‘M’n opa, m’n opa, m’n opa’ zongen Leen Jongewaard en Hetty Blok. Als het aan ons ligt, komt er per direct een ‘M’n oma’-variant van het lied bij, als ode aan de oma van Bo Bendsneyder. Mede dankzij haar hebben ‘we’ in 2021 toch een Nederlandse Grand Prix-rijder. Het bijzondere verhaal van Bo, dat hem in een paar weken van de Moto2 naar het WK Supersport en weer terug naar de Moto2 bracht.
Welk rechtsgeldig excuus je ook aandraagt, de Moto2-carrière van Bo Bendsneyder liep tot en met 2020 niet zoals verwacht. Waar hij in de Moto3 nog twee keer op het Grand Prix-podium stond, eerder natuurlijk al met overmacht Red Bull Rookies-kampioen werd en verder altijd won, wilde het in de Moto2 niet lukken. Niet met de Tech3 Mistral 610 en ook niet met de NTS van RW Racing GP. Maar komend jaar kan, of beter gezegd, moet alles veranderen, want ineens is hij één van de twee Pertamina Mandalika SAG Team-coureurs.
Het SAG-team kent elke wegraceliefhebber ongetwijfeld, maar het Indonesische Mandalika Racing Team en het eveneens Indonesische oliebedrijf Pertamina zijn wellicht minder bekend. De al dan niet gedwongen fusie, levert echter één van de sterkste Moto2-teams op. Met ons Bo er dus bij! Voor wie nog half in zijn winterslaap zit, een grote verrassing. Ging hij niet rijden voor het EAB Racing Team in het WK Supersport, zoals MOTO73 in nummer 22 van vorig jaar nog meldde? Jawel, maar toen belde ineens ‘SAG’ en was alles anders. De hoofdrolspeler aan het woord over wat er allemaal is gebeurd en wat er allemaal nog gaat gebeuren.
Eindelijk, je zit straks op een Kalex!
‘Ja, kun je wel zeggen!’
Is dat altijd het doel geweest?
‘Niet alleen die Kalex natuurlijk, maar wel een team dat in zijn geheel mooie prestaties heeft neergezet in de Moto2, zelfs zeges, en waar ik hopelijk mooie prestaties mee kan behalen. En in dat plaatje past een Kalex perfect.’
En jij dacht dat je al veel had meegemaakt in de wegrace…
‘Zoals het de laatste weken is gegaan, heel bijzonder. Ik heb altijd geroepen dat MotoGP het ultieme doel voor mij was. Maar dat doel leek eind vorig jaar onhaalbaar te zijn geworden en dus richtte ik mij volledig op het WK Superbike, waarbij het WK Supersport de eerste stap zou zijn. Dat was allemaal voor elkaar en toen kwam ineens de kans van het Pertamina Mandalika SAG Team voorbij, een kans die ik niet mocht laten liggen…’
Hoe lastig was het om het EAB Racing Team-project af te zeggen?
‘Heel lastig, want we hadden echt een mooi plan klaarliggen. Teameigenaar Ferry Schoenmakers bellen was daarom echt niet gemakkelijk, maar hij pakte het heel sportief op. Goed om te weten is dat we een clausule hiervoor in het contract hadden opgenomen waar we ons dus aan hebben gehouden.’
Voor hoeveel jaar heb je getekend?
‘Ik heb een contract voor een jaar met een optie voor nog een seizoen.’
Wie heeft die optie?
‘Die ligt bij het team.’
Hoe zijn ze bij jou terechtgekomen?
‘Het team wordt gerund door Stop And Go, kortweg SAG, een team uit Spanje dat al jaren meedoet, maar telkens met andere sponsors en dus andere teamnamen. Eigenaar Edu Perales zat eigenlijk al twee jaar achter mij aan, alleen elke keer paste het net niet. Of bij mij niet of bij hem niet. Daarom besloten we eind 2020 voor zekerheid te kiezen en tekende ik een contract met het EAB Racing Team. Tot ineens Edu belde met een heel concreet voorstel waar we geen nee op konden zeggen.’
In Portimᾶo leek je nog op weg naar een ander Moto2-team.
‘Klopt inderdaad. Dat ging om een plek bij Italtrans, omdat Joe Roberts dicht bij een contract met Aprilia was in de MotoGP. Via mijn crewchief hoorde ik dat ze geïnteresseerd waren in mij, voor het geval Roberts echt naar de MotoGP zou gaan. Maar die bleef uiteindelijk toch in de Moto2.’
Het blijft een aparte wereld, die van de wegrace…
‘Wat je zegt! Gelukkig heb ik aan het einde van het seizoen een aantal goede resultaten kunnen rijden bij RW Racing, waardoor ik weer in de picture kwam te staan.’
NTS RW Racing GP en Bo Bendsneyder; het verhaal
Je bent dus echt zo goed als je laatste resultaten.
‘Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Rond Misano ging het al beter, alleen kwam dat er nog niet helemaal uit in de races. Bovendien moesten we van heel ver komen en zie je in het begin de progressie niet, omdat een twintigste plek natuurlijk nog steeds niet goed genoeg is. Insiders zien die progressie gelukkig wel.’
Waarom ging het ineens veel beter?
‘Rondom de races op Misano wist iedereen binnen het team dat ik in 2021 niet meer voor RW Racing zou gaan rijden en toen hebben we, mijn crewchief en ik, besloten om geen onderdelen meer te testen, maar ons te concentreren op een goede basisafstelling. Iets dat niet lukt als je aan het testen bent.’
Had je zonder de link met Indonesië, hoe graag de teameigenaar van SAG het ook wilde, deze onverwachte Moto2-kans gekregen?
‘Het komt natuurlijk wel heel goed uit dat de Indonesische kant van het team en de nieuwe Indonesische hoofdsponsor mij ook willen, daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen. Verder waren ze eerst met een Indonesische coureur bezig, maar dat is uiteindelijk niet goedgekeurd door de Dorna, waardoor mijn kansen nog verder stegen. Plus natuurlijk de goede races eind 2020.’
Voor de lezers die het nog niet weten, wat is je link met Indonesië?
“Mijn opa en oma zijn geboren in Soerabaja, de hoofdstad van Oost-Java. In 1956 verhuisden ze naar Nederland, maar de band met Soerabaja is altijd gebleven. Mijn oma gaat er nog geregeld naartoe en haar vrienden in Nederland zijn bijna allemaal van Indonesische afkomst.’
Is je oma al je nieuwe manager?
‘Haha, nee hoor.’
Maar het klopt wel dat ze een belangrijke rol speelde in de deal met je nieuwe team.
‘Nou en of, want de Indonesische teammanager heeft serieus een tijd gebeld met mijn oma. Een gesprek over koetjes en kalfjes, misschien om te ontdekken of ik niet één of ander verhaal ophing. Daarna was de deal snel rond.’
Het respect voor je in Nederland was afgelopen jaar soms ver te zoeken. Je stopte zelfs met je sociale media bijhouden om die reden. In Indonesië lijk je nu al een held.
‘Daar heb je wel gelijk in. Het grote verschil is dat ze in Indonesië heel trots zijn dat ze iemand met “hun” bloed hebben rijden in de Moto2. In Nederland is dat niet speciaal, tenzij je wint. Dat is jammer, al heb ik gelukkig ook heel veel trouwe, Nederlandse fans die er in zijn blijven geloven.’
Dakar 2021: deze verhalen bewijzen dat Dakar nog steeds echt Dakar is
Blijf je wel voor Nederland rijden of wissel je je licentie in?
‘Nee, hoor. Ik blijf voor Nederland rijden.’
Remy Gardner won voor je nieuwe werkgever de laatste race van 2020. Er is voor 2021 geen excuus.
‘Ik heb voor mijn gevoel nog nooit zo’n goede kans gehad als deze in de Moto2 en ik ga er alles aan doen om er een succes van te maken. Lukt het dan niet, heb ik daar vrede mee. Ik heb dan in ieder geval de kans gekregen.’
Je nieuwe teamgenoot, voormalig wereldkampioen Thomas Luthi, voorblijven is al best een dingetje.
‘Best wel ja, al lukte het mij dit vorig jaar al wel. Net als ik had Thomas het dit jaar best lastig, maar ik weet heel goed dat hem voorblijven niet eenvoudig gaat zijn.’
Hoe ziet de aanloop naar de eerste race eruit?
‘Als het allemaal lukt, ga ik in februari naar de werkplaats in Barcelona. Daar kan ik dan met een trialmoto en supermoto trainen en iedereen van het team leren kennen. Daarna hoop ik verder te reizen naar Valencia om daar voor mijzelf nog te trainen. In maart gaan we testen op Valencia en Jerez om klaar te zijn voor de eerste race, die hopelijk eind maart in Qatar verreden gaat worden.’
Is de top-10 in het WK nu echt haalbaar?
‘Ja, ik zit op een kampioensfiets, dus het is aan mij om een klik met de motor te vinden.’
Als je die klik echt vindt, moet het podium misschien wel haalbaar kunnen zijn. Dat is lang geleden voor je.
‘Veel te lang!’
Wie goed doet, goed ontmoet
Het zag er zo mooi uit voor Ferry Schoenmakers en zijn EAB Racing Team met de komst van Bo Bendsneyder. Heel stiekem werd zelfs al nagedacht over podiums in het WK Supersport. En toen was daar ineens het Pertamina Mandalika SAG Team… Weg plan! Schoenmakers: ‘Ik geloof nog steeds dat we een zeer sterk pakket hadden met Bo, Yamaha en EAB Racing Team, maar ik begreep het verzoek van hem. Voor hem, en voor de Nederlandse motorsport in het algemeen, besloot ik hem te laten gaan. Maar met pijn in mijn hart…’
Niet in de laatste plaats omdat Ferry ineens rijderloos was op een heel slecht moment, pal voor Kerst. Maar toen was daar weer een telefoontje, opnieuw van een manager, maar dit keer met een hele andere boodschap. 2019-wereldkampioen Supersport Randy Krummenacher wilde maar wat graag gaan rijden voor EAB Racing Team. Krummenacher kende een rampzalig 2020, nadat hij begin juli MV Agusta Reparto Corse verliet vanwege zijn ‘morele en professionele integriteit’. Het gevolg was dat hij als regerend wereldkampioen slechts 300 racemeters maakte met startnummer 1, want na een eveneens rampzalige start op Phillip Island crashte hij al in de eerste bocht…
Krummenacher leek deze winter op weg naar het BSB, waar hij op een Triumph 765 zou gaan racen in het BSB Supersport, in de hoop zo in 2022 terug te kunnen keren naar het WK. Door de coronaproblematiek en de Brexit zag hij daar uiteindelijk vanaf. Zo’n beetje op het zelfde moment als Bendsneyder tekende voor het Pertamina Mandalika SAG Team. Ferry: ‘Het kan verkeren! Zo heb je geen rijder, zo de wereldkampioen Supersport van 2019. Ik ben daar echt heel gelukkig mee en weet zeker dat we er samen iets heel moois van gaan maken.’ Als het allemaal een beetje meezit, rijdt Krummenacher in het laatste weekeinde van april voor het eerst een race op de EAB Racing Team Yamaha. In Assen!