Een filmscenario speelde zich af tijdens de Bol d’Or. In het laatste half uur van de 24-uursrace op Paul Ricard draaide de strijd om de Superstock Endurance-wereldtitel om Wayne Tessels en zijn ChromeBurner RAC41 Honda. De Nederlander bracht de motor in zijn laatste stint als tweede over de finish in de Superstock-klasse, wat voldoende was om wereldkampioen te worden. Een aantal uur na de race veranderde alles en was Tessels zijn wereldtitel alweer kwijt.
Foto’s: Florian Meuret, EWC
Wayne Tessels begon met ChromeBurner RAC41 Honda als leider in de Superstock-klasse van het WK Endurance aan de laatste race van dit seizoen. De onderlinge verschillen waren echter heel erg klein. De teams in de top-vijf stonden slechts 20 punten uit elkaar en dan te bedenken dat er nog 85 punten te verdelen waren tijdens de 24-uursrace op Paul Ricard in Frankrijk. ChromeBurner RAC41 Honda kwalificeerde zich slechts als elfde. Geen ideale uitgangspositie zou je denken, maar in het WK Endurance is de kwalificatieplek minder belangrijk en gaat het enkel om het gezamenlijke tempo van de rijders in de race. Tessels vormt een team met Chris Leesch uit Luxemburg en Jonathan Hardt uit Frankrijk. De kracht van dit trio is dat zij allen ongeveer hetzelfde tempo kunnen rijden en dat heel lang kunnen volhouden. Dit lieten zij in de race opnieuw zien, al leken zij in de eerste uren de kans op de wereldtitel te verspelen. ChromeBurner RAC41 Honda kreeg tot twee keer toe problemen met de verlichting. Door de extra pitstops en reparatietijd vielen ze terug naar een vijftiende plaats in de Superstock-klasse.
De sensationeelste transfers in de MotoGP. Wordt Marc Márquez de volgende?
Vooraan liep alles op rolletjes voor National Motos Honda, die als tweede in het kampioenschap aan de race was begonnen. Doordat het na acht en zestien uur racen aan de leiding reed – en daarvoor punten behaalden – had National Motos Honda de koppositie in het WK overgenomen. Daarachter reed ChormeBurner RAC41 Honda een sterke inhaalrace. Gedurende de nacht kwam het team terug naar een derde plaats. In de ochtend en begin middag – in de laatste acht uur – kroop ChromeBurner RAC41 Honda naar nummer twee en leider National Motos Honda toe. In het laatste uur reed de top-drie binnen een minuut van elkaar. Maar er was iets buitengewoons nodig om National Motos Honda met rijders Sébastien Suchet, Valentin Suchet en Guillaume Raymond nog van de wereldtitel af te houden.
Vlak voor de finish
Het bleek maar weer eens dat een race – zelfs over 24 uur – pas beslist is wanneer de finishvlag is gevallen. Voor Tessels en ChromeBurner RAC41 Honda gebeurde er een wonder. Met nog 25 minuten op de klok kreeg National Motos Honda een technisch probleem. Het team moest diverse keren de pitbox opzoeken en viel ver terug, nadat het praktisch de hele race had geleid. Coureur Suchet sloeg van verslagenheid en teleurstelling met zijn hoofd op de tank.
Kort daarvoor had ChromeBurner RAC41 Honda net zijn laatste pitstop gedaan en had Tessels de plek op de motor overgenomen van Leesch. ‘Ik zag ineens op het scherm (tijdens het rijden) dat National Motos Honda in de pits stond en later zag ik het ook op mijn pitbord. Ik kon het eerst niet geloven’, vertelde Tessels achteraf. De 29-jarige Nederlander mocht de Honda naar de finish brengen en het werd zijn meest bijzondere rit uit zijn carrière. Achter winnaar Team 33 Louit April Moto kwam Tessels met ChromeBurner RAC41 Honda als tweede Superstock-team (zevende overall) over de finish. Dit was voor ChromeBurner RAC41 Honda voldoende om zich Superstock Endurance-wereldkampioen 2023 te mogen noemen. Voor Tessels een jongensdroom die uitkwam: ‘We hadden een moeizaam begin, maar daarna hebben we ons knap terug geknokt. In de laatste stint viel het onze kant op. Ik race al zo’n twintig jaar, maar dit is toch wel het meeste bijzondere moment uit mijn carrière.’
Gediskwalificeerd
De vreugde over de wereldtitel sloeg al snel om in grote teleurstelling. Een aantal uur na de race werd ChromeBurner RAC41 Honda gediskwalificeerd, omdat de brandstoftank niet voldeed aan het technisch reglement. Doordat ze geen punten behaalden tijdens de Bol d’Or zakte het team van Tessels naar de vijfde plaats in het kampioenschap. De Superstock-wereldtitel ging naar Team 33 Louit April Moto met Christian Gamarino, Simone Saltarelli en Kevin Calia.
Wayne Tessels op weg naar IDC Superbike titel
Maandagmorgen 18 september had Motor.NL nog contact met een teleurgestelde Tessels: “Pff dit is natuurlijk een enorme domper. Het is totaal geen kwade opgezet geweest. Er zijn vier metingen gedaan met de brandstoftank, waarvan twee goed waren en twee keer was de tank 0,1 liter van de in totaal 24 liter te groot. Op basis van het gemiddelde van de metingen zijn we gediskwalificeerd. Natuurlijk baal ik enorm, maar ik ben daarnaast nog steeds trots op onze prestatie dit seizoen.”
Hoe werkt het?
Het WK Endurance-startveld bestaat uit de EWC-klasse en de Superstock-klasse. Tijdens de race rijden alle coureurs met één en dezelfde motor. Een team bestaat tijdens de race uit drie rijders. Tijdens de trainingen is het nog mogelijk om een vierde – veelal reserve – rijder in te zetten. Er worden niet alleen WK-punten aan de finish – na 24 uur racen – verdeeld. Ook worden er punten gegeven op basis van de tussenstand na 8 en 16 uur racen. Daarnaast krijgen de snelste teams na de kwalificaties een aantal punten. Er wordt een apart WK-klassement opgemaakt voor de EWC- en de Superstock-klasse. Bij de Bol d’Or op het Franse Paul Ricard – de slotrace van 2023 – werden de punten voor de einduitslag met de factor anderhalf verdubbeld.
YART Yamaha EWC-kampioen
De winst in de EWC (Superbike)-klasse tijdens de Bol d’Or ging naar Yoshimura SERT Motul. Het Suzuki-team bestond uit Gregg Black, Sylvain Guintoli en Etienne Masson. YART Yamaha, met rijders Niccolo Canepa, Marvin Fritz en Karel Hanika, stelde met een vierde plaats de wereldtitel in de EWC-klasse veilig.
Naast Wayne Tessels kwamen er meer Nederlanders in actie. Allen kwamen ze uit in de Superstock-klasse. Ricardo Brink eindigde met 3ART Best of Bike als zevende. Het Nederlandse team Holland Motorstore Racing, met rijders Xavier van Duffelen, Martin van Ruitenbeek, Jaivy Eikelenboom en reserverijder Tomas de Vries, kwam als twintigste over de finish.