
In de Beierse stad zit namelijk het hoofdkwartier van Audi, het moederconcern van Ducati. En Audi heeft de knip opengezet en stille sponsor Marlboro aangespoord hetzelfde te doen. Die 12,5 miljoen euro per jaar is dus een investering om Ducati weer aan het winnen te krijgen, een investering in de huidige wereldkampioen.
RECORDBEDRAG
Salarissen in de sport zijn altijd giswerk, want zelden kan iemand daadwerkelijk een loonstrookje inzien, maar bedragen als Lorenzo naar verluidt opstrijkt voor zijn diensten bij Ducati, zijn ongehoord in de tweewielige Grand Prix-racerij. Rossi zou met zijn voorlaatste contract tien miljoen per jaar gaan verdienen, het contract daarvoor was zelfs twaalf miljoen waard, maar Valentino Rossi heeft wel even vier wereldtitels meer dan Lorenzo.
Overigens lijken de genoemde bedragen een uit de pan rijzende trend te zijn, want ‘ene’ Marc Márquez is pas 23 jaar en verdient naar zijn huidige contract naar verluidt ook zo’n tien miljoen euro het jaar, het dubbele van het contract dat hij ervoor tekende, overigens.
OVERSTAPCHAOS
Met de overstap van Lorenzo al even in de kaarten, was het wachten op wat de Mallorcaan daadwerkelijk zou doen, want met Lorenzo’s move barst het heftigste silly season in jaren los. Voor dit seizoen stonden namelijk alle fabriekszitjes op de tocht en tot op heden waren enkel Rossi en Smith over hun toekomst uit. Maar nu gaan de verschuivingen dus beginnen.
Wie vervangt Lorenzo bij Yamaha? Wie van de Andrea’s moet plaats maken bij Ducati? Ontslaat Honda Dani Pedrosa na tien jaar trouwe – maar helaas geen wereldkampioenschap-afleverende – dienst?
En zo nog gigantisch veel vragen meer. Reken er maar op dat de geruchtenmolen inmiddels sneller draait dan de supercharger op een Kawasaki H2!
Foto: MotoGP.com