vrijdag 17 januari 2025

BMW M 1000 RR-gate: geen probleem volgens Werner Daemen

BMW stelde woensdag hun nieuwe M 1000 RR voor waarmee regerend wereldkampioen Toprak Razgatlioglu en Michael Van der Mark aan de start zullen verschijnen voor het WK Superbike. Maar er is een probleem met het frame. Dat krijgt zogeheten ‘superconcessies’ waarmee het mag afwijken van het standaard frame, maar die zouden in 2025 niet meer gebruikt mogen worden…

De andere fabrikanten in het WK Superbike die samen zetelen in de MSMA, heeft vragen gesteld over het frame, waaruit zou blijken dat het frame buiten de afspraken valt. BMW heeft in 2024 de meest recente evolutie van de M 1000 RR op de markt gebracht, wat heeft geleid tot een nieuwe homologatie. Dit betekent dat, in tegenstelling tot het afgelopen seizoen, de Duitse motor niet langer gebruik kan maken van de superconcessies. Naar verluidt zou de M 1000 RR die is goedgekeurd voor het wereldkampioenschap SBK 2025 een verbeterd chassis hebben, volgens de superconcessies van het afgelopen seizoen. Dit component is echter niet trouw aan het model dat op de markt is gebracht.

Woede bij BMW: Dorna en FIM dreigen chassis nieuwe M 1000 RR af te keuren

Vervallen

Volgens onze informatie hebben de fabrikanten onmiddellijk actie ondernomen en om opheldering gevraagd aan Dorna en FIM. De reden is heel eenvoudig: voor Ducati, Honda, Yamaha, Kawasaki en Bimota is het niet juist dat de nieuwe BMW kan racen met een chassis dat de aanpassingen van 2024 heeft, als deze niet terug te vinden zijn op het standaardmodel. Waarom? De superconcessies zijn geïntroduceerd om de minder competitieve teams te helpen, zodat ze dichterbij de meer competitieve teams kunnen komen. BMW heeft afgelopen seizoen met overmacht een titel gewonnen. Daarmee komen die superconcessies te vervallen.

Bal bij FIM en Dorna

Op dit moment is het Superbike-reglement voor 2025 nog niet vastgesteld en zal het waarschijnlijk pas de komende weken officieel worden. De bal ligt nu in handen van FIM en Dorna, die moeten beslissen of ze het verbeterde chassis dat BMW op de nieuwe motor zal gebruiken goedkeuren of niet. Als het een goedkeuring krijgt, is er geen probleem; anders zal BMW het standaardmodel moeten gebruiken en zal het dus terug moeten naar de vorige versie

Geen drama

We contacteerden Werner Daemen, die zowel het IDM als EWC-fabrieksteam van BMW leidt wat de situatie betreft:”Het gaat inderdaad om die concessies. Dan spreken we over zaken als de stijfheid van het frame of motorophangpunten die mogen afwijken van het standaardmodel. Daarbij zijn nu dus opmerkingen gekomen van de andere constructeurs, waaruit zou blijken dat het frame van vorig jaar niet meer gebruikt zou mogen worden omdat het kampioenschap de superconcessies intrekt. Maar ik weet in alle eerlijkheid ook niet waar het probleem exact zit. En de pers maakt er een drama van. Maar los daarvan zeg ik nu als dat Toprak opnieuw meestrijdt om de titel. De superconcessies die hij als rijder met zich meebrengt kunnen de constructeurs niets aan doen.” De bal ligt dus in het kamp van de FIM en Dorna, zoals eerder aangehaald.

8U

We waren ook nog nieuwsgierig of Razgatlioglu en Van der Mark dit seizoen aantreden als superteam in de 8 Uur van Suzuka in het EWC in het team dat Damen bestiert.  Daemen:”Ze willen het beiden heel graag doen. Maar er is nog niks over beslist. Maar mocht het van mij afhangen: heel graag. Van der Mark kent de weg als viervoudig winnaar daar en Toprak is zo’n geweldige kerel, zowel als mens en als rijder. Maar we zien wel wat er van komt. Eerst even dat frame-varkentje wassen…”

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen