vrijdag 22 november 2024

Boris Maillard opnieuw grote uitblinker – wereldtoppers

29e Supercross Goes

Na twee jaar kon er eindelijk weer een Supercross worden verreden in de Zeelandhallen in Goes. Grote uitblinker was de Fransman Boris Maillard, die ook de 28e editie van de Supercross Goes in 2020 op zijn naam schreef.

Tekst: Kees Siroo, Marien Cahuzak
Fotografie: Kees Siroo, Frank van Hoydonck, KNMV

Door de sterk gestegen kosten was het voor de SMZ een uitdaging om deze editie rond te krijgen. Dankzij de medewerking en initiatieven van een aantal motorzaken en MX-liefhebbende ondernemers stond er toch een sterk startveld. Zo regelde bijvoorbeeld het team GJV-KdeO-FrietjeOnTour SX dat Boris Maillard (F), Yannis Irsuti (F), Kaarel Tilk (Est) en Paul Haberland (D) op de deelnemerslijst kwamen.

Tim Gajser: ‘Als m’n vader de motor van me afpakte, begon ik te huilen’

Op vrijdagavond was de hoofdmoot voor de Inters de Americano Race. In deze afvalrace kwamen uiteindelijk vijf Franse rijders tegen elkaar uit in de finale. In de race over zeven ronden werd Maillard de glorieuze winnaar, gevolgd door Cédric Soubeyras, die in de laatste ronde Charles Lefrancois naar de derde plaats stuurde voor Yannis Irsuti en Lucas Imbert.

Op zaterdagmiddag waren de drieduizend kaarten al snel uitverkocht. Voor een enthousiast publiek mochten de matadoren in zes manches en een herkansing zich kwalificeren voor de grote finale op de door Rinus van de Ven nieuw ontworpen baan. Uiteindelijk mochten twaalf finalisten in de finale voor de Inters Open over achttien ronden strijden om de overwinning. Het startveld bestond uit vier nationaliteiten, onder wie negen rijders uit Frankrijk. Geen enkele Nederlander slaagde erin zich te kwalificeren. De beste start was voor Lefrancois, maar Maillard nam direct het stokje over en leidde voor Lefrancois en de als grote favoriet bestempelde Soubeyras, die een week eerder in Dortmund nog tweede werd achter Jordy Tixier. Lefrancois kreeg in de vierde ronde even een probleem en viel terug naar de zesde plaats. Maillard reed vervolgens naar een foutloze overwinning. Soubeyras reed de snelste ronde, maar werd tweede op 2,714 seconden. Anthony Bourbon werd op bijna vijf seconden derde en zorgde voor een volledig Frans podium.

Boris Maillard
Boris Maillard won overtuigend de Supercross Goes.

Dutch Naked Bike bij IDC

Tijdens de huldiging van de IDC-kampioenen na de laatste races in oktober 2022 maakte Hennie Lentink bekend dat er voor 2023 de nodige wijzigingen zouden worden doorgevoerd in het wedstrijdprogramma van het International Dutch Championship. Zo wordt het aantal klassen teruggebracht van vijf naar vier, gaat de Dutch SportClass 1000 verdwijnen en daar komt een nieuwe klasse voor in de plaats: de Dutch Naked Bike. Die wordt geïntegreerd in de Dutch ProClass 600 met een eigen huldiging en klassement. De Naked Bike is een relatief betaalbare, vrijwel standaardklasse, waarbij slechts enkele aanpassingen voor de veiligheid zijn toegestaan. Zo komt er ook een ‘two-tyre-rule’ om het simpel te houden. De rijder kan kiezen uit de merken Metzeler en Pirelli, en uit een slick of een regenband. CRT heeft alle importeurs benaderd en op de hoogte gesteld van het technisch reglement voor alle klassen, waarin we dit seizoen ongetwijfeld meer variatie in de motoren gaan zien. De Stichting Motorwegraces Assen (SMA) heeft al een bijzondere financiële impuls aan de Naked Bike-klasse gegeven door per wedstrijddag € 85,- van het inschrijfgeld te betalen voor iedere deelnemer aan de zeven races in 2023.

Ook vinden er verschuivingen plaats in de 1000cc-klassen. De Dutch SportClass gaat nu op in de ProClass 1000. Van die klasse gaan de rijders met een snellere rondetijd dan 1.51,9 minuten over naar de Dutch Superbike. Wat dit alles voor effect heeft in het brongeluid is nog een open vraag. Lentink hoopt en verwacht een positieve uitkomst, waarna volgens het rekenmodel het aantal deelnemers en te rijden ronden kan worden ingevuld. ‘Als je altijd blijft doen wat je deed, zal het ook altijd blijven zoals het is’, aldus Lentink, die uitkijkt naar de nieuwe opzet.

De BeNeLux Trophy-kampioenen 2022 Yan Ancia (Superbike) en Elias van Roekel (Supersport).

Weer ONK bij KNMV

De KNMV kwam in december met het bericht dat in 2023 het Open Nederlands Kampioenschap weer toegekend wordt aan de Supersport- en Superbike-klassen in de wegrace. Daarmee wil de KNMV de ONK-wegracecompetitie nieuw leven inblazen. De ONK-status is opnieuw toegekend aan de klassen Supersport, Superbike en Zijspannen. ‘Wij zouden ook graag een tussenklasse hebben van de rijders die vanuit het NK Junior Moto Racing na de 125cc-klassen verder willen’, aldus sporttechnisch manager van de KNMV, Camiel van Berkesteijn, ‘maar de vijver waaruit gevist kan worden in relatief klein.’ In het IDM is al een populaire Supersport 300-klasse, waarin veel Nederlanders rijden, en daarnaast is er de Yamaha R3 bLU cRU-categorie.

Het ONK-wegrace wordt onderdeel van de BeNeLux Trophy, die dit jaar weer wordt verreden op circuits in Frankrijk, België, Duitsland, Luxemburg en Nederland. De wedstrijden op de stratencircuits van Hengelo en Chimay tellen niet mee voor het ONK. Coureurs kunnen dus in een wedstrijd punten scoren voor zowel de BeNeLux Trophy als het ONK. De race op Jack Racing Day lijkt het voorlopige hoogtepunt van de competitie te worden. Men is nog aan het lobbyen om het ONK Supersport en ONK Superbike een podium te geven tijdens het WorldSBK in Assen. Overigens blijven het IDC en de KNMV de wederzijdse licenties respecteren, zodat IDC-rijders in het ONK kunnen rijden en omgekeerd.

Succes voor Nancy van de Ven compleet; ook de Hans de Beaufort-beker is voor haar

Wereldkampioene motorcross Nancy van de Ven heeft zeer terecht de Hans de Beaufort-beker ontvangen. De Hans de Beaufort-beker wordt sinds 1947 toegekend door het bestuur van de KNMV in jaren dat een Nederlandse motorsporter een prestatie van wereldformaat levert én ook naast de baan een ambassadeur is van de sport. Dan kom je na afgelopen seizoen dus automatisch uit bij Nancy, die als eerste ‘solo-dame’ deze beker mag ontvangen. Nancy: ‘Ik zag dit echt niet aankomen. De avond ging z’n gangetje. Maar, toen de band net Natural Woman begon te spelen, dacht ik “het zal toch niet”. En nu toch!’

Drie wereldkampioenen die bewijzen dat een stapje terug doen helemaal geen ramp hoeft te zijn

Rick Elzinga werd afgelopen seizoen Europees Kampioen motorcross in de 250cc én won de Dutch Masters of Motocross 250cc. Al heel mooi, maar de Ben Majoor Trofee – voor talent van het jaar – maakt het helemaal compleet. Rick start komend seizoen in het WK MX2 en kreeg de trofee overhandigd door David Luongo, directeur van de organisatie van het wereldkampioenschap motorcross, InFront Moto Racing. Voormalig MOTO73-hoofdredacteur Eric Bulsink ontving het Motorsporthart en de nieuwe Duurzaamheidstrofee ging naar Jan Olthof. Namens Motorclub Nijverdal-Hellendoorn is hij betrokken bij een succesvolle samenwerking met Staatsbosbeheer met betrekking tot het tegengaan van wildcrossen. Sinds afgelopen najaar wordt de opsporing gedaan met elektrische motoren.

Sportkalender

5 februariWK indoortrial Barcelona (E)
5 februariWorld Cup zandrace Le Touquet (F)
25/26 februariWK Superbike Phillip Island (AUS)
26 februariWorld Cup zandrace Villa Gesell (RA)
4 maartONK enduro Holten
4/5 maartWK Superbike Mandalika (INA)
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen