Met ingang van volgend seizoen kunnen de heren MotoGP-coureurs berichten verwachten op het dashboard van hun racemotoren, en dan niet of ze hun moeder na de race even terug kunnen bellen, maar serieuzer zaken als eventuele veiligheidssituaties en bijvooorbeeld zwarte vlaggen.
Telkens als een rijder een zwarte vlag of ride through-penalty mist, komt de discussie weer bovendrijven dat er eenvoudiger communicatie nodig is met de rijder. Pitboards werken over het algemeen goed – toen ’s Lands Grote Drie nog racete ging het met krijtbordjes ook – maar zeker bij slechte weersomstandigeheden zou de beslissing van de Grand Prix-commissie een goede kunnen zijn. Het bevordert de veiligheid immers, maar dan in andere situaties?
Zo kan een duidelijk voorbeeld worden genomen aan de Moto2-race van Qatar verleden jaar, toen Morbidelli met hand en tand een eventuele overwinning op Thomas Luthi wilde verdedigen. De Italiaan was zich niet bewust van de tijdstraf voor zijn valse start. Om die reden bleef hij zich mengen in de strijd vooraan, waarin ook Luthi niet wist dat hij technisch gezien vocht met een man die op plek zeven uit zou komen in plaats van de tweede plaats. In die situaties had Morbidelli van zijn straf op de hoogte gebracht kunnen worden via het dashboard, al moet gezegd worden dat vooralsnog enkel de MotoGP het nieuwe systeem krijgt vanaf 2018. Een rijder die (niet weet dat hij) een zwarte vlag gekregen heeft en eventueel het raceresultaat zou beïnvloeden, gaan we in de toekomst dus zelden meer zien.
Toch invloed?
Waar dan wel weer invloed uitgeoefend wordt, is bij de teams. Zij zitten langs de kant, hebben data zoals rondetijden van iedere rijder tot hun beschikking en kunnen veel beter inschatten wat op welk moment verstandig is. Nu is de chaos van een rijders brein deel van de sensatie in de baan; hij beslist in het heetst van de strijd, en dat geldt voor elke rijder an sich. De een kan er beter mee omgaan dat de ander. Iets dat juist een essentieel onderdeel is van welke coureur aan het eind van het seizoen tot kampioen gekroond wordt.
Kort om, enerzijds komt het de veiligheid ten goede, anderzijds zouden de berichten de races strategischer kunnen maken. In de Formule 1 is het daardoor een struk strakker gereguleerd allemaal en zijn de races beduidender saaier geworden dan in het verleden.
Het nieuwe berichten systeem staat overigens twintig standaard berichten toe zoals een rode of zwarte vlag, maar ook blauwe vlaggen en de oproep de pits in te gaan, geen rijderspecifieke informatie. Of het verleden jaar geopperde idee doorgang vindt om de gecommuniceerde informatie ook rechtstreeks in de televisie-uitzendingen te kunnen tonen is niet bekend.
Foto: MotoGP.com