BMW heeft recentelijk een patent verkregen voor beweegbare vleugels, wat een nieuwe dimensie toevoegt aan de aerodynamica. Omdat het gebruik van dergelijke aerodynamische onderdelen is toegestaan in het WorldSBK, lijkt BMW serieus te overwegen om deze technologie toe te passen.
Beweegbare aerodynamische onderdelen hebben aanzienlijke voordelen bij hoge snelheden, maar hun effect is voornamelijk merkbaar wanneer de motorfiets rechtop staat. Het kunnen aanpassen van de positie van de vleugels afhankelijk van de hellingshoek zou grote voordelen kunnen bieden in bochten. Dergelijke systemen zijn verboden in de MotoGP, waar men tot het uiterste gaat met aerodynamica.
Verboden in MotoGP
Het technisch reglement van de MotoGP is zeer strikt op dit gebied: beweegbare aerodynamische onderdelen zijn uitdrukkelijk verboden en elke carrosseriecomponent moet op een manier worden bevestigd dat er geen actieve aanpassing mogelijk is. De regels staan geen opzettelijke veranderingen toe in vorm, oriëntatie of positie. Bijvoorbeeld, elk onderdeel van de carrosserie mag niet meer dan 10 mm buigen wanneer een verticale belasting van 50 N naar beneden wordt toegepast met een stalen penetrator met een straal van 20 mm.
Toegestaan in WorldSBK
In tegenstelling tot de MotoGP-regels geldt er in het WorldSBK een ander beleid en zouden actieve aerodynamica legaal zijn, op voorwaarde dat deze al is geïntegreerd in het productiemodel waarop de racemotor is gebaseerd. De technische voorschriften stellen duidelijk dat ‘voor actieve of dynamische aerodynamische onderdelen alleen gebruik kan worden gemaakt van de gehomologeerde fabrieksmechanismen. Het bewegingsbereik moet overeenkomen met dat van het gehomologeerde straatmodel tijdens normaal gebruik, niet het maximale haalbare.’
BMW lijkt serieus te overwegen om actieve aerodynamica toe te passen, aangezien ze onlangs een patent hebben aangevraagd voor een aerodynamisch systeem dat downforce in bochten creëert. Dit is echter nog in de beginfase en er moet eerst een serieproductiemodel worden ontwikkeld voordat er aan deelname aan het Superbike-kampioenschap kan worden gedacht. Het patent focust zich op het basisprincipe en geeft geen diepgaande technische details weer, maar het controleren van de positie van aerodynamische onderdelen zou niet al te moeilijk zijn door gebruik te maken van bestaande gyroscopische platforms die al invloed hebben op verschillende rijhulpmiddelen.
Hoewel dit proces niet van de ene op de andere dag zal plaatsvinden, lijkt BMW’s koers vrij duidelijk te zijn. Ze streven ernaar om innovatieve technologieën zoals beweegbare wings toe te passen en hun aanwezigheid in het Superbike-kampioenschap zou dit nog verder kunnen bevorderen.