Wij waren al he-le-maal extatisch toen we hoorden dan Eskil Suter met een Suter MMX500 tweetaktmachine mee mocht doen aan dit jaars Superbike en Senior TT evenementen, maar het wordt nóg mooier: Bruce Anstey krijgt van teambaas Clive Padgett een Honda RC213V-S beschikbaar voor Superbike TT en de Senior TT.
“Het was altijd al een droom van me eens met een MotoGP-machine deel te nemen aan de TT, en als er één man op de planeet dit voor elkaar kan krijgen, dan is het Clive Padgett, en dan ga ik er ook voor de volle honderd procent voor!” aldus tienvoudig TT-winnaar Bruce Anstey.
Clive Padgett is behalve oud-racer en huidig teambaas ook gewoon motorzaakeigenaar en toen een klant bij hem een RC213V-S afnam en begon over hoe gaaf het wel niet zou zijn zo’n machine vanaf Bray Hill te zien starten, was het idee geboren.
Natuurlijk brengt het klaarmaken voor een racer wel wat hordes met zich mee die genomen dienen te worden. Want ja, dit mag dan wel de productieversie van de machine van Marc Márquez zijn, maar het ombouwen naar een racemotor vergt nogal wat. En Anstey’s gewoonlijke Fireblade-superbike kreeg eenzelfde behandeling, maar veel van de benodigde onderdelen zijn voor handen. Voor de RC213V-S? Niet zo zeer.
Zaken als vering, wielen, remmen, blok- en radiateurbescherming moeten allemaal op maat gemaakt worden, en dan nog de racekit, die de standaard 159 paardenkrachten van de RC213V-S opkrikt naar ruim over de 200. Werk aan de winkel dus.
De Isle of Man TT is ieder jaar een evenement om naar uit te kijken, maar met trekpleisters als een moderne tweetakt racer – met een MotoGP-rijwielgedeelte – en een productieversie van een volledige MotoGP-fiets, wordt dit jaars TT er eentje voor in de boekjes.
Foto’s: Isle of Man TT/Padgetts