De kleine Italiaanse firma liet onlangs al doorschemeren dat het niet allemaal even lekker ging, maar inmiddels is officieel bekend geworden dat Bimota geschorst is van verdere deelname aan het WK Superbike en Superstock 1000.
Bimota heeft het vereiste productieaantal niet op tijd gehaald en daarom grijpt de Dorna nu in en neemt men het merk de startlicenties af. Het World Superbike kampioenschap is altijd bedoeld voor productiemotorfietsen, en om te garanderen dat de motorfietsen geen prototypes zijn of worden, moet de fabrikant een X-aantal straatmotoren produceren ter homologatie. Dat aantal ligt bij eerste inspectie op 125 stuks, aan het eind van het eerste jaar dienen dat er 250 te zijn en aan het einde van jaar twee verwacht de Dorna duizend stuks geproduceerd te zien.
Doordat de Bimota BB3 vrij exclusief en navenant duur is, viel de vraag naar de om een BMW S1000RR krachtbron gebouwde motorfiets enorm tegen. Dusdanig dat het merk zich nu dus terug moet trekken uit het Superbike wereldkampioenschap.
Doodzonde, want dat brengt het aantal fabrikant nu terug naar acht. En dat terwijl de Bimota-rijders Bandovini en Iddon regelmatig in de top-15 reden. Ze ontvingen voor hun prestaties al geen punten tot de vereiste productieaantallen bereikt werden.