Als het in de Formule 1 brandt, dan begint het in de MotoGP vaak ook te smeulen. Het feit dat een Engels bedrijf momenteel experimenteert met digitale beeldschermen voor publiciteit op F1-wagens, betekent dus allerminst dat het bij de vierwielers blijft. Seamless Digital heeft het vizier naar verluidt immers al gericht op de motorsport…
Plaatsje delen
Het is allerminst een geheim dat raceteams voor het leeuwendeel afhankelijk zijn van hun sponsorgelden om te kunnen blijven voortbestaan. Dus komt het er voor de teams in kwestie op aan om de sponsoren van dienst de grootst mogelijke zichtbaarheid te garanderen. Een vooraf afgesproken plaatsje voor het logo van de geldschieter in kwestie is één ding, maar stel je nu voor dat het van plaats en grootte zou kunnen wijzigen? Zou dat niet nóg meer aandacht kunnen vestigen op het bedrijf in kwestie, én meerdere grote sponsors tevreden kunnen stellen? Het Britse technologiebedrijf Seamless Digital meent alvast van wel.
WorldSBK: vindt Michael van der Mark in 2023 de weg omhoog?
Zij hebben flexibele displays ontwikkeld die op verschillende oppervlakken van een racebolide kunnen worden gemonteerd als deel van het kuipwerk. Een kleine batterij voorziet het lichte schermpje (ongeveer 190 gr.) van de nodige stroom, waardoor je tijdens de race verschillende sponsors op dezelfde plaats kan laten verschijnen. Beeldmateriaal op normale displays zou moeilijk zichtbaar zijn voor televisiecamera’s, dus heeft SD gekozen voor zogenaamde e-ink-schermen zoals je die op e-readers aantreft. F1-team McLaren experimenteert al sinds 2021 met de kleinoden, en is stilaan aan een volledige uitrol toe – waarschijnlijk zien we ze dit jaar al in actie tijdens het nieuwe F1-seizoen.
Meervoudige functie
Heb je op zo’n F1-wagen nog vrij veel plaats om je sponsorlogo’s op te puzzelen, dan is die ruimte een stuk beperkter op een racemotor. Tenzij je ook hier kan afwisselen, uiteraard. Al is er nog een groot potentieel voordeel: de schermen op de motor zouden ook ingezet kunnen worden om dreigend gevaar aan te geven, om verschillende vlaggen op te projecteren, of zelfs de positie in de race aan te afficheren. Veiligheid en sponsortevredenheid in één.
Zo’n projectie op het kuipwerk is één ding, maar ook de lederen motorpakken van de racers staan tot in de kleinste hoekjes vol met sponsorlogo’s. Ook dat is geen probleem, als we Seamless Digital mogen geloven: op bepaalde plaatsen op het pak zou het mogelijk moeten zijn om zo’n flexibel scherm te integreren. Denk aan de rug, de borst en de zijkanten van armen en bovenbenen. Dat zou volgens de Britten kunnen zonder in te boeten aan slijtvastheid van het pak zelf. Er lijkt nog een lange weg af te leggen voor het zover is, maar als de praktijktest in het komende F1-seizoen positief uitdraait, zou de uitrol naar twee wielen wel eens in een stroomversnelling kunnen geraken…
In de video hieronder zie je de schermpjes in actie.