Het is anno 2023 niet meer voor te stellen dat internationale toppers en zelfs wereldkampioenen in het verleden aan de start stonden bij wegraces op stratencircuits. Decennialang organiseerde de KNMV internationale wegraces op stratencircuits, zoals Ammerzoden, Hengelo, Hilvarenbeek, Heerlen, Oldebroek, Raalte en Tubbergen. Vlak na de Tweede Wereldoorlog beet Tubbergen in 1949 het spits af. De deelname beperkte zich enkel nog tot deelnemers uit de Benelux. De Belg Auguste Goffin greep de zege in de 500cc-klasse. Later kregen de wegraces een meer internationaal karakter. Ook andere organisatoren zagen het wel zitten om lucratieve internationale wegraces te organiseren. Tienduizenden toeschouwers konden toen verschillende keren per jaar, naast de nationale, ook de buitenlandse toppers van dichtbij in actie zien.
Raalte Races: toch geen wereld van verschil – Terugblik
Tekst: Mari van Kasteren
Foto: Erich Vermeulen
Raalte nam vanaf 1972 een steeds voornamere plek in bij het internationale wegracen. De Luttenbergring was een aantrekkelijk bochtig circuit en hier vond de laatste krachtmeting plaats voor de TT van Assen. In 1972 was bescheiden begonnen met slechts drie klassen met internationale deelname en een klein internationaal deelnemersveld. Tijdens de lustrumraces in 1981 stonden inmiddels in alle klassen klinkende namen aan de start. Anton Mang reed naar een dubbeloverwinning in de klassen 250- en 350cc. Stefan Dörflinger won de 50cc en Hans Müller de 125cc-klasse. Boet van Dulmen en Marco Lucchinelli streden twee manches om de overwinning in de 500cc. Boet won beide manches en werd verdiend winnaar. Naarmate de jaren tachtig vorderden, werd het echter steeds moeilijker om internationale toppers aan de start te krijgen en haakten helaas veel organisatoren af.